Problem med att sadelgjorden nyps =/

Jag har en extremt mjuk dressyrgjord i läder. Inte svängd men tryckavlastande. Så mjuk man kan rulla ihop och böja hur man vill. Om jag lyckas förlänga stropparna temporärt så ska jag prova den.

Finns sadelgjordsstropps förlängare att köpa. Men vet inte om de blir tillräckligt långt.
 
@Alexandra_W jag har en wintec cair och den är helt suverän! eftersom den är så tjock och bullig så blir det nästan att kanten aldrig ligger emot huden utan de är liksom en kudde på mitten som mest ligger an. kanske finns någon du kan låna och testa?

Låg en på Tradera men vågade inte chansa. Synd jag inte läste det innan. Var just bulleffekten jag hoppades på.
 
Låg en på Tradera men vågade inte chansa. Synd jag inte läste det innan. Var just bulleffekten jag hoppades på.
Tror inte att cair blir så bra, den hamnade för långt fram och skavde på mitt halvblod med helt normalt sadel/sadelgjords läge. Men på min häst med sadelgjords tvång och sadelgjords läget lite längre bak, så var den perfekt.
 
Finns sadelgjordsstropps förlängare att köpa. Men vet inte om de blir tillräckligt långt.

De blir just för korta, om man ska förlänga så man kan ha dreSyrgjord på hoppsadeln. Men ska se om man kan förlänga temporärt med några nätta stigläder tex.
 
@feel Här är den anatomiska som är smal bakom armbågarna jag provat. Den blev bättre än de svängda, men den nöps fortfarande tyvärr.
10600576_667195606709749_2102040642278105697_n.jpg


@MaRomer Här är en German Line svängd gjord, och en märkeslös svängd gjord. De är i olika längd. Men som synes är "mittdelen" identitisk, och svängarna där kommer på samma ställe. Skillnaden är bara i ändarna. Hitills har varenda svängd gjord jag kollat mot också haft identisk mittdel. (Antagligen för de flesta är rip-offer av samma original nånstans ifrån). Som säkert är jättefint anpassad för massor av hästar. Bara inte min lilla skrutt :S Men får försöka kolla efter fler då, haken är att det inte finns supermånga fysiska butiker att kika i.

10641200_667195613376415_3730095520905549741_n.jpg


10653847_667195610043082_7757309585259286480_n.jpg
 
Min häst fick också sår, med ELT-gjord är problemet helt löst eftersom gjorden ligger kvar där man lagt den. Kommer inte på någon annan gjord med samma funktion, tyvärr.

Varför inte ELT? (bara nyfiken)
 
Min häst fick också sår, med ELT-gjord är problemet helt löst eftersom gjorden ligger kvar där man lagt den. Kommer inte på någon annan gjord med samma funktion, tyvärr.

Varför inte ELT? (bara nyfiken)

Delvis pga att jag inte tror det hjälper efter en rundfrågning bland de som provat. Men framförallt för att plattan kommer ligga över bröstbenet på honom. Plattan är så himla bred på en sån liten
 
Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det milt. Sadlarna strävar framåt, och lite betesrund mage i kombination med kort sommarpäls gjorde det inte bättre.

Han har svanskappa, men det går ju inte spänna den hur hårt som helst heller.

Han har haft svängd gjord, men problemet är att själva svängarna hamnar lite fel. Det är ju en B-ponny, och gjordarna görs ju inte med tanke på deras anatomi och mått i första hand. Provade ludda den svängda gjorden men det blev nästan värre av det.

Provat smörja in så det blev noll friktion men det gjorde bara av sadelgjorden åkte än mer fram och nöps värre.

Köpte en icke-svängd gjord men som är smal bakom armbågarna och bredare på mitten. Där hamnade det smala ganska "rätt" - men likförbannat blev han nypt på ena sidan. Bättre än innan, men...

Problemet blir att sadelgjorden hamnar precis bakom armbågen, där skinnet är lite veckat, och nyper åt om ett hudveck typ. Svårt förklara, men det är inte friktionsskav utan stackarn blir nypt.

Har inte provat ELT och kommer inte göra det heller. I övrigt är jag öppen för förslag =)

Hästen jag hyr har samma problem. Visserligen inte ponny, men sadelgjordsläget är längre fram än sadelläget, hon är skavkänslig och sadelgjorden ligger emot där huden lätt veckar sig. Hon går med repgjord och får aldrig skavsår med den. Det KÄNNS som att repgjorden inte borde vara bra, men det är den uppenbarligen. Inte så snyggt eller vanligt men verkar fungera bra på skavkänsliga hästar och är ekonomiskt dessutom, lättast att antingen hitta begagnat eller köpa utanför Sverige då de verkar vanligare utomlands.

När jag köpte egen sadel följde det med en fin anatomisk lädergjord men den funkade inte alls. Provade igenom olika material på gjordar i stallets gömmor och det enda som var bra förutom repgjord var en tunn lädergjord som jag aldrig sett förut. Om man googlar "Balding girth" finns det bilder, tunt platt läder och väldigt smal vid armbågarna. Jag vet inte hur det ens är fysiskt möjligt men den höll sig dessutom stilla längre bak än någon annan gjord gjort på henne. Helt kär i den men tyvärr verkar det vara svårt att få tag på i Sverige... har letat en hel del och alla begagnade på Ebay skickas inte utanför England och de jag hittade i utländska hemsidor som kanske skickar utomlands kostade mellan 600-2500 utan frakt inräknad.
 
Kollat på ja. Provat - nej. Mycket pengar och jag tror han kommer bli idiotnypt av resåren. Så vill inte köpa och chansa.

Jag tror du har fler olika problem med den ponnyn. Dels att alla gjordar görs ju för större hästar. Dvs de får inte ens plats på så små hästar.
Tom min gamle ponny hade för smalt sadelgjordsläge för de flesta gjordar.
Sen det att sadeln åker fram och gjorden åker förvärrar ju problemet ovan.

På min ponny löste jag problemet med att dels jobba upp någon form av front på honom. Han hade ju av naturen ingen manke, bred och överbyggd ihop med sadellägesproblematiken.
Nu vet jag inte om du kan rida din b-ponny. Men isf hade jag satsat på att få den att lätta i fronten, barbacka en period. Annars arbeta den för hand.
Inte så mkt tempo utan mer samling, för att få lättare att få sadeln att ligga.

Sen leta gjord som är smal nog. Eller i värsta fall be någon bygga en specialgrej med liknande Amerigo-gjordens tänk.

Min ponny funkade ELT på i komb med att sadeln låg still.
Hade sadelutprovare som sa att svanskappa var måste till den märkliga kroppen.
Men annan sadelprovare hittade sadel som låg kvar och bra. Även om även hon tyckte det var en svår häst. ;)

Min andra hade såna sår då han kom. Han rör frambenet väldigt långt bak och hade gått med för bred och styv gjord. Även han funkar fint med elt. Inget kläms mer.

Finns du i Stockholm och kan åka med ponnyn och vill testa en 50 cm elt dressyr har jag en sån. Inte till salu dock..
 
Jag hade samma problem på min häst. Det som funkade var så platt gjord som möjligt. Ju mindre stoppning desto bättre, dessvärre går ju trenden åt motsatt håll.
 
@Alexandra_W det är gjorden som Buck visar som jag menar, det är ju läder under resåren så den kommer inte i kontakt med hästen.

Den insvängda gjorden som du visar har för "korta" insvängningar. Amerigo har bara en liten platta undertill och sedan är den tunn upp efter sidorna.
 
Helt kär i den men tyvärr verkar det vara svårt att få tag på i Sverige... har letat en hel del och alla begagnade på Ebay skickas inte utanför England och de jag hittade i utländska hemsidor som kanske skickar utomlands kostade mellan 600-2500 utan frakt inräknad.

Har du frågat försäljarna? Oftast skickar de gärna hitåt bara man ber dem.
 
Jag tror du har fler olika problem med den ponnyn. Dels att alla gjordar görs ju för större hästar. Dvs de får inte ens plats på så små hästar.
Tom min gamle ponny hade för smalt sadelgjordsläge för de flesta gjordar.
Sen det att sadeln åker fram och gjorden åker förvärrar ju problemet ovan.

På min ponny löste jag problemet med att dels jobba upp någon form av front på honom. Han hade ju av naturen ingen manke, bred och överbyggd ihop med sadellägesproblematiken.
Nu vet jag inte om du kan rida din b-ponny. Men isf hade jag satsat på att få den att lätta i fronten, barbacka en period. Annars arbeta den för hand.
Inte så mkt tempo utan mer samling, för att få lättare att få sadeln att ligga.

Sen leta gjord som är smal nog. Eller i värsta fall be någon bygga en specialgrej med liknande Amerigo-gjordens tänk.

Min ponny funkade ELT på i komb med att sadeln låg still.
Hade sadelutprovare som sa att svanskappa var måste till den märkliga kroppen.
Men annan sadelprovare hittade sadel som låg kvar och bra. Även om även hon tyckte det var en svår häst. ;)

Min andra hade såna sår då han kom. Han rör frambenet väldigt långt bak och hade gått med för bred och styv gjord. Även han funkar fint med elt. Inget kläms mer.

Finns du i Stockholm och kan åka med ponnyn och vill testa en 50 cm elt dressyr har jag en sån. Inte till salu dock..

Den är erbjuden på närmare håll ;)
 
Sådan här gjord var det alltså jag hittade i stallet som satt bättre än jag trott var möjligt.
101_2645.jpg

Hmmm. Jag försökte sälja en sån där i evigheters evigheter och det fanns inget intresse. Jag har för mig att jag skänkte bort den till min gamla ridskola sen. Hade inte en tanke på att den kanske skulle uppskattas av min lilla surputta som hatar alla gjordar :meh:
 
Har du frågat försäljarna? Oftast skickar de gärna hitåt bara man ber dem.
Har frågat på ett par stycken och de skickade inte. Men dyker ju upp fler lite då och då så jag kanske hittar någon som vill skicka hit också såsmåningom. Eller fråga om jag får ta/köpa den missfärgade fula som jag provade på ridskolan...

Hmmm. Jag försökte sälja en sån där i evigheters evigheter och det fanns inget intresse. Jag har för mig att jag skänkte bort den till min gamla ridskola sen. Hade inte en tanke på att den kanske skulle uppskattas av min lilla surputta som hatar alla gjordar :meh:
Typiskt :eek:
 
@tuaphua Han har faktiskt manke. Rent sadellägesmässigt har han faktiskt rätt bra sadelläge. Om bara Sadelgjordsläget synkat med sadelläget hade jag prisat gudarna.
Så när han är äldre så visst kommer man säkert ha hjälp av kraftigare bogparti osv - men det är ju inte de som ska hålla emot när sadelgjorden vill dra fram sadeln. Och så länge diffen finns så.

Så även om det alldeles säkerligen kommer förbättras delvis med växande ålder och massa, så stora problemet är (och antagligen förblir) Sadelgjordsläget. Jag kan ju lägga sadeln där den ska vara, leda runt honom utan sadelgjord och sadeln ligger kvar där den ska, åker inte fram. Så sätter jag på en gjord och spänner den och för varje hål åker sadeln längre fram - tills den är "ikapp" så det är i linje med gjordläget.

En annan sadel hjälper garanterat om den har stropparna annorlunda. Eller om man bygger om tex den han har då. Men man måste hitta nån slags gjordlösning med - jag tror inte man kommer undan den varken idag eller när han är 10 år?

En ELT kan jag låna av lil-sis. Men tack för erbjudandet. Jag tror ju inte på elt, men får jag ihop nån stroppförlängning så visst kan jag prova om inget av det andra fungerar. Och jag har gärna fel ;)

Och jo jag kan rida honom. Däremot så är barbacka uteslutet. Men han är inriden (av mig), han är tömkörd, påbörjad inkörning (sen tappade jag lite inspirationen). Han går att longera om man vill, löshoppa, ha lös i skogen på promenader osv. Så finns gott om motionsmöjligheter så. Men utbildningsmässigt borde han ridas lite mer en period, men då måste ju sadel funka. Och gjorden nyps-problemet fanns även i våras då han var dels smal och dels arbetades dagligen. Dvs i så hög kondition som en i hans ålder blir/kan vara. Så jag måste komma runt det attans problemet om jag inte ska ge upp och göra körponny av honom. Vilket känns som rent slöseri ;)

@feel då har jag inte provat, iom att den är såpass "ny" Amerigos att jag inte sett den på begmarknaden. Sen korta insvängningar, hur menar du då? De hamnar faktiskt, tack och lov, på rätt ställe då själva mittenplattan är såpass liten. Så det smala hamnar precis där det ska. Och det blev bättre. Men det nöps ändå. Vet inte om ännu smalare skulle hjälpa eller om den ändå skulle lägga sig lika dikt an bakom armbågen. Men längre smalt känns som det inte skulle spela roll?

Förhoppningsvis kan jag prova lite av det jag tänkt prova i slutet av veckan. Även om inget funkar helt kanske man kan få lite ledtrådar. Typ om neoprene blev nån skillnad åt nåt håll, om kort gjord blev nån skillnad åt nåt håll osv? Och be en bön att inget blir helknas så det krävs läkningspaus igen :/
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 342
Senast: Fiorano
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag köpte nyligen en häst med vetskapen om att denne har problem med uppsittning, och det beskrivna problemet var att han gärna...
2
Svar
24
· Visningar
6 350
Senast: IngelaH
·
Utrustning Min häst har börjat få tryck av sadelgjorden. Hon blir öm och något svullen efter ridning. Jag har en anatomisk (svängd både bakåt vid...
Svar
4
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp