Problem med bett !

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emiliaperson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 636
Sv: Problem med bett !

Det var första gången jag var på en westerntävling. Vi var där för att se en kompis som brukar tävla western. Jag tyckte inte att det var läge att komma med ngn kommentar till de övriga.

..då hoppas jag dommaren hade tillräckligt med skinn på näsan för att säga till.

Jag är w-ryttare, men bangar faktiskt inte att ens på tävling gå fram till ett ekipage och lite småförsynt fråga "Hur, när, varför" oavsett om det är hoppning, dressyr, western..

Alltid vettigare att ta saker där och då än att i en tråd på ett forum skriva "Jag såg en w-ryttare som..." Vilken sadel man sitter i spelar kvitta, är man en dålig ryttare så är man - hur många hoppryttare ser man inte som får luta sig bakåt och mer eller mindre styra hästen mot väggen för att stoppa den på banan? Att jag sett det betyder dock inte att jag i en allmän bettråd skriver att "Jag såg en Hoppryttare som.." för det är rätt oväsentligt.

Handen gör bettet, ryttaren gör inverkan. Och man får den häst man förtjänar.. så länge utrustningen passar så är det i 90% av fallen ryttaren som brister.. En klant är en klant :) oavsett om det är frack eller väst pån.. :)

Sorry TS för lite offtopic.

.

Alltid vettigare att ta saker där och då än att i en tråd på ett forum skriva "Jag såg en w-ryttare som..." Vilken sadel man sitter i spelar kvitta, är man en dålig ryttare så är man - hur många hoppryttare ser man inte som får luta sig bakåt och mer eller mindre styra hästen mot väggen för att stoppa den på banan? Att jag sett det betyder dock inte att jag i en allmän bettråd skriver att "Jag såg en Hoppryttare som.." för det är rätt oväsentligt.

Nu är jag inte med alls på vad du menar. Jag gick in i en debatt om olika sorters bett. Min uppfattning är att en del ryttare väljer att byta bett när det egentligen handlar om att skola hästen istället och kanske förbättra sin egen ridning. Om man byter till ett skarpare bett för att kunna rida en häst bör man veta vad man gör. Jag tog ett exempel som jag har sett. Detta exempel råkade vara från en westerntävling där man vad jag förstår ofta använder ganska skarpa bett. Det är möjligt att det inte är så men denna ryttaren hade det. Om jag hade varit på en hopptävling hade jag skrivit det, en dressyrtävling hade jag skrivit det. Jag tycker inte att det är konstigt. Jag lägger inte några värderingar i någon av de olika ridgrenarna. Det var inte ett påhopp på westernryttare. Om du tolkade det som det så får det nog stå för dig.

Däremot så kan jag nog tycka att ditt inlägg var ett påhopp på mig. Med vilken rätt kan du sitta och bestämma vad jag ska skriva? Vilken av reglerna för detta forum har jag i så fall brutit mot? Detta är ett diskussionsforum där det då måste vara meningen att man ska kunna föra diskussioner.
Det är klart att du kan ha synpunkter på att jag skulle ha vänt mig till denna ryttaren på tävlingen. Det håller jag inte med dig om. Vi var inbjudna av en kompis att följa med henne och titta på tävlingen. Jag är inte en sådan person som genast börjar komma med mina synpunkter när jag kommer till nya sällskap. Det passar inte mig alls.

Senast ändrad:

Det var INTE menat som ett påhopp! Och det var absolut synd att du tog det så.

Vad jag försöker få fram är att man kan sabba en häst lika mkt på ett tränsbett som på ett skänkelbett om man inte vet vad man gör med händerna. Sen är eg. inte skänkelbett "skarpare" än "normala" bett men inverkar annorlunda - och mkt beroende på hur mundelen ser ut.

Jo, jag lägger vikt vid "westernryttare och deras skarpa bett" kommentarer för att jag överlag är en aning trött på det. De skänkelbett jag använder är i de flesta fall betydligt trevligare för min häst än t.ex. ett vanligt tvådelat oringsbett som vid t.ex. "missbrukande av halvhalter" slår i hästens laner och tänder. Att personen du refererade till inte vet vad h*n pysslade med står rätt tydligt ut för mig, och det är SYND att du fick se en så pass "kass" representant för westernridningen.. hoppas innerligt att du får se hästar som bär sig själva och stoppar på säteskommando inom en snar framtid - för det är så ett skänkelbett ska användas. Inte alls.

Nu förstår jag hur du menar. Det är lugnt jag tog inte illa upp jag förstod bara inte vad du var ute efter. Jag vet inte så mkt om sådana bett men kan mkt väl tänka mig att man kan göra minst lika stor skada med ett "vanligt" bett som med ett skänkelbett. Själv trivs jag allra bäst med mitt sidepullträns där jag rider mycket på långa tyglar och rider mkt på inverkan av sitsen.

d e lugnt jag e absolut ingen expert på bett eller något annat för den delen, det jag ger tips och råd om är sånt som funkar på min häst :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 331
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 672
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka