Problem med bett och ridning..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Glimra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 787
G

Glimra

Har ett sto som jag har lite problem med i ridningen. Jag har ridit henne på hackamore de senaste två åren, men då har det mest varit skogsridning. Nu det senaste har jag börjat arbeta henne på banan och sådär men det är svårt med hackamore, särskilt i hoppningen i svängarna främst. Så nu använder jag ett Kimblewick bett, har testat massa olika och kände..eller ja, trodde det fungerade bäst när jag lånade en kompis bett. Så jag har köpt ett eget nu och använde det idag men nu gjorde hon inte annat än stretade emot. Det var likadant då jag använde pessoabett. Känns som att varje bett funkar typ två gånger sen lyssnar hon inte längre på det.

Så - ska jag ge upp tankar på bett då hon inte verkar trivas med det elllr har jag valt fel bett? Eller måste jag helt enkelt bara ge det mer tid så hon vänjer sig vid det nya? Har testat vanligt tränsbett och så men det känns så illa att behöva ta hårt i henne när hon springer, och när hon springer så springer hon och tar ingen notis om vad jag säger.

Och med att hon stretar emot när jag rider menar jag att hon drar upp huvudet och gör sig typ okontaktbar typ. Och går det bra i skritten så funkar det inte i traven osv. Så, vad tror ni? Känner mig helt vilse :(

Sv: Problem med bett och ridning..

Min först tanke blir ju: Har du kollat tänderna?

Och problemet med hackamoret är främst att svänga, du kanske behöver rida mer markarbete med din häst och göra den mer lydig för hjälperna? Det handlar ju om så väldigt mkt mer än att bara ta i tygeln och svänga...

Bara lite funderingar

Min först tanke blir ju: Har du kollat tänderna?

Och problemet med hackamoret är främst att svänga, du kanske behöver rida mer markarbete med din häst och göra den mer lydig för hjälperna? Det handlar ju om så väldigt mkt mer än att bara ta i tygeln och svänga...

Bara lite funderingar

Jo, ska kolla tänderna nu i veckan hade jag tänkt. Men hon har alltid haft svårt för bett. Och markarbetet är ju det jag jobbar med nu, men känns som hon kopplar bort mig och bara..går, som på egen maskin typ. Hon lägger inte någon större energi på det hela. Känner även att galoppen blir bättre då hon har bett - hon får bättre form och så, när det funkar vill säga. Men som sagt - just det att bettet funkar jättebra typ två ggr sen så funkar det inte mer, känns så lustigt...:crazy: Var helt salig när jag testa Kimblewick bettet, kände verkligen att jag hittat rätt! Nu lyssnar hon inte mer. Kan tilläggas att hon är rätt dominant och så i övrigt, hon är den som vill bestämma - kan det har något med det o göra? Vill inte sitta o ha dragkamp med henne jämt.

byt bett ofta, jag har upplevt samma "problem "
att första gångerna så känns det jättebra, hästen lyssnar och tar stöd. men sedan känns det inte lika bra längre. jag byter ofta bett och rider på olika nosgrimmor. men ett tips är också att inte fokusera så mycket på bettet, rid med kroppen och låt hästen rätta in sig efter din takt och det tempo du vill ha. om den är stökig med huvudet eller tjafsar med munnen gör ingen grej av det. om det inte finns nånting att dra emot så är det ingen ide att dra. och det måste vara ryttaren som slutar först.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 332
Senast: Gimlan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka