Problem med ena knäet, vad kan det vara?

hallonskog

Trådstartare
Har haft problem med mitt knä i säkert 7-8 års tid.
Knäet kan vara helt bra i några månader för att sedan bli dåligt igen och då kommer jag ej upp om jag har satt mig på huk utan får ta hjälp av andra benet helt och hållet, för att någon månad senare vara helt bra så att jag kan ta mig upp från när jag sitter på huk.

Den senaste månaden har det dock blivit något knakljud i knäet som gör jävulskt ont. Sitter jag på en stol och sträcker ut benet knakar det, känns som att knäet låser sig vid en viss vinkel och kan inte sträcka ut det helt och får ta hjälp av andra benet, då känns det ingenting.

Att göra knäböj/utfall på någon träning är inte att tänka på, för jag tar mig inte upp igen som det är meningen med övningen.

Att gå promenader är inga problem alls gör inte ens ont, däremot att sitta still. Är just nu hemma för annan skada och har ätit inflammatoriskt, tänkte om även det skulle hjälpa knäet när man ändå åt det, men det gjorde det inte.

De gånger jag har ont är det ovanför knäskålen och övre sidorna på knäskålen, aldrig nedanför. Knakningarna sitter typ under knäskålen/ovansidan. Gör ont ibland (inte alltid) om man trycker nedåt ovanför knäskålen.

Har försökt att läst, men hittar ingenting som stämmer överens med det jag har.

Har även varit hos läkaren, men de gånger jag varit där så har ju knäet varit bra (även om jag bokade tid när jag hade ont), så då är det ju svårt att kunna hjälpa/hitta några fel.

Har ni några tips om vad det kan vara?
 
Sv: Problem med ena knäet, vad kan det vara?

Finns det ingen närakut/vc med drop-in tider så att du kan ta dig dit när du faktiskt har ont?
Annars går det ju faktiskt att utreda ändå, för även om det inte gör ont just den dagen så finns ju mest troligt problemet där ändå. Vad har de gjort hittills?
Sjukgymnast kanske kan vara en idé annars? Krävs ingen remiss.
 
Sv: Problem med ena knäet, vad kan det vara?

Jag säger också sjukgymnast. Väldigt duktiga på att leta reda på vart smärtan sitter, hur den provoceras fram och på att ge träning/rörelsescheman.
 
Sv: Problem med ena knäet, vad kan det vara?

Spelar vädret in när knäet blir sämre? Tänkte att om det reagerar på kyla/fukt så kan det ju vara en inflammation som du inte blivit av med, det kan ju bli kroniska inflammationer om man tex har uppfnasat brosk på baksidan av patellan (glömt vad det heter), som gör att det fungerar sämre periodvis.

Annars säger jag självklart som de andra, gå och få det utrett. Rekommenderar också sjukgymnast om du känner att läkarbesöken inte hjälper dig nåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 178
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 371
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp