Problem med lydnad!

R

Rianimare

Våran hund, Tuva är en väldigt trevlig tik på snart 3 år. Men när man ska gå ut och gå med henne så kräver vi att hon ska sitta ner när vi tar på henne kopplet. Hon VET vad sitt är för något då jag tränar henne på det ofta. Det hon gör när man ska ta på kopplet är att hon viftar på svansen, går runt mej och gärna iväg ett par meter och nafsar glatt efter kopplet. Det fungerar inte att bli arg på henne för då bara gnäller hon och viftar ännu mer å svansen
Någon som har lite tips på hur vi ska göra?
Tacksam för svar!
//Marie
 
Kan din hund stanna kvar/sitt kvar?? Om den inte kan det så lär den det! Om den kan det så kallar du till dig hunden, säger sitt och stanna kvar och sedan tar du helt enkelt och sätter på henne kopplet. Kräv att hon ska sitta kvar och inte får börja gå ut genom dörren förrens du har sagt varsågod. Var konsekvent, annars blir hon förrvirad!!!
 
Jo, det kan hon ganska bra. Men hon lyssnar inte när man säger till henne att hon ska sitta. Det tar väldigt lång tid...
 
Reser hon sig, så ta tillbaka henne lugnt och bestämt och sätt henne igen. Beröm också mycket när hon sitter och upprepa kommandot i samband med berömmet så hon förstår vad som är bra.
Strunta i att skälla, men låt henne inte komma ut förrän hon sitter lugnt och stilla.
 
Ta på kopplet någon annanstans tex i vardagsrummet, ofta är det så att hunden blir så lycklig att den tappar koncepterna.
Detta är svårt att träna bort på den vanliga kopplingsplatsen eftersom hunden är helt blockerad.
För att bryta en sådan här överslagshandling brukar man föreslå just detta att dela på platsen och handlingen i detta fall hallen och kopplet.
Flytta kopplet till en annan plats och börja träna där med att hunden får kommandot sitt-stanna-kvar. Träna detta en vecka och ta sedan in kopplet i sammanhanget. Så småningom kan man flytta stegvis mot hallen igen och förhoppningsvis har man då brutit detta beteende.

Lycka till!!
 
Jag provade lite förut och det fungerade lite bättre!
Tack för hjälpen!
martha: Det har du ju rätt i!! Och det har vi märkt flera gånger när hon har varit valp! Kan nog inte räkna på mina båda händer hur mycket hon har gjort... :smirk:
 
Jag gör som så att om inte hundarna (2 st) sitter stilla släpper jag kopplen och går därifrån med bestämda steg. Kommer tillbaka efter en liten stund och börjar om igen. Så kan det fortgå några gånger, men så småningom fattar de att enbart lugna tysta hundar får halsband och koppel på sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 422
Senast: AnneB
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 794
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 948
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp