Problem med hemsida, hjälp!

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare PineappleHeart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 462
P

PineappleHeart

Jag har en gratis sajt på webs.com. När jag arbetar i albumet med bilderna och skriver blir å, ä och ö ibland konstiga krumelurer. Se nedan (jag slagit mellanslag mellan varje tecken, men på sajten sitter allt ihop):

Istället för å: & # 2 2 9 ;
Istället för ä: & # 2 2 8 ;
Istället för ö: & # 2 4 6 ;

Det gäller BARA när jag arbetar i albumen, och bara när jag är inne på Edit Album (alltså Edit Photos) eller inne och tittar på själva albumet (då när bilderna är klickbara och små) inte annars. Det gör att det är helt omöjligt att förstå det jag har skrivit i Album Description. Men när jag klickat på bilderna och tittar på dem i stort format DÅ fungerar å, ä och ö. Är det någon mer än jag som råkar ut för det? Någon som vet hur man ska göra?

Mycket tacksam för hjälp!

Sv: Problem med hemsida, hjälp!

Jag vet inte var jag hittar sajtens <HEAD>. Jag använder SiteBuilder och inte html-koder. Borde jag ändå kunna hitta och komma in i <HEAD>?

Grejen är att när jag skriver å, ä eller ö ändras bokstäverna automatiskt till text (eller siffror i det här fallet) och det är det som visas. Därför fungerar det inte att skriva text för det är bara krumelurerna som visas! För jag ska inte sätta några klamrar <> runt texten, visst?

Jag vet inte var jag hittar sajtens <HEAD>. Jag använder SiteBuilder och inte html-koder. Borde jag ändå kunna hitta och komma in i <HEAD>?

Grejen är att när jag skriver å, ä eller ö ändras bokstäverna automatiskt till text (eller siffror i det här fallet) och det är det som visas. Därför fungerar det inte att skriva text för det är bara krumelurerna som visas! För jag ska inte sätta några klamrar <> runt texten, visst?

Prova att skriva in en text p&aring; detta viset, och se vad som h&auml;nder! Kanske blir det r&auml;tt. D&auml;remot har jag sv&aring;rt att tro att du kan komma &aring;t <head>-taggen via SiteBuilder, men kanske finns det n&aring;gon inst&auml;llning n&aring;gonstans - jag vet inte hur webs.com funkar - som du m&aring;ste &auml;ndra. Tyv&auml;rr har jag ingen aning om vad den kan kallas... men leta efter character encodings n&aring;nting. St&aring;r det inte UTF-8 så sätt den på det. Tror inte att det är det som är felet, men du kan ju testa.

ö = &ouml;

Tack för svaret! Men när jag skriver in & o u m l ; (fast utan mellanslag såklart) så visas det just så. Inget ö. Så jag antar att det har med inställningar att göra. Grejen är att jag inte har en aning om var jag ska leta efter character encodings och UTF-8 (om det skulle funga alltså).

Nu har det ändrats sig och & o u m l ; visas alltid när man tittar på bilderna (förut var det bara när bilderna var små och klickbara, men nu även när de är som störst). Läget verkar inte vara stabilt. Andra tecken som copyright (c:t i en ring) och ì visas inte. Ibland inte Z:a heller.

Så jag är väldigt tacksam för fler tips! Tills dess får det bli a och o för det kan ju inte stå en massa konstiga krumelurer på sajten... suck...

Mitt bästa tips är att sluta använda sånt där gratisbajs. Det kostar nästan inget att ha ett hyfsat bra webbhotell.

Haha, bra tips! Men jag är alltför lat för att börja forska i det (känns som en helt ny och svår värld!) Fast... hur billigt och enkelt är det?

Vet inte hur mycket man får tipsa här men jag brukar använda one.com både till mig själv och när jag bygger andras - även till Wordpress.

Liknande trådar

IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 817
Senast: gern
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 564
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka