Problem med gaskolik

Min häst väger ca 450 och han äter minst 12 kg per dag, säkert mer (runt 15 skulle jag spontant gissa på). 6 kg låter inte bra alls...

Om det varit min häst hade jag försökt hitta en lösdrift för han, just för att han ska bryta sina beteenden med krubbitning (som gör att de sväljer luft) och för att hästen ska kunna röra på sig och förebygga kolik.
 
Jag tackar för era tips och idéer. Som jag skrev lite längre upp så är han åt det lite latare håller. Om jag kunde tar bort all kraftfoder, har någon något bra tips på vad jag kan ge för att få mer energi? Funderar på att ta bort betforen också, läste i någon gammal tråd här att det hade orsakat gaskolik hon ett par hästar...
 
Jag tackar för era tips och idéer. Som jag skrev lite längre upp så är han åt det lite latare håller. Om jag kunde tar bort all kraftfoder, har någon något bra tips på vad jag kan ge för att få mer energi? Funderar på att ta bort betforen också, läste i någon gammal tråd här att det hade orsakat gaskolik hon ett par hästar...

Du kan aldrig fodra en häst som får sitt energibehov tillfredsställt piggare. Det måste du rida honom till. En häst blir inte piggare för att hen får energin genom kraftfodret, energi som energi. Du själv blir ju knappast piggare för att du äter en energibar mot om du äter motsvarande mängd kalorier riktig mat. Möjligtvis att ditt blodsocker åker berg och dalbana om energibaren innehåller mycket socker men det är verkligen ingen fördel.

Hästar är grovfoderomvandlare. Utgå ifrån grovfoderanalysen och ge enbart det som verkligen fattas. Det är alltid viktigt att ge så mycket grovfoder som bara möjligtvis går och till en häst med magproblem kan det vara helt avgörande.

Betfor kan du lugnt fortsätta ge. Betfor räknas som grovfoder och ger i normalfallet inte kolik. Självklart kan vissa hästar reagera på det precis som vissa kan reagera på ensilage eller på lucern men vanligt är det inte.

Se till att din häst har något att gnaga på hela dygnet. Lägg in sly av asp, ask eller gran om han inte kan få mer grovfoder.
 
1 kg TS/100 kg häst är ABSOLUTA minimi för att hästen inte ska ta ren skada av brist på fibrer och ska ENBART fodras efter om man måste svälta hästen, dvs typ vid akut fång/extrem risk för fång eller annan sjukdom/sjuklig övervikt som direkt leder till sjukdom. Numera tror jag tom de höjt till 1.2 kg TS. Och rekommendationerna är väl minst 1.5 kg TS helst 2.0.

Ang saltet så hänger det ihop m vätskebalansen men det viktigaste är att hästen dricker bra. För lite salt (grundbehovet utan arbete är typ 25 g vanligt salt/dag för en häst av din ponnys storlek) kan göra att hästen inte dricker tillräckligt.

Jag blir förvånad av att veterinär inte tagit upp grovfoder givan med dig. Du har ju koll men har bara räknat på fel siffror, så himla onödigt o det mest primära en veterinär borde upplyst om!
 
1 kg TS/100 kg häst är ABSOLUTA minimi för att hästen inte ska ta ren skada av brist på fibrer och ska ENBART fodras efter om man måste svälta hästen, dvs typ vid akut fång/extrem risk för fång eller annan sjukdom/sjuklig övervikt som direkt leder till sjukdom. Numera tror jag tom de höjt till 1.2 kg TS. Och rekommendationerna är väl minst 1.5 kg TS helst 2.0.

Ang saltet så hänger det ihop m vätskebalansen men det viktigaste är att hästen dricker bra. För lite salt (grundbehovet utan arbete är typ 25 g vanligt salt/dag för en häst av din ponnys storlek) kan göra att hästen inte dricker tillräckligt.

Jag blir förvånad av att veterinär inte tagit upp grovfoder givan med dig. Du har ju koll men har bara räknat på fel siffror, så himla onödigt o det mest primära en veterinär borde upplyst om!
Har varit med om det förut, en ponny som hade kolik väldigt ofta, fick åka akut till Ulltuna ett par gånger, men fastän att ponnyn också var ganska tunn (mycket pga alla kolikanfall) så ifrågasattes aldrig grovfodermängnden. Tillslut ökades fodret på av annan anledning och vips, koliken borta.

Kl*
Ts hur ser din grovfoderanalys ut? Du måste kunna öka mängden grovfoder. Där har du nog nyckeln till varför din häst mår dåligt. Du kan dessutom blanda upp höt med halm så får hästen längre ättid och större volym grovfoder.
 
Är det torrhö eller hösilage? Hur ser analysen ut?

Om din häst fodras på ungefär samma tider som mina, så betyder det ju att din häst får klara sig på 1 kg hö mellan kl 21 och 6. Det måste ju vara alldeles på tok för lite! Min shettis får 1,5 kg och det brukar vara rensopat i hennes box... Min stora får 3 kg som jag sprider ut över hela boxen för att det ska räcka så länge som möjligt.

Jag antar att din häst fortfarande får i sig lite gräs i hagen? Jag tänker att merparten av höet då borde ges på natten i boxen, eftersom det inte finns NÅGOT annat att tugga på där. Hur fodrar ni på dagarna, eftersom du vet hur mycket din får? Står den själv i egen hage?

Jag tror ändå, som många redan sagt, att du måste fundera på att ge mer grovfoder till natten. Det är det första jag hade provat för att försöka lösa magproblemen.
 
Jag tackar för era tips och idéer. Som jag skrev lite längre upp så är han åt det lite latare håller. Om jag kunde tar bort all kraftfoder, har någon något bra tips på vad jag kan ge för att få mer energi? Funderar på att ta bort betforen också, läste i någon gammal tråd här att det hade orsakat gaskolik hon ett par hästar...
Fast där skulle jag se över tränaren isåfall. framåtbjudning är något man lär hästen och motivationen är något man får försöka hitta hos hästen, hitta det hästen tycker om att göra.

Även om du inte tar bort kraften så kan du ändå öka på grovfodermängden, även ev lägga till halm om hästen blir tjock. Det är alldeles för lite grovfoder för en häst det där per dygn och det är inte konstigt den får problem.
 
Om hästen är fet, bort med kraftfodret.... det är ju slöseri på både pengar och hästens hälsa att ge massa kraftfoder utan analys.
 
Jag tackar för era tips och idéer. Som jag skrev lite längre upp så är han åt det lite latare håller. Om jag kunde tar bort all kraftfoder, har någon något bra tips på vad jag kan ge för att få mer energi? Funderar på att ta bort betforen också, läste i någon gammal tråd här att det hade orsakat gaskolik hon ett par hästar...
Enligt min erfarenhet kan du fodra en häst slöare, men inte piggare. Dvs, piggheten kommer av kondition och muskler, ju mer jag rider desto piggare. Som allra piggast var min häst när hon åt stråfoder enbart men reds 5-6 dagar i veckan och var i full gång.
 
Du kanske kan göra ett lite större slowfeed nät genom att göra en blandning av halm och grovfoder så den får en längre ättid i nätet. Mitt råd är att göra en analys av grovfodret så du har koll på vad som ev fattas där, så du inte ger onödiga kalorier. Ta absolut bort oljan tex. Jag skulle hellre se en häst som var lite småfet (dock inte smällfet) men tillfreds med tillvaron, än en som är i "perfekt" form men hungrig och ledsen. Så öka på grovfodret så mkt du bara kan!! Rid aldrig utan att den har fått äta innan, annars skvalpar magsyra omkring i magen på den. Ge inte äpplen som är sura för magen och ge inte någon stärkelse (havre, korn, "fabriks-pellets/kraftfoder). Jag har själv en 19-årig krubbitare och "mag-häst". Jag ger "synvital" (fermenterad kli) och ett tillskott som heter "acid ease" med (vad jag tror) bra resultat. (googla). Jag sprejar även hjorthornsolja på de ställen han brukar krubbita (dock inte i närheten av foderplats - luktar apa) och det har minskat bitandet en hel del.
Det kan ju även vara annat som gör att den får kolik, speciellt äldre hästar...
 
Är det torrhö eller hösilage? Hur ser analysen ut?

Om din häst fodras på ungefär samma tider som mina, så betyder det ju att din häst får klara sig på 1 kg hö mellan kl 21 och 6. Det måste ju vara alldeles på tok för lite! Min shettis får 1,5 kg och det brukar vara rensopat i hennes box... Min stora får 3 kg som jag sprider ut över hela boxen för att det ska räcka så länge som möjligt.

Jag antar att din häst fortfarande får i sig lite gräs i hagen? Jag tänker att merparten av höet då borde ges på natten i boxen, eftersom det inte finns NÅGOT annat att tugga på där. Hur fodrar ni på dagarna, eftersom du vet hur mycket din får? Står den själv i egen hage?

Jag tror ändå, som många redan sagt, att du måste fundera på att ge mer grovfoder till natten. Det är det första jag hade provat för att försöka lösa magproblemen.
Torrt hö. Finns ju inget annat att tugga på mellan intag och kvällen heller? Lutar åt att det blir halm något mål, om jag kan få honom att äta det :)
 
Du kanske kan göra ett lite större slowfeed nät genom att göra en blandning av halm och grovfoder så den får en längre ättid i nätet. Mitt råd är att göra en analys av grovfodret så du har koll på vad som ev fattas där, så du inte ger onödiga kalorier. Ta absolut bort oljan tex. Jag skulle hellre se en häst som var lite småfet (dock inte smällfet) men tillfreds med tillvaron, än en som är i "perfekt" form men hungrig och ledsen. Så öka på grovfodret så mkt du bara kan!! Rid aldrig utan att den har fått äta innan, annars skvalpar magsyra omkring i magen på den. Ge inte äpplen som är sura för magen och ge inte någon stärkelse (havre, korn, "fabriks-pellets/kraftfoder). Jag har själv en 19-årig krubbitare och "mag-häst". Jag ger "synvital" (fermenterad kli) och ett tillskott som heter "acid ease" med (vad jag tror) bra resultat. (googla). Jag sprejar även hjorthornsolja på de ställen han brukar krubbita (dock inte i närheten av foderplats - luktar apa) och det har minskat bitandet en hel del.
Det kan ju även vara annat som gör att den får kolik, speciellt äldre hästar...
Tack för tipsen. Var får du tag på hjorthornolja?
 
Senaste kolikkänningarna han hade var på morgonen så det kan ju sämma med era tankar då. MEN vid de senaste gångerna så har han även haft symptom på kvällen, innan kvällsfodringen och då har han ju haft ett fullt Slow feedingnät att mumsa på och det brukar vara lite kvar till kvällen. Hur kommer det sig att han visar symptom i så fall tror ni? :)
 
Du kanske kan göra ett lite större slowfeed nät genom att göra en blandning av halm och grovfoder så den får en längre ättid i nätet. Mitt råd är att göra en analys av grovfodret så du har koll på vad som ev fattas där, så du inte ger onödiga kalorier. Ta absolut bort oljan tex. Jag skulle hellre se en häst som var lite småfet (dock inte smällfet) men tillfreds med tillvaron, än en som är i "perfekt" form men hungrig och ledsen. Så öka på grovfodret så mkt du bara kan!! Rid aldrig utan att den har fått äta innan, annars skvalpar magsyra omkring i magen på den. Ge inte äpplen som är sura för magen och ge inte någon stärkelse (havre, korn, "fabriks-pellets/kraftfoder). Jag har själv en 19-årig krubbitare och "mag-häst". Jag ger "synvital" (fermenterad kli) och ett tillskott som heter "acid ease" med (vad jag tror) bra resultat. (googla). Jag sprejar även hjorthornsolja på de ställen han brukar krubbita (dock inte i närheten av foderplats - luktar apa) och det har minskat bitandet en hel del.
Det kan ju även vara annat som gör att den får kolik, speciellt äldre hästar...

Att spreja på otäcka saker eller på annat sätt förhindra en krubbitare ifrån att bita är enbart elakt. Det hjälper inte hästen överhuvudtaget utan gör bara hästen mer frustrerad och stressad. En krubbitare biter för att få kroppen att utlösa endorfiner som lugnar och gör att hästen mår bättre. Varför vill man ta ifrån hästen det? En häst får inte magproblem utav krubbitning utan det är magproblemen som utlöser krubbitning hos vissa hästar. Då är det vettigare att göra något åt magproblemen än att skyla symptomen.
 
Tack för tipsen. Var får du tag på hjorthornolja?

Hjorthormsolja köper jag på en veterinärklinik, finns även på nätet.
Jag kan varmt rekommendera "acid ease", Protexin, för magsårs häst...
Min teori är att de faktiskt krubbiter för att de har problem med magen. Så nr 1 är att försöka få magen "glad". Sen att ta bort bitbeteendet, absolut inte med rem.
Styngflugan kan även orsaka obehag i magen och syns inte på träckprov - så har ni haft mkt ägg i pälsen under sommaren skulle jag avmaska mot den.
 
Senaste kolikkänningarna han hade var på morgonen så det kan ju sämma med era tankar då. MEN vid de senaste gångerna så har han även haft symptom på kvällen, innan kvällsfodringen och då har han ju haft ett fullt Slow feedingnät att mumsa på och det brukar vara lite kvar till kvällen. Hur kommer det sig att han visar symptom i så fall tror ni? :)

En häst behöver ha foder i tarmarna dygnet runt. Får den inte foder med tillräckligt korta intervaller så får den magproblem. Vilken tid på dygnet koliken kommer är ganska egalt, när tarmarna inte får jobba som de ska dygnet runt så får hästen kolik om det vill sig illa oavsett om den har ätit nyligen eller för längre tid sedan. Det är alltså den sammanlagda tiden hästen står utan foder som ställer till det. Det behöver inte vara så att hästen får kolik i direkt anslutning till långt foderuppehåll utan det kan byggas upp över en längre tid.
 
Att spreja på otäcka saker eller på annat sätt förhindra en krubbitare ifrån att bita är enbart elakt. Det hjälper inte hästen överhuvudtaget utan gör bara hästen mer frustrerad och stressad. En krubbitare biter för att få kroppen att utlösa endorfiner som lugnar och gör att hästen mår bättre. Varför vill man ta ifrån hästen det? En häst får inte magproblem utav krubbitning utan det är magproblemen som utlöser krubbitning hos vissa hästar. Då är det vettigare att göra något åt magproblemen än att skyla symptomen.

Du har inte själv haft en krubbitare antar jag? Min häst kan bli helt blockerad i skallen om han får bita som han vill. Gör det trots fri tillgång på grovfoder och ett hästvänligt liv. Värst är det på sommarbetet!! Han ser mkt gladare ut och beter sig som en normal häst om han hindras. Skulle dock inte sätta på rem!
 
Hjorthormsolja köper jag på en veterinärklinik, finns även på nätet.
Jag kan varmt rekommendera "acid ease", Protexin, för magsårs häst...
Min teori är att de faktiskt krubbiter för att de har problem med magen. Så nr 1 är att försöka få magen "glad". Sen att ta bort bitbeteendet, absolut inte med rem.
Styngflugan kan även orsaka obehag i magen och syns inte på träckprov - så har ni haft mkt ägg i pälsen under sommaren skulle jag avmaska mot den.
Funkar inte med rem, provat förut men tänker aldrig ha det på honom igen. Tror dock inte att jag kommer få bort krubbitningen helt, men man kan ju försöka minska det. Han har inte haft ett enda ägg på benen.
 
Du har inte själv haft en krubbitare antar jag? Min häst kan bli helt blockerad i skallen om han får bita som han vill. Gör det trots fri tillgång på grovfoder och ett hästvänligt liv. Värst är det på sommarbetet!! Han ser mkt gladare ut och beter sig som en normal häst om han hindras. Skulle dock inte sätta på rem!

Jo det har jag. En väldigt speciell häst som började krubbita på sommarbetet som 6 månaders föl när hon fortfarande gick med sin mamma.

Det är självklart jobbigt att se men man får bortse ifrån sina egna känslor och se till hästens bästa. Det finns många studier på krubbitare och man vet att krubbitning inte ska förhindras just för hästens välbefinnande.
 
Torrt hö. Finns ju inget annat att tugga på mellan intag och kvällen heller? Lutar åt att det blir halm något mål, om jag kan få honom att äta det :)

Fast mellan intag och kvällsfodring är det väl bara några enstaka timmar och då får din häst 3 kg hö? Då HAR den ju något att tugga på. Min häst hade varit klar med 1 kg hö på sisådär max 45 min, och sedan hade hon fått stå utan hela långa natten. Hur lång tid tar det för din att äta 1 kg hö?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 503
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hästen börjar bli äldre och klarar sig inte riktigt på fri tillgång på hö + 1 dl musli + 1 dl mineraler/dag. Så jag ska börja ge mer...
2
Svar
32
· Visningar
3 195
Senast: Sporthorse
·
Foder & Strö Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: ziri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp