Problem med knäledsgallla!

alwnos

Trådstartare
Hästen har haft en galla i framknät i över 2 år,behandlades då för knäleds inflammation.
Hon blev bra från den, men gallan har envist suttit kvar.
Eftersom hon har haft problem med upprepade inflammationer i kotlederna
och lite diverse rörelse störningar sökte jag i våras en ny vet. som använder sig av DSMO (stavas det så?).
Han "sög" ut gallan och behandlade henne med cortison i leden. Hittade en inflammation i bakknät som beh.
med DSMO, som troligtvis var källan till problemet.
Men för två veckor sedan kom gallan i framknät tillbaka och har blivit större :eek: Hon har inte blivit riden mycket,
mest skrittat i skogen.

Är det någon som vet om det är "normalt" att gallorna kommer tillbaka när man har tappat ur dom? Bör jag åka tillbaka igen till vet. och behandla.

Sv: Problem med knäledsgallla!

Jag tycker att du ska kontakta vet. och berätta vad som hänt...antagligen behövs det fler behandlingar...men frågan är varför hästen inte svarar på behandlingen!?

jag pratade med en veterinär ang. en genomående galla i en bakhas på min häst. Den gallan sitter inte i själva leden utan i en bursa . (Gallan är röntgad o hästen visar inte att han har besvär av den).

Han menade att det var nåt ligament som kunde irritera bursan om man började träna annorlunda + att om det en gång bildats en gala/utrymme för vätska så ville kroppen gärna fylla ut det utrymmet igen. Det var iallafall hans åsikt.

Sen så vet ju jag att hästen är sned, vilket vi jobbar med + att vi har börjat med mer samlande arbete (i skritt) och där ändras belastningen, så jag tror inte att gallan uppstått ur "ingentinng"

En infl bursa. ok.
Men frågan är vad detta är?
Skulle kontakta vet. och få hästen kollad igen.

Ringde vet. som var något stressad, men han sa att det är vanligt att en galla kommer tillbaka igen. Skulle höra av mig igen om hästen kändes halt. Problemet är att hon har varit halt i omgångar princip hela tiden sen hon blev inriden. Ingen hälta man ser utan jag känner att hon inte är ok och vid böjning visar hon hälta en här och en där. Finns inget på röntgen.
Hoppades att vi hittat primära skadan nu i höger bakknä. Nu kommer jag att fortsätta "känna" efter varje gång jag rider och leta efter ojämnheter och "snubbel" i nedförsbackar. Trodde jag skulle slippa det nu :confused:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 706
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 575
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 024
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka