Problem med inackordering

Rubber Duck

Trådstartare
Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst.
Jag hyr in min häst på den - på pappret - perfekta gården. Det är en mindre gård med mycket mark och stora hagar. Stallet har sju stora boxar, det finns lösdrifter, ridbana och ridhus. Underbara uterittsvägar också.
När jag kom dit för ett halvår sedan tyckte jag att allt var perfekt. Min häst verkade trivas och allt var bra.
Det är i princip bara jag och stallägaren som är där, jag är den enda inackorderingen. För ett par veckor sedan började han säga att det inte är så bra att longera i ridhuset, underlaget blir så ojämn då. (Inget jag märkt av) Min häst har rätt mycket energi så jag brukar longera honom innan jag sitter upp men såklart rättade jag mig i ledet när ägaren inte ville att man longerar i ridhuset. Istället körde jag på med lite mentalträning från marken före ridningen eftersom även det får min häst att lugna sig.
Idag möttes jag av en handskriven lapp i ridhuset att man endast får vistas där uppsuttet. Då tröttnade jag och bestämde mig för att nu får det endast bli ridbanan och uteritter framöver.
Min häst går ensam i hagen, trots löfte om att han skulle få sällskap, bara han bekantat sig med de andra hästarna över staketet men nu heter det att de andra hästarna är så rymningsbenägna att de inte kan gå ihop med någon annan eftersom de sticker om man öppnar och tar ut en annan häst från hagen. Normalt förfarande när man (stallägaren) tar in och ut hästarna från hagarna är att han har kedjegrimskaft på dem eftersom de är så ”vilda”. Min häst, som är hur cool som helst egentligen, har börjat visa upp stressbeteende sedan han kom till det här stallet. Ägaren är ensam, har ett tiotal hästar plus ett heltidsjobb så jag fattar såklart att det är jobbigt för honom men jag känner att hästarna får verkligen lida för det.
Min lite korkade fråga är väl, ska jag ta min häst och dra därifrån eller ska jag försöka få stallägaren på bättre tankar? Lappen i ridhuset idag var droppen för mig, nu måste jag göra något!
 
Om det är longeringen du stör dig på så kan jag tyvärr meddela att det är väldigt vanligt att man inte får longera i ridhus.
För jo, underlaget flyttar faktiskt på sig och river ibland även upp underlaget (om hästarna är riktigt vilda) så det går ner i bottenskiktet. Har man tex ett fibersandunderlag så är det inte så lätt att bara jämna till efteråt, utan min erfarenhet är att det fortfarande blir ojämnt under där en häst dragit järnet Oavsett om du harvar.

Så om du söker ett stall där du måste longera i ridhuset så kolla upp den punkten innan du flyttar in, det är långt ifrån alla stall där det är ok.

Sen är det så att stallägaren bestämmer hur han ska ha i sitt stall. Som inackorderad får man anpassa sig oavsett vilket stall det gäller.
 
Om det är longeringen du stör dig på så kan jag tyvärr meddela att det är väldigt vanligt att man inte får longera i ridhus.
För jo, underlaget flyttar faktiskt på sig och river ibland även upp underlaget (om hästarna är riktigt vilda) så det går ner i bottenskiktet. Har man tex ett fibersandunderlag så är det inte så lätt att bara jämna till efteråt, utan min erfarenhet är att det fortfarande blir ojämnt under där en häst dragit järnet Oavsett om du harvar.

Så om du söker ett stall där du måste longera i ridhuset så kolla upp den punkten innan du flyttar in, det är långt ifrån alla stall där det är ok.

Sen är det så att stallägaren bestämmer hur han ska ha i sitt stall. Som inackorderad får man anpassa sig oavsett vilket stall det gäller.
 
Jag måste såklart inte longera min häst, även om det underlättar för mig. Jag kan tänka mig att längre tid av longering inte är så bra för underlaget i ridhuset och det försöker jag undvika och därför kollade jag när jag longerat färdigt att marken såg jämn och bra ut och sen slutade jag longera när ägaren så ifrån. Men när jag inte ens får skritta runt med honom avsuttet i ridhuset då tycker jag att det mest verkar handla om att stallägaren vill hitta saker att klanka ned på. I synnerhet som han är väl medveten om att min häst har lite väl mycket energi och att mitt ridpass blir bättre om jag får börja med att jobba min häst från marken först. Och varför då inte säga det direkt till mig istället för att skriva det på en lapp känner jag?
 
@Rubber Duck - jag tycker/tror att ditt största bekymmer är att din häst går ensam, dels att den visar stressbeteende och dels att du kanske inte skulle behöva longera den före ridning om den fick stimulans i hagen?

Så mitt råd/förslag är att ta upp den biten igen och får du inte respons så skulle jag flyttat. :)
 
@Rubber Duck - jag tycker/tror att ditt största bekymmer är att din häst går ensam, dels att den visar stressbeteende och dels att du kanske inte skulle behöva longera den före ridning om den fick stimulans i hagen?

Så mitt råd/förslag är att ta upp den biten igen och får du inte respons så skulle jag flyttat. :)
Tack! 💖 Ja, jag tycker framförallt att det är tråkigt för honom att få gå ensam! Jag lovade hon som sålde honom till mig att han skulle få gå med kompisar i hagen och nu går han och tittar över staketet på de andra hästarna…😢 Känns inte alls bra, han är hur snäll som helst mot andra hästar och jag vill inte att han ska behöva gå själv!
 
Nu känner jag varken dig eller stallägaren, men av texten att döma så misstänker jag att stallägaren tror att du longerar trots tillsägelse och därför vill att man går in där uppsuttet? Kan det vara så? Kanske hjälper det att du på ett vänligt sätt bara förklarar att du inte longerar utan bara promenerar(eller vad du nu gör) i ridhuset.

Och håller med LenaH, ta upp kompisfrågan igen. Kanske kan ni sätta en sluss vid grinden ifall det är så att dom övriga hästarna är vilda vid grinden. På så sätt kan dom inte smita ut när du tar in/ut din häst.

I övrigt så låter det väldigt skönt att få ha både ridhus, ridbana och allt du beskriver delat på endast 2 personer istället för att trängas med fler inackorderade.
 
Usch, hade aldrig orkat med en sådan stallägare. Jag hade flyttat. Att ha hästen ensam är inte okej någonstans om det finns andra hästar som kan funka i samma hage. Longera och tömköra på volt gör jag regelbundet, det ingår i träningsschemat av våra ponnyer. Aldrig någonsin heller stått i ett stall där man inte får rida longera, tömköra eller rida volter, vilket ju faktiskt är mer eller mindre samma sak. Vilken tråkig ägare, ska hen ha inackorderingar får väl hen lära sig använda en traktor liksom. Som sagt. Jag hade flyttat.
 
Tack! 💖 Ja, jag tycker framförallt att det är tråkigt för honom att få gå ensam! Jag lovade hon som sålde honom till mig att han skulle få gå med kompisar i hagen och nu går han och tittar över staketet på de andra hästarna…😢 Känns inte alls bra, han är hur snäll som helst mot andra hästar och jag vill inte att han ska behöva gå själv!
Jag har en supersnäll häst som absolut kan gå ensam men han är så oerhört mycket mer avspänd och nöjd när han får gå i flock och jag slipper lägga ridtid på att han ska "pysa ut" för det gör han med sina polare. :)
 
Tack, ja kanske det är så! Hade hursomhelst tänkt att ta upp det här med kommunikationen via lappar med honom imorgon, får väl passa på att fråga honom då. Jag promenerar runt med min häst avsuttet, tycker att det både är trevligt plus att vi bondar på ett bra sätt och det funkar bäst i ridhuset där han är mer fokuserad på mig än allt annat runtomkring.
Men det viktigaste är att han får sällskap i hagen, det gör ont i mig att se hur han längtar efter andra hästar! Även om de finns runtomkring honom så behöver han ju interagera med dem.
 
Usch, hade aldrig orkat med en sådan stallägare. Jag hade flyttat. Att ha hästen ensam är inte okej någonstans om det finns andra hästar som kan funka i samma hage. Longera och tömköra på volt gör jag regelbundet, det ingår i träningsschemat av våra ponnyer. Aldrig någonsin heller stått i ett stall där man inte får rida longera, tömköra eller rida volter, vilket ju faktiskt är mer eller mindre samma sak. Vilken tråkig ägare, ska hen ha inackorderingar får väl hen lära sig använda en traktor liksom. Som sagt. Jag hade flyttat.
Tack snälla! Jag ska försöka prata med honom men funkar inte det så får min underbara häst flytta. Han måste få sällskap!
 
Usch, hade aldrig orkat med en sådan stallägare. Jag hade flyttat. Att ha hästen ensam är inte okej någonstans om det finns andra hästar som kan funka i samma hage. Longera och tömköra på volt gör jag regelbundet, det ingår i träningsschemat av våra ponnyer. Aldrig någonsin heller stått i ett stall där man inte får rida longera, tömköra eller rida volter, vilket ju faktiskt är mer eller mindre samma sak. Vilken tråkig ägare, ska hen ha inackorderingar får väl hen lära sig använda en traktor liksom. Som sagt. Jag hade flyttat.
Där håller jag inte med dig, det är skillnad på att longera en häst som drar runt i 190 på lina så topplagret fräser bort samtidigt som en människa trampar runt och plattar till i mitten på en volt och att rida I balans på volt eller tömköra tex.

Vet inte vad ni har för underlag men vissa underlag är jobbigare än andra att hålla efter och jämna till, tex fibersand då det är tungt, blött och kompakt. Jag har varit med om hästar som rivit upp så pass att stenmjölet som ligger under topplaget dragits upp.
Sånt tycker inte jag att stallägaren ska behöva lägga extra kostnader på att rätta till dagligen vilket i vissa fall behövs om man vill hålla underlaget jämnt efter våldsam longering tex.

Nu vet vi inte hur ts longerar eller vilka förutsättningar som finns på den gården, så dumt att spekulera. Men har han heltidsjobb utöver gården så kan jag förstår att han hellre ser att ts inte alls longerar där.
 
Där håller jag inte med dig, det är skillnad på att longera en häst som drar runt i 190 på lina så topplagret fräser bort samtidigt som en människa trampar runt och plattar till i mitten på en volt och att rida I balans på volt eller tömköra tex.

Vet inte vad ni har för underlag men vissa underlag är jobbigare än andra att hålla efter och jämna till, tex fibersand då det är tungt, blött och kompakt. Jag har varit med om hästar som rivit upp så pass att stenmjölet som ligger under topplaget dragits upp.
Sånt tycker inte jag att stallägaren ska behöva lägga extra kostnader på att rätta till dagligen vilket i vissa fall behövs om man vill hålla underlaget jämnt efter våldsam longering tex.

Nu vet vi inte hur ts longerar eller vilka förutsättningar som finns på den gården, så dumt att spekulera. Men har han heltidsjobb utöver gården så kan jag förstår att han hellre ser att ts inte alls longerar där.
Jag kanske longerade så att underlaget inte var det bästa (trots att jag kollade efteråt och tyckte att det var ok) men jag slutade longera då stallägaren sa ifrån. Att jag nu möts av en lapp som säger att jag inte får träna min häst från marken (promenera med den avsuttet) är ju något annat tycker jag. Och framförallt, varför kommunicera detta skrivet? Jag och stallägaren ses varje dag, det vore väl enklare i så fall att bara säga det till mig?
 
Jag kanske longerade så att underlaget inte var det bästa (trots att jag kollade efteråt och tyckte att det var ok) men jag slutade longera då stallägaren sa ifrån. Att jag nu möts av en lapp som säger att jag inte får träna min häst från marken (promenera med den avsuttet) är ju något annat tycker jag. Och framförallt, varför kommunicera detta skrivet? Jag och stallägaren ses varje dag, det vore väl enklare i så fall att bara säga det till mig?
Ingen aning, kanske är stallägaren blyg eller konflikträdd? Svårt att gissa utan att känna någon av er.
 
10 hästar och alla är rymningsbenägna så din häst kan inte gå med ens någon av dom?

Longering, löslongering/lös nh och typ löshoppning i ridhus kan jag till viss del förstå, men tömkörning tex borde ju vara ok?

Men om din häst börjar visa beteende vid in och uttag som du inte haft innan, och stallägaren hanterar din häst mer än du med in/uttag och hans hästar är stressade osv... då hade jag flyttat direkt.

Du kan ju börja med att prata i stil med "hej det här med uppsuttet i ridhuset, min häst är rätt pigg så det är av säkerhetsskäl jag vill göra avsuttet arbete innan uppsuttet, är det något som vi kan kompromissa med? Kanske skulle bli bättre med en hagkompis också? Jag funderar på att flytta annars men egentligen trivs vi här men detta fungerar inte i längden för mig"

Lätt att sitta och skriva här, själv hatar jag att konfrontera... "men ibland måste man för sina djur och eller sin egen mentala hälsa"

Det ska va kul att ha häst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp