Problem med foderstaten till nya hästen.

Lejonstjarna

Trådstartare
Det gäller nya hästen korsning ardenner nordsvensk bruks. Vid normal vikt skall han väga ca 850kg idag vägde han 765kg.:crazy:Det gått fort på två väckor har han har alltså tappat en hel del. Kan va normalt eftersom han skall till och sätta ny päls. Men det känns inte bra. Har försökt att öka fodret men då stöt på patrull. Han flippar! Skenar då man skall köra blir titig och hoppar. Vid ridning taktar han och strässar. Blir omöjlig att fånga i hagen hornen växer och vi får jaga an i timar.:devil: Har provat med ökad fodergiva på både korn havre betfor och olja. Han får redan hö med bra kvoter 15 kg och fri tillgång på halm. Går på lösdrift vilket han gjorde innan han kom till oss ochså. Tänderna är inte kållade än men vi har skänt själva och skäner inget vasst dock kommer vet på fredag så vi får se vad han säjer om tänderna. Ja finns det någon som har tipps? Kan säja att hästens foder är sponsrat så jag kan inte köppa vad som häst till honom för då bryter jag mot sponsor avtalet.
Här kommer foderstaten.
15 kg hö kvot mj 6,5 smb 35 ca4,6 p 1.8
1kg havre kross
1,2 korn kross
1 kg K*aft grund
1 dl majs olja

Ja vad skall han få inget värkar ju hjälpa har någon tipps?
 
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Hur länge har du haft hästen?
Hur trivs den i flocken?
Är du säker på att den får i sig sina 15 kg hö? Alltså att det inte är någon annan som äter det.
Tagit träckprov?
Pratat med föregående ägare om hästen brukar falla ur vid den här tiden?

Ser ju absolut ut som att foderstaten är tillräcklig. Men något fel är det ju om den faller ur så :(
 
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Det här med stressen är inte foderrelaterat, utan en fråga om acklimatisering. Hästen går ner i vikt när den stressar, låt den få ta det lugnt och satsa främst på grovfodret gärna med förstärkning i form av lucern.
 
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Det är lung stämning i flocken han trivs bra och det är inget slagsmål om hö högarna. 10 kg får han inne då vi tar in dem morgon och kväll. Lunchen ätter de ute. Han har varit hos oss i en månad nu. Träck prov är inte tagit då det inte är avmasknings säsong än. Hästen har haft det svårt vid fällning under alla år fäller sent får tillskott av vitaminer just nu får att underlätta har fått det sen han kom till oss.
 
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Med tanke på kvoten i grovfodret och att hästen tappar i vikt hade jag satt lusern i någon form.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Jag vågar inte ge lussern med tanke på melasen i det socker funkar inte hade en av sken turena då han gick på betfor. kanske hak dock men det täcker inte sponsorn tyvärr.
 
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Finns lusern utan melass. Jag använder själv Kvarnbys som är utan och om jag kommer ihåg rätt så är Även Dangros eller om det hette Dangrönt utan melass.
Såg nu att kanske inte kan köpa det. Men då hade jag gått till sponsorn och bett dem göra en foderstat som fungerade till hästen istället. De kommer ju inte tjänat något på att du har problem med hästen och inte visa upp den i dess fulla potensial. Blir ju dålig reklam istället om ni håller på skenat runt eller om den blir mager.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Hästen är en i vanligt viss framåt herre som i alla år jag känt honom haft en hel del fart under galoserna. Dock så fungerade han som vanligt under första väckan insåg att han tappa och höjde fodret sen dess har han blivit mycket värre. Ridningen går an men körningen där han tidigare har var en klippa är nu hemsk. :crazy: Skall prata med sponsorn om deras lussern men den innehåller melass och jag tror att han kommer att explodera mera av den men pröva kan man ju alltid.
 
Sv: Problem med foderstaten till nya hästen.

Inget av dessa märken ingår i avtalet. Skall prata med dem och prova lussern skall upptatera ochså om jag över lever de turrena som jag tror blir. Vad tror ni 2-3 kg/ dag med lussern som jag sakta inför?:idea::crazy: Att sponsorn gör foderstat är inte att rekomendera av olika anledningar tyvärr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Hästvård Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt. Ägaren...
Svar
6
· Visningar
2 660
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: MissMisty
·
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: hannanilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp