G
Glimra
Har ett sto som jag har lite problem med i ridningen. Jag har ridit henne på hackamore de senaste två åren, men då har det mest varit skogsridning. Nu det senaste har jag börjat arbeta henne på banan och sådär men det är svårt med hackamore, särskilt i hoppningen i svängarna främst. Så nu använder jag ett Kimblewick bett, har testat massa olika och kände..eller ja, trodde det fungerade bäst när jag lånade en kompis bett. Så jag har köpt ett eget nu och använde det idag men nu gjorde hon inte annat än stretade emot. Det var likadant då jag använde pessoabett. Känns som att varje bett funkar typ två gånger sen lyssnar hon inte längre på det.
Så - ska jag ge upp tankar på bett då hon inte verkar trivas med det elllr har jag valt fel bett? Eller måste jag helt enkelt bara ge det mer tid så hon vänjer sig vid det nya? Har testat vanligt tränsbett och så men det känns så illa att behöva ta hårt i henne när hon springer, och när hon springer så springer hon och tar ingen notis om vad jag säger.
Och med att hon stretar emot när jag rider menar jag att hon drar upp huvudet och gör sig typ okontaktbar typ. Och går det bra i skritten så funkar det inte i traven osv. Så, vad tror ni? Känner mig helt vilse
Så - ska jag ge upp tankar på bett då hon inte verkar trivas med det elllr har jag valt fel bett? Eller måste jag helt enkelt bara ge det mer tid så hon vänjer sig vid det nya? Har testat vanligt tränsbett och så men det känns så illa att behöva ta hårt i henne när hon springer, och när hon springer så springer hon och tar ingen notis om vad jag säger.
Och med att hon stretar emot när jag rider menar jag att hon drar upp huvudet och gör sig typ okontaktbar typ. Och går det bra i skritten så funkar det inte i traven osv. Så, vad tror ni? Känner mig helt vilse