Problem med mamma

Sv: Problem med mamma

Skulle NI åka hem oftare? Ni är ju ett antal personer, som kan vara svårt att husa bara rakt av. Medan hon är en person, lätt att flytta på och lätt att inkvartera.

Nä, det är dax att fråga mamma om hon vill ha kvar offerkoftan och vara utan barnbarnen, eller ta av den och göra något åt situationen.
 
Sv: Problem med mamma

Jag hade tagit ett ordentligt samtal med henne, där jag förklarat att:
1. Ni vet inte hur länge ni blir kvar på Malta, men planerar inte att flytta hem nu.
2. Ni vill gärna att hon har kontakt med barnbarnen, och om hon vill få det att fungera får hon anpassa sig till deras villkor vilket innebär att de behöver se henne för att få samtalet att fungera.
2. Hon är välkommen att hälsa på, men ni behöver vara kvar på Malta ett tag till innan ni hälsar på i Sverige.

Sedan hade jag sagt att sådana är de ramar hon har att förhålla sig till, och ni ser gärna att hon gör det för att hela familjen ska kunna må bra. Kan hon inte det, får hon hitta andra lösningar som inte innebär att ni ska ge upp er vardag och liv på Malta.

Hon verkar ju otroligt ledsen över situationen, och kanske hoppas på att hon kan få er tillbaka hit. Kanske har hon dåligt samvete över att hon inte fanns tillhands när ni var kvar i Sverige, och att hon nu har panik över att ni flyttat ännu längre bort? Hon verkar väldigt osäker, och där tror inte jag på metoden att inge i hopp i form av att ni kanske kommer tillbaka. Kanske, kanske inte- det är inte relevant just nu.
 
Sv: Problem med mamma

kl

Kanske låter hårt, men i nuläget förtjänar inte din mamma att träffa sina barnbarn. Om man vill träffa nån man älskar så ser man till att det blir så på lättaste möjligaste sätt! Vilket för hennes del är att åka till er, 500 kr är ju en piss i havet, som en fylld matkasse! Ingen uppoffring alls, för 500 kr hade jag åkt iaf varannan månad. Det måste göras klart för henne att hon måste resonera med sig själv om hon vill ha en kontakt med er och sina barnbarn i framtiden.
 
Sv: Problem med mamma

Håller med.
Sen hade jag lagt till det som du ts skrev själv, att hon ändå aldrig kunnat ställa upp som barnvakt och har hon någon gång gjort det, så har det varit på hennes egna villkor med ett barn åt gången osv..

Håller med om att du inte skall låta din mammas negativa sidor styra ditt och barnens liv, men jag tycker inte att man som mormor/farmor måste ställa upp som barnvakt om man inte själv vill. Det är många som klagar på sina föräldrar/svärföräldrar för att de är så själviska och inte ställer upp, men de har redan haft sina barn och kanske vill leva sitt eget liv nu när barnen blivit stora. Det är också många fler som jobbar av mormor och farmor än det var förr då det fanns många "hemmafruar". Det kan ju vara ganska jobbigt att kombinera heltidsarbete med helger fulla av barnpassande.
 
Sv: Problem med mamma

Men varför berättar du överhuvudtaget det här för din mamma? Hon har väl inte ett dugg att göra med var du är folkbokförd?

Jag och barnen har varit skrivna hos henne sedan vi flyttade, hon har inte varit allt för förtjust att få diverse brev till sitt hem (eftersändningen har inte fungerat)... Nu kan ju inte min mamma särskilt mycket om lagen utan trodde ju att vi ska avsäga oss medborgarskap och allting vilket ju inte riktigt är tanken med att skriva ur sig ur Sverige.
 
Sv: Problem med mamma

Jag hade tagit ett ordentligt samtal med henne, där jag förklarat att:
1. Ni vet inte hur länge ni blir kvar på Malta, men planerar inte att flytta hem nu.
2. Ni vill gärna att hon har kontakt med barnbarnen, och om hon vill få det att fungera får hon anpassa sig till deras villkor vilket innebär att de behöver se henne för att få samtalet att fungera.
2. Hon är välkommen att hälsa på, men ni behöver vara kvar på Malta ett tag till innan ni hälsar på i Sverige.

Sedan hade jag sagt att sådana är de ramar hon har att förhålla sig till, och ni ser gärna att hon gör det för att hela familjen ska kunna må bra. Kan hon inte det, får hon hitta andra lösningar som inte innebär att ni ska ge upp er vardag och liv på Malta.

Hon verkar ju otroligt ledsen över situationen, och kanske hoppas på att hon kan få er tillbaka hit. Kanske har hon dåligt samvete över att hon inte fanns tillhands när ni var kvar i Sverige, och att hon nu har panik över att ni flyttat ännu längre bort? Hon verkar väldigt osäker, och där tror inte jag på metoden att inge i hopp i form av att ni kanske kommer tillbaka. Kanske, kanske inte- det är inte relevant just nu.

(svarar alla) Har sagt allt det där klart och tydligt åt henne, men vad ska man göra när man själv har hett temperament och människan faktiskt inte FATTAR vad man säger? Det är som att tala med en vägg :banghead: och blir det för hetsig, börjar hon gråta och slänger på luren.
 
Sv: Problem med mamma

Skriv ett sansat brev där du talar om för henne vad som gäller och hör sedan inte av dig. Då blir det upp till henne om hon vill ha kontakt eller ej.
 
Sv: Problem med mamma

Håller med om att du inte skall låta din mammas negativa sidor styra ditt och barnens liv, men jag tycker inte att man som mormor/farmor måste ställa upp som barnvakt om man inte själv vill. Det är många som klagar på sina föräldrar/svärföräldrar för att de är så själviska och inte ställer upp, men de har redan haft sina barn och kanske vill leva sitt eget liv nu när barnen blivit stora. Det är också många fler som jobbar av mormor och farmor än det var förr då det fanns många "hemmafruar". Det kan ju vara ganska jobbigt att kombinera heltidsarbete med helger fulla av barnpassande.

Då har vi helt enkelt inte riktigt samma filosofi och jag kan inte se vad det har med tråden att göra... Om inte annat kan inte far och mor föräldrar kommentera om familjen flyttar dit där sådant faktiskt fungerar. Alla föräldrar borde ta lite egentid då och då, och själv skulle jag inte fungera utan egentid.
 
Sv: Problem med mamma

Min mamma och jag hade ett liknande forhallande nar vi flyttade utomlands. Jag ar dessutom enda barn, sa hon sag det verkligen som ett svek. Nar min pappa gick bort ansag hon att vi (atminstone jag) maste flytta hem igen. Att vara liv var nagon annanstans hade hon absolut ingen forstaelse for. Allt som jag berattade och pratade om var negativt ... nar vi gav henne en ny telefon med svarare var det fel pa den ... nar vi kopte ny tvattmaskin till henne tog den for lang tid. etc. etc. etc...

Efter ett sarskilt besvarligt samtal bestamde jag mig for att anvanda "behavior modification". Allt negativt svarade jag kort och "menlost" pa, "Sager du det? Ja det var ju trakigt." med ett ganska "platt" tonfall. Jag hade aldrig nagot att tillfora de diskutionerna utan bytte amne nar jag kunde utan att vara oforskamd och forsokte hitta nagot som hon kunde svara possitivt pa. Sa fort hon sa nagot possitivt eller ens lat glad hakade jag pa och var glad och possitiv, skrattade och pratade och talade om hur roligt det var att prata med henne och hur jag uppskattade henne och det faktum att hon var glad. Faktum ar att det hjalpte.:D Hon blev mycket gladare och trevligare att ha att gora med ... hon fattade aldrig vad jag gjorde, men precis som klickertraning sa fungerade det. :p
 
Sv: Problem med mamma

Hennes relation med barnbarnen ar hennes ansvar. Att hon satter press pa dig och satter dig i en skitsituation ar bara ett forsok till maktutovande.

Hon far ta ansvar for sig sjalv och sina val - du tar ansvar for dina.
 
Sv: Problem med mamma

Och jag säger som alla andra:
Nä, känns skit att hon inte kan glädjas utan måste tycka synd om sig själv när det hade gått att lösa. Utan större problem.
Det är INTE ditt problem. Det är din mammas problem, hon väljer.

Samma sak med detta att hon är så osjälvständig att hon låter snubben hon lever med göra allt och hon bara backar. HON väljer.

Som Lovis skriver - du kan leda hästen till vattnet men du kan inte tvinga den att dricka
 
Sv: Problem med mamma

Ni har ju så rätt och samtidigt är det så svårt, jag har inte haft någon dålig kontakt egentligen med min mamma, och hon har alltid haft dålig självkänsla, när pappa dog visste hon inte ens hur man tankade bilen. Det blev bättre - hon lärde sig sådana där grundläggande grejer som man bör kunna, typ betala räkningar och sådant, för att sedan möta en gubbe (nuvarande) som även han har fått ta ett väldigt stort ansvar över det mesta och mammas självkänsla att hon måste ha hjälp med allt och inte kan göra någonting ensam blev sämre igen.

Jag tycker inte det låter som dålig självkänsla, utan snarare att hon är förbannat bekväm och nu har hon hittat någon som fixar alla "tråkiga" vardagssysslor. Snacka om dra på sig en stor fet offerkofta och få andra att göra saker åt henne!!:eek:

Nu lever inte min mamma längre, men jag hade ingen kontakt alls med henne under många år. Hon hade enormt behov av att styra mitt liv och blev helt galen när jag inte gjorde som hon tyckte. Offerkoftan drogs på och så integrerade hon vilt mellan mig och mina systrar. När hon ringde mina svärföräldrar och försökte övertala dem att "tvinga" mig att sluta med hästar (jag var då 40 år gammal...) så fick jag nog och bröt all kontakt.

Nu när hon är avliden så har jag tyvärr varit tvungen att göra samma sak med en av mina systrar. Jag kan inte ha någon som helst kontakt med henne för hon gick in för att göra allt för att sabotera mitt liv. Varför kan jag aldrig lista ut, men det är en mycket missundsam kvinna.


Alltså - man behöver INTE ha kontakt med varandra bara för att man har blodsband. Finns ingen anledning att bli utsatt för känslomässig utpressning. Man lever bara en gång - bort med alla energitjyvar!

/Lizzie
 
Sv: Problem med mamma

Håller med om att du inte skall låta din mammas negativa sidor styra ditt och barnens liv, men jag tycker inte att man som mormor/farmor måste ställa upp som barnvakt om man inte själv vill. Det är många som klagar på sina föräldrar/svärföräldrar för att de är så själviska och inte ställer upp, men de har redan haft sina barn och kanske vill leva sitt eget liv nu när barnen blivit stora. Det är också många fler som jobbar av mormor och farmor än det var förr då det fanns många "hemmafruar". Det kan ju vara ganska jobbigt att kombinera heltidsarbete med helger fulla av barnpassande.

Tänkte på det när jag skrev. För jag tycker precis som du :)

Men att jag skrev så var för mamman sagt att ts tagit hennes barnbarn ifrån henne. Men när hon hade chansen att umgås med dom, så gjorde hon ändå inte det.
 
Sv: Problem med mamma

Efter ett sarskilt besvarligt samtal bestamde jag mig for att anvanda "behavior modification".

Det där fungerar inte på alla.
Om jag inte visade tillräckligt intresse i ett ämne så eldade min mamma upp sig till vansinne för att få med mig i resonemanget.
Ju mer ointresserad jag var desto mera tog hon i.
 
Sv: Problem med mamma

Det hande att mamma gjorde det ocksa, sarskilt i borjan, da foreslog jag bara helt lugnt att vi skulle prata om nagot roligare. Att jag tyckte det var trakigt att "slosa bort" ett dyrt samtal tvars over varlden med att vara arga och bara prata om trakigheter. Om jag bara sag till att hon inte kunde ta det som kritik (aldrig sa att hon var arg eller pratade om trakigheter, utan anvande ord som vi och oss) fungerade det bra.
Det ar klart att det inte fungerar med alla, men helt klart vart att prova, i alla fall "i min bok". Man har trots allt bara en mamma och hur det an ar, ar ett "hyfsat" umgange battre an inget.
 
Sv: Problem med mamma

Då har vi helt enkelt inte riktigt samma filosofi och jag kan inte se vad det har med tråden att göra... Om inte annat kan inte far och mor föräldrar kommentera om familjen flyttar dit där sådant faktiskt fungerar. Alla föräldrar borde ta lite egentid då och då, och själv skulle jag inte fungera utan egentid.

Du sa att hon inte ställde upp som barnvakt och om hon gjorde det så var det ju bara ett barn i taget hon ville ta hand om..
 
Sv: Problem med mamma

Jag hävdar med en dåres envishet att man ska plocka bort alla energitjuvar ur sitt liv, oavsett om man är släkt med dem eller inte.
Tala om för din mamma att hon själv får hitta en lösning om hon vill ha kontakt med er och barnbarnen, komma och hälsa på eller lära sig Skype. Säg till att du inte vill höra ett endaste litet pip av gnäll till. Du är vuxen nu och lever ditt eget liv, klipp banden med din mamma om det bara tar energi från dig!

Kan bara hålla med dig!

/Camilla
 
Sv: Problem med mamma

Skulle NI åka hem oftare? Ni är ju ett antal personer, som kan vara svårt att husa bara rakt av. Medan hon är en person, lätt att flytta på och lätt att inkvartera.

Nä, det är dax att fråga mamma om hon vill ha kvar offerkoftan och vara utan barnbarnen, eller ta av den och göra något åt situationen.

:up:

TS:
Du kan inte göra något åt hennes liv och hennes val, det kan bara hon.

/Camilla
 
Sv: Problem med mamma

på vissa så går det bara inte.
Min mamma svarade tjurigt "Men nu så vill JAG prata om det här".
Och det fanns ingen väg runt det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 357
Senast: kubikmeter
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 529
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Piaff
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp