problem med häst på volt!!????

zazza girl

Trådstartare
min 5 åring och jag ha problem med att rida på volt .... vi kan inte trava en rund ring så fort vi kommer till ett ställe försöker han snärva ut och baken på han så utanför spåret .....

ha försökt hålla han mera med ytterskänkeln med det gå inte han skiter i den och läger man ett spö som hjälp så skiter han i den med.....

det e så på bägge varven .....

även när jag longera så gå han ut från spåret....

behöver tips och hjälp vad man kan göra att få han att gå jämt..!!!!:confused: :bump:

Sv: problem med häst på volt!!????

När man rider på ridskola, har man ofta det problemet, som du tar upp. Hästen vill gärna falla inåt och när den har fallit tilräckligt långt innanför spåret, kan den ställa sig och sova. För då är den ju på medellinjen typ. Det finns också hästar, som gärna rusar ifrån arbetet.

En övning, som jag har haft mkt nytta av i mitt arbete med att utbilda bland annat ridtravare, samt att få kontroll över min ibland något överpigga 22-åriga dam, är denna....

I stället för att i huvudet tänka att man ska rida en rund volt, så tänker man sig att volten ser ut så här:

volttanke.jpg

Man tänker sig volten, som en månghörning, med korta korta raksträckor i stället för en "lång voltlinje". På alla korta korta raksträckor, varierar man gångart och tempo.

Man börjar med att göra avsaktningar ett par steg och sen mjukt komma fram i högre gångart igen, avsaktning o mjukt fram igen efter ett par steg. Givetvis gäller det mellan halt och skritt också.

När hästen lyssnar på avsaktningar och övergångar, "tänker man" bara avsaktning, så att man bara gör en tempominskning ett par steg. När man får igenom en tempominskning några steg, så ökar man tempot några steg och så vidare.

När hästen lyssnar även på tempominskningen, tänker man bara "halt", men precis innan hästen stannar rider man fram igen. Då har man lyckats göra en halvhalt. Så småningom, ska halvhalterna bli mer och mer osynliga. Men man ska ändå känna att hästen lyssnar på dem. För halvhalterna är viktiga, särskilt när man har en pigg, eller outbildad häst. Halvhalten hjälper hästen att balansera sig och förbereda sig inför nästa uppgift.

OBSERVERA!!! Sitt nu inte i flera timmar och försök få igenom ALLA dessa mål, på ett och samma pass om du och din häst ännu inte är mogna för det.

Dag ett och två, kan du jobba på avsaktningar och övergångar...

Dag tre, kan ni gå ut och andas. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar och övergångar.

Dag fyra och fem, kan ni repetera avsaktningar och övergångar i ett par minuter och sedan gå över till att träna tempominskningar.

Dag sex, kan ni gå ut och andas igen. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar, övergångar och tempominskningar.

Dag sju, kan vara vilodag.

Dag åtta och nio, kan ni repetera avsaktningar, övergångar och tempominskningar i en kvart, tjugo minuter och sen gå över till att träna halvhalter.

och så vidare och så vidare.

Jag hoppas att du förstår min något förvirrade förklaring.

Mvh

IngelaH

Sv: problem med häst på volt!!????

tack så mycket.. ska börja öva lite med han på det och se fall det funkar....

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 081
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka