Problem med gaskolik

Jo det har jag. En väldigt speciell häst som började krubbita på sommarbetet som 6 månaders föl när hon fortfarande gick med sin mamma.

Det är självklart jobbigt att se men man får bortse ifrån sina egna känslor och se till hästens bästa. Det finns många studier på krubbitare och man vet att krubbitning inte ska förhindras just för hästens välbefinnande.

Exakt! Många av de som forskat i ämnet och läst artiklarna skulle faktiskt gå så långt att kalla det djurplågeri att inte få utöva sin stereotypi.
Det är en viktig del av deras välbefinnande att krubbita. Det är inte krubbitbningen som ger kolik och problem. Det är problemen som ger stereotypa beteenden.

Och ja, jag har krubbitare och skulle aldrig hindra honom från att utöva krubbitning. Det ingår liksom i stereotypin att hamna i sin egen bubbla eftersom de blir lugna av det. Det de får utlopp för kommar annars sätta sig som stress i kroppen och kan orsaka långvarig stress som är mycket sämre för en kropp.
 
Exakt! Många av de som forskat i ämnet och läst artiklarna skulle faktiskt gå så långt att kalla det djurplågeri att inte få utöva sin stereotypi.
Det är en viktig del av deras välbefinnande att krubbita. Det är inte krubbitbningen som ger kolik och problem. Det är problemen som ger stereotypa beteenden.

Och ja, jag har krubbitare och skulle aldrig hindra honom från att utöva krubbitning. Det ingår liksom i stereotypin att hamna i sin egen bubbla eftersom de blir lugna av det. Det de får utlopp för kommar annars sätta sig som stress i kroppen och kan orsaka långvarig stress som är mycket sämre för en kropp.

Ja jag anser helt klart att det är djurplågeri att förhindra hästen att bita. Den stressen som hästen upplever när hen inte kan bita är verkligen inget jag vill att mina hästar går omkring med. Det kan sätta sig både fysiskt och psykiskt även om vissa inte ser stressen som blir Jag vill att mina hästar ska må så bra det bara går och om det då innebär att de behöver utföra sitt stereotypa beteende så är det inget problem för mig. Det är snarare mitt ansvar att se till att hästen kan utföra det utan att skada sig själv. Sen ska man självklart skapa en så optimal miljö som möjligt för hästen men att få bort ett stereotypt beteende är omöjligt i de flesta fallen.
 
Jag tackar för era tips och idéer. Som jag skrev lite längre upp så är han åt det lite latare håller. Om jag kunde tar bort all kraftfoder, har någon något bra tips på vad jag kan ge för att få mer energi? Funderar på att ta bort betforen också, läste i någon gammal tråd här att det hade orsakat gaskolik hon ett par hästar...
Om ponnyn är tjock får den tillräckligt med energi.
Om den varit pigg förr så bör du kanske fundera på en ny undersökning av magen. Svaret brukar inte ligga i krafften. En pigg häst är en pigg häst, även om man knappt ger den man. Då är den bara pigg o smal.

Tillgång till halm/hö dygnet runt är ett måste för magsårshästar.
Näten brukar vara bra för alla hästar utom de som blir frustrerade, och det låter det inte som din häst blir.
 
Fast mellan intag och kvällsfodring är det väl bara några enstaka timmar och då får din häst 3 kg hö? Då HAR den ju något att tugga på. Min häst hade varit klar med 1 kg hö på sisådär max 45 min, och sedan hade hon fått stå utan hela långa natten. Hur lång tid tar det för din att äta 1 kg hö?
Men det är ju det jag menar, lägger jag den givan till kvällen istället har jag samma problem vid intaget (ja, det är färre timmar därimellan men det finns fortfarande inte mer att tugga på vid den tiden). Jag vill att han ska ha något att göra hela tiden på eftermiddagen då det är som mest rörelse i stallet. Sen kan jag absolut fundera på att ge halm något mål, kanske blanda både vid intag och kväll. Och för att svara på frågan, han tar minst en timme på sig att äta 1 kg hö, plus att det brukar vara kvar lite i nätet.
 
Men det är ju det jag menar, lägger jag den givan till kvällen istället har jag samma problem vid intaget (ja, det är färre timmar därimellan men det finns fortfarande inte mer att tugga på vid den tiden). Jag vill att han ska ha något att göra hela tiden på eftermiddagen då det är som mest rörelse i stallet. Sen kan jag absolut fundera på att ge halm något mål, kanske blanda både vid intag och kväll. Och för att svara på frågan, han tar minst en timme på sig att äta 1 kg hö, plus att det brukar vara kvar lite i nätet.
Och vad gör han resten av de 10-12 timmarna han står inne? Ja juste, mår dåligt och krubbiter av rastlöshet.

Hästar sover inte som vi gör. De sover korta minuter flera gånger per dag, och totalt skrapar de ihop några timmars sömn. Resten av tiden behöver de äta, röra på sig och få utlopp av deras andra behov.
 
Jag vill att han ska ha något att göra hela tiden på eftermiddagen då det är som mest rörelse i stallet.
Och för att svara på frågan, han tar minst en timme på sig att äta 1 kg hö, plus att det brukar vara kvar lite i nätet.

Men hur länge är han ute i hage om dagarna? Går det inte att ordna med längre utevistelse så att han slipper den stressiga stunden i stallet på eftermiddagen? Pållen hade kanske mått bättre i ett mindre stall där det inte är så mycket aktivitet?

En timmes ätande är INTE länge om det är allt han får under en hel natt!
 
Men det är ju det jag menar, lägger jag den givan till kvällen istället har jag samma problem vid intaget (ja, det är färre timmar därimellan men det finns fortfarande inte mer att tugga på vid den tiden). Jag vill att han ska ha något att göra hela tiden på eftermiddagen då det är som mest rörelse i stallet. Sen kan jag absolut fundera på att ge halm något mål, kanske blanda både vid intag och kväll. Och för att svara på frågan, han tar minst en timme på sig att äta 1 kg hö, plus att det brukar vara kvar lite i nätet.

Hästen har inte möjligtvis problem med tänderna? 1 timmes tid för 1kg hö är otroligt lång tid, din tar dessutom minst en timma på sig. Eller är hästen såpass stressad kanske överlag att den inte har ro att äta ordentligt? En normal häst äter i snitt 1 kg på 15 min ungefär.

Det är ju mycket väl något isåfall som kan ge problem med magen om han inte kan tugga ordentligt osv.
 
Hästen har inte möjligtvis problem med tänderna? 1 timmes tid för 1kg hö är otroligt lång tid, din tar dessutom minst en timma på sig. Eller är hästen såpass stressad kanske överlag att den inte har ro att äta ordentligt? En normal häst äter i snitt 1 kg på 15 min ungefär.

Det är ju mycket väl något isåfall som kan ge problem med magen om han inte kan tugga ordentligt osv.

Fast det beror på hur stor hästen är. Ingen av mina som väger ca 400 kg äter 1 kg hö på 15 minuter. Snarare 45 min-1 timme beroende på struktur på hö´t. Får de i småmaskigt hönät så tar det ännu längre tid.

Sen ska man självklart alltid kolla tänderna minst en gång om året iallafall.
 
Fast det beror på hur stor hästen är. Ingen av mina som väger ca 400 kg äter 1 kg hö på 15 minuter. Snarare 45 min-1 timme beroende på struktur på hö´t. Får de i småmaskigt hönät så tar det ännu längre tid.

Sen ska man självklart alltid kolla tänderna minst en gång om året iallafall.

Nä, det beror inte alltid på hur stor hästen är. Jag har 400-kiloshästar och de äter 1 kg på 10-15 minuter. Man förstår t.ex lätt att nät är viktigt för mina hästar som då äter 5-8 timmar om dagen istället för 50-80 minuter om dagen.
 
Fast det beror på hur stor hästen är. Ingen av mina som väger ca 400 kg äter 1 kg hö på 15 minuter. Snarare 45 min-1 timme beroende på struktur på hö´t. Får de i småmaskigt hönät så tar det ännu längre tid.

Sen ska man självklart alltid kolla tänderna minst en gång om året iallafall.
Fast näe, 1 kg är väldigt lite hö. Att ta såpass lång tid som en timma är inte normalt. Sen att det kan ta 20 min för en och 15 för en kanske, men i snitt är det 15 min per kg för hästar. Storleken avgör inte riktigt där. Ponnyerna i vårat stall äter ju lika fort som stora halvbloden.
 
Ja 1h/KG otroligt långsamt om det ges på backen. Mitt halvblod äter inte fort men har då ätit upp det på max 20 min.
Att ge ett kg till kvällsmål åt en häst som inte står på halm o som dessutom misstänks ha magsår är ju vansinne. Ge mer mat och rid ordentligt. Vi är flera som efterfrågat foderanalysen - finns det ingen eller? Varför tar det emot att ge hästen mer än 6 kg grovfoder per dag? Det är en väldigt liten mängnd till en ponny som hålls igång, det är en liten mängd till en konvalescens också.
 
1 kg till natten låter helt galet! Det finns inga som helst anledningar till att ge så lite, speciellt inte just till natten då det blir så många timmar till nästa fodring. Din häst kommer aldrig att må bra om du inte ökar på den givan snarast.
 
Min häst väger ca 450 och han äter minst 12 kg per dag, säkert mer (runt 15 skulle jag spontant gissa på). 6 kg låter inte bra alls...

Om det varit min häst hade jag försökt hitta en lösdrift för han, just för att han ska bryta sina beteenden med krubbitning (som gör att de sväljer luft) och för att hästen ska kunna röra på sig och förebygga kolik.

Ett förtydligande bara; krubbitare sväljer ingen luft alls. Man trodde det förr men man har kunnat bevisa att det aldrig åker ner i magen utan ut igen, samma väg det kom in.
 
Nu är ju allt beroende på hur långt det är mellan fodringarna också. Jag har inte hittat var det står men för det mesta är det onödigt långt mellan sista fodringen på kvällen och till morgonen.

Jag som fodrar 5 ggr per dygn ger mest på natten och sedan lika mycket på morgonen. Det beror på att de ska ha mest på natten och är nog mest hungriga på morgonen. Sedan blir det relativt tätt mellan fodringarna övrig tid.

Jag fodrar dock väldigt sent på kvällen, mellan 23-24 och mina lättfödda kan tyvärr inte äta mer än 1,5 kg hö från den fodringen. Det tar då ca 1,5 timme. Det betyder att de då är utan mat högst 6 timmar eller mindre beroende på när man då ger. Det är nog ganska lite jämfört med de flesta som ger sista maten vid 21 och ger vid 07.

Den ena har fri tillgång på halm och har, om han vill hela natten, medan den andra verkar få kolik av halm, tyvärr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 505
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hästen börjar bli äldre och klarar sig inte riktigt på fri tillgång på hö + 1 dl musli + 1 dl mineraler/dag. Så jag ska börja ge mer...
2
Svar
32
· Visningar
3 195
Senast: Sporthorse
·
Foder & Strö Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: ziri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp