Problem med att sadelgjorden nyps =/

Hade ett liknande problem på en liten ponny för måååånga år sedan. Fanns inte så mycket att välja på då.

Löste det genom att låta göra två stroppar som såg ut som ett stort Y. "Skänklarna" på Y:et sattes fast i sadelgjordsstropparna (en i främre och en i bakre) på varje sida av sadeln. Nu var det bara en smal rem som gick under magen på hästen i stället för en tjockare gjord. (De båda raka "benen" på Y:et satt fast under magen på hästen).

Helt enkelt en väldigt smal sadelgjord.

Inte det bästa ur tryckfördelningsynpunkt men jag tänkte att ryttaren vägde så pass lite att det inte spelade någon större roll och ponnyn visade aldrig något obehag. Så fort vi försökte med något annat så fick han skav igen.

Var lite mindre skavkänslig på vintern.
 
Jag har samma problem som du och har inte haft något annat val än att rida barbacka från juni till oktober.. Svårt att göra något annat när det typ har återstått 2 cm plats för sadelgjord. De senaste två åren har jag löst det hela med att köra iväg henne till ett annat "bete", dvs stor hage men inget att beta på utan de har stödfodrats med hösilage i stället. Även när hon inte är tjock har hon dock lite med plats för sadelgjorden och mycket hud som kan hamna fel. Jag har en svängd gjord och drar fram frambenen för varje gång jag drar åt ett hål.
 
Rep gjord? Kom bara upp lite plötsligt i huvudet, de är ju väldigt mjuka och följsama. Hade till min ponny där den vanliga syntetgjorden var lite väl bred. Iofs så var det en western gjord och en western sadel.
 
Hej!

Man kan bygga en egen h-gjord med lite travgjordar och lite fantasi. Har en kompis som gjort det till sin mindre smala häst.

Jag borde faktiskt höra av mig till henne och fråga hur hon gjorde, för jag vill också gärna ha en, men har inte heller lust att köpa en om jag inte vet att den funkar.

/Lavinia, med skavkänslig häst som än så länge klarat sig på neoprensadelgjord.
 
[QUOTE="I övrigt är jag öppen för förslag =)[/QUOTE]
Jag har också en skavkänslig häst (den har knappt päls på våren dessutom O_o) och det som hjälper är att variera. Jag byter mellan sadelgjordar (en som ska vara bra mot skav och en "vanlig" med ludd) och så byter jag hål på spännena. Till exempel nu har jag den dyrare gjorden och släppte den ett hål på off billet-sidan så att trycker hamnar på ett annat ställe när jag fäster tie strapen (har westernsadel) gentemot när jag hade den ett hål kortare. Sedan är det dags för byte av gjord. På vårkanten brukar det bli en hel del barbacka och sadel endast när tillfället kräver, typ tävling.
 
Ska lägga in en bild på den gjord som är smal och anatomisk sen när jag är vid dator.

Snörgjord är jag rädd skulle nypas ännu mer? Sen är de ju inte helt lätta få tag i tyvärr. Ur mode liksom..

H-gjord ska jag antagligen få prova en, men den kommer vara i helt fel längd. Tillv tror inte det blir någon jätteskillnad heller om inte stropparna byts och flyttas. Långa H-gjordar hade de dålig erfarenhet av.

Neoprene nöps förr men bara haft lädergjordar nu så ska prova en i neoprene igen.

Någon som vet hur tex wintec cair eller annan cairgjord är i kanterna? Kan de nypas ändå?

Även bär är det bättre vintertid iom MASSOR med tjock päls. Men eg skulle den behövas klippas bort och är ju kul om man kan rida på sommaren med. Barbacka är inget alternativ tyvärr av flera anledningar.

Variera gjord. Tja så länge alla nyps som fan hjälper ju inte det :/ I sommar har det varit rn ridtur - vila en månad för att läka - en ridtur - vila, ja ni fattar :/
 
Jag provade massa saker tillsammans med min bomsadel. Det blev inte riktigt bra förrän jag bytte till bomlös sadel igen. Nu ligger ALLT stilla - sadel OCH gjord. Nu menar jag inte att det kanske är lösningen för dig, men så funkade det för oss :)!
 
Vi har en B-ponny med klurigt sadelläge (har folk sagt) Jag hittade både sadel och gjord på hööks.

En bild på den utrustning han hade innan han kom till oss. Och den han har nu.

wpid-screenshot_2014-04-15-12-13-10.png


imag0775.jpg
 
Jag provade massa saker tillsammans med min bomsadel. Det blev inte riktigt bra förrän jag bytte till bomlös sadel igen. Nu ligger ALLT stilla - sadel OCH gjord. Nu menar jag inte att det kanske är lösningen för dig, men så funkade det för oss :)!

Dressyrsadeln är bomlös..
 
Mitt tips är alltså att testa en svängd gjord från hööks. Denna hade jag även på min c-ponny som var känslig och klippt på vintern. Hon fick aldrig skav.
 
Mitt tips är alltså att testa en svängd gjord från hööks. Denna hade jag även på min c-ponny som var känslig och klippt på vintern. Hon fick aldrig skav.

Som det står i ursprungsinlägget hjälper inte svängd gjord tyvärr. Han har iofs inte Hööks, men Hööks har svängarna på samma ställe (de flesta har dem på samma ställe)
 
Som det står i ursprungsinlägget hjälper inte svängd gjord tyvärr. Han har iofs inte Hööks, men Hööks har svängarna på samma ställe (de flesta har dem på samma ställe)


Du har inte testat en större storlek? Denna som ponnyn har på bilden är egentligen för stor. Men svängarna hamnar på rätt ställe. Av de jag testat så har alla varit olika i böjarna.
 
Har man provat att tömköra ned lilla runda magen? Kanske hjälper LITE med läget åtminstone. Tömkörningsgjordar brukar ju vara smarare (tänker på dem med bara en stropp). Det är ju ingen lösning men ni kanske kommer i från den onda cirkeln med: ett ridpass- en månad till läka, det hjälper ju inte en rund magen direkt. Snart kommer ju vinterpälsen om det nu är någon tröst...

Kan inte en skomakare eller någon med stark symaskin trolla med en gjord och sätta svängarna där du behöver dem?
 
Du har inte testat en större storlek? Denna som ponnyn har på bilden är egentligen för stor. Men svängarna hamnar på rätt ställe. Av de jag testat så har alla varit olika i böjarna.

Jo. Jag tänkte som dig att kortare storlek får jag tätare mellan börjarna. Visar sig att de ligger på EXAKT samma ställe. Själva mittdelen är exakt likadan, är bara så att säga olika långa "ändar". Två helt olika märken, två längder. Samma böj. Exakt.
Även hööks har precis samma böj som mina två :/ dock jmf jag inte hööks olika storlekar mot varandra. Kan höra det.

Men jag tror en svängd gjord skulle funka om han kunde få börjarna på rätt ställe. Det är ju viss skillnad på avstånd mellan armbågar på en tanig B-ponny och en maffig storhäst liksom.

@KSF Problemet finns tyvärr där när han är smal med. Hans anatomi är emot det här med gjord liksom. Så visst minskar det - men det försvinner inte. Han blev fult nypt i våras med då han var slimmad. Men gjordläget är lika långt fram ändå. Ibland överväger jag på riktigt superlim. Men NÅT sätt borde det ju gå att lösa. Han är ju inte enda lilla ponnyn med samma anatomi. Visar ju den här tråden med. Jag som känt mig ensam om problemet inser att det tydligen är vanligare än man tror.
 
Jag har en extremt mjuk dressyrgjord i läder. Inte svängd men tryckavlastande. Så mjuk man kan rulla ihop och böja hur man vill. Om jag lyckas förlänga stropparna temporärt så ska jag prova den.
 
@Alexandra_W jag har en wintec cair och den är helt suverän! eftersom den är så tjock och bullig så blir det nästan att kanten aldrig ligger emot huden utan de är liksom en kudde på mitten som mest ligger an. kanske finns någon du kan låna och testa?
 
Jag hade oxå problemet med att gjorden åker fram men har varit förskonad från skavsår. Efter ha provat flera svängda gjordar insåg jag att han behöver en rak. Alla svängda glappade antingen i fram eller bakkant under magen även om jag drog åt. Lösningen för mig var att hitta en rak gjord med bred platta framåt (santa cruise HRS). Plattan gör att själva gjorden hamnar längre bak då plattans framkant ligger där hela gjorden skulle legat annars +att gjorden är smal vid armbågarna. Detta var en dressyrgjord men borde ju kunna hitta liknande i hopp.
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 354
Senast: Fiorano
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 860
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag köpte nyligen en häst med vetskapen om att denne har problem med uppsittning, och det beskrivna problemet var att han gärna...
2
Svar
24
· Visningar
6 350
Senast: IngelaH
·
Utrustning Min häst har börjat få tryck av sadelgjorden. Hon blir öm och något svullen efter ridning. Jag har en anatomisk (svängd både bakåt vid...
Svar
4
· Visningar
1 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp