Problem med mamma

Sv: Problem med mamma

Man har trots allt bara en mamma och hur det an ar, ar ett "hyfsat" umgange battre an inget.

Varför skulle det behöva vara "bättre än inget"?? Och för vem?? Jag mådde mycket bättre när jag hade noll kontakt med min mamma än när jag hade hyfsad kontakt.

Det är bara att inse att alla kvinnor är faktiskt inte lämpade till att vara mödrar!

Man har en biologisk mamma - så är det - men man kan omge sig med andra kvinnliga förebilder som blir extramamma. Man behöver inte älska en människa mindra bara för att det inte finns biologiska band.

Om jag inte haft andra kvinnliga förebilder och "extramamma" - då hade jag suttet på psyket idag. Min mamma var inte psykiskt frisk och det jag fick genomgå som barn och tonåring, och hur försökt styra mitt liv som vuxen - det kan ni inte ens i er vildaste fantasi föreställa er.

Det betyder inte att jag hatade henne - när hon dog så sörjde jag över den kontakt vi aldrig hade och aldrig kunde få. Men jag kunde aldrig förändra henne, och hon ansåg att hon hade rätt i allt hon gjorde och i behandlingen av oss barn.

/Lizzie
 
Sv: Problem med mamma

Min mamma är likadan, det pratas bara problem och allt är så otroligt negativt.
Det är verkligen otroligt jobbigt, förstår att du blir irriterad.

Vet inte vad man kan göra åt det dock, mer än att vara rak och säga ifrån.
Men det är lättare sagt än gjort kanske. Har tyvärr inga bra råd att ge, men förstår hur du känner.
 
Sv: Problem med mamma

Det skulle absolut kunna fungera på mamma, svårare för mig att hålla mig lugn och bara byta samtalsämne tror jag men absolut värt ett försök :D
 
Sv: Problem med mamma

Jag tycker inte det låter som dålig självkänsla, utan snarare att hon är förbannat bekväm och nu har hon hittat någon som fixar alla "tråkiga" vardagssysslor. Snacka om dra på sig en stor fet offerkofta och få andra att göra saker åt henne!!:eek:

Nu lever inte min mamma längre, men jag hade ingen kontakt alls med henne under många år. Hon hade enormt behov av att styra mitt liv och blev helt galen när jag inte gjorde som hon tyckte. Offerkoftan drogs på och så integrerade hon vilt mellan mig och mina systrar. När hon ringde mina svärföräldrar och försökte övertala dem att "tvinga" mig att sluta med hästar (jag var då 40 år gammal...) så fick jag nog och bröt all kontakt.

Nu när hon är avliden så har jag tyvärr varit tvungen att göra samma sak med en av mina systrar. Jag kan inte ha någon som helst kontakt med henne för hon gick in för att göra allt för att sabotera mitt liv. Varför kan jag aldrig lista ut, men det är en mycket missundsam kvinna.


Alltså - man behöver INTE ha kontakt med varandra bara för att man har blodsband. Finns ingen anledning att bli utsatt för känslomässig utpressning. Man lever bara en gång - bort med alla energitjyvar!

/Lizzie
Kanske har du rätt, hon är ganska lat också. Samtidigt vågor hon knappt åka ner till stan på något hon egentligen vill gå på, så jag vet inte... folkrädd är hon i alla fall..
 
Sv: Problem med mamma

Du sa att hon inte ställde upp som barnvakt och om hon gjorde det så var det ju bara ett barn i taget hon ville ta hand om..

Tja, ännu större anledning att hålla snattran och inte försöka få mig att få dåligt samvete för att jag väljer att flyta där det som är viktigt för vår familj verkligen fungerar, eller hur? Hon har haft chansen att vara barnvakt så förbaskat många gånger då vi verkligen behövt det men tackat nej eller till och med backat ur dagen innan så nej, köper inte ditt resonemang alls att det skulle vara ok att beskylla mig för att ha stulit hennes barnbarn när hon ändå inte haft något intresse för dem såvida inte vi kommit till henne och hälsat på. Här funkar det, hon behöver aldrig mer ens bli tillfrågad att vara barnvakt. Köper man ditt resonemang borde hon ju rimligen vara nöjd, men det duger ju inte för henne heller. För då har jag ju stulit mina egna barn.
 
Sv: Problem med mamma

Varför skulle det behöva vara "bättre än inget"?? Och för vem?? Jag mådde mycket bättre när jag hade noll kontakt med min mamma än när jag hade hyfsad kontakt.

Det är bara att inse att alla kvinnor är faktiskt inte lämpade till att vara mödrar!

Man har en biologisk mamma - så är det - men man kan omge sig med andra kvinnliga förebilder som blir extramamma. Man behöver inte älska en människa mindra bara för att det inte finns biologiska band.

Om jag inte haft andra kvinnliga förebilder och "extramamma" - då hade jag suttet på psyket idag. Min mamma var inte psykiskt frisk och det jag fick genomgå som barn och tonåring, och hur försökt styra mitt liv som vuxen - det kan ni inte ens i er vildaste fantasi föreställa er.

Det betyder inte att jag hatade henne - när hon dog så sörjde jag över den kontakt vi aldrig hade och aldrig kunde få. Men jag kunde aldrig förändra henne, och hon ansåg att hon hade rätt i allt hon gjorde och i behandlingen av oss barn.

/Lizzie

Mamma har dessbättre varig en riktigt bra mamma om än väldigt bitter sedan pappa gick bort och det skär att säga upp kontakten med henne :(
 
Sv: Problem med mamma

Mamma har dessbättre varig en riktigt bra mamma om än väldigt bitter sedan pappa gick bort och det skär att säga upp kontakten med henne :(
Och det är det där som så många inte verkar förstå. Även om en familjemedlem ofta gör eller säger saker som irriterar eller sårar så kan det ändå vara så att man älskar dem, att de är bra människor, att de har fina sidor. På Buke är det alltid så lätt - man ska bara bryta. Men att bryta med sin egen familj är för många väldigt tufft och jag personligen skulle ha svårt att göra det. Minska kontakt och säga ifrån på skarpen - kanske. Men bryta helt? Då ska det krävas väldigt mycket.

Jag förstår att det är tufft för er, vi har lite samma situation i vår familj och det är så otroligt sorgligt bara.
 
Sv: Problem med mamma

På friska människor - ja.
Men alla människor är inte friska.
Därför så går man ibland bet även med denna metod.

Det är väl sällan man använder beteendemodifiering systematiskt på det viset med "friska människor" (även om samma processer naturligtvis är i spel i all interaktion), däremot används det ju framgångsrikt just med "sjuka" människor.
Skulle därför vara intressant att få veta vilken sjukdom du syftar på?
 
Sv: Problem med mamma

Mamma har dessbättre varig en riktigt bra mamma om än väldigt bitter sedan pappa gick bort och det skär att säga upp kontakten med henne :(

Då borde ni ha en bra relation i grunden... Tråkigt att hon blivit bitter iom din pappas bortgång - inget som blivit bättre med ny man i sitt liv? Har hon haft någon form av samtalsstöd efter din pappas bortgång? Om inte, så kanske det är något hon behöver. Framför allt om det är så att hon är lite folkskygg och har dålig självkänsla.

/Lizzie
 
Sv: Problem med mamma

Det skulle absolut kunna fungera på mamma, svårare för mig att hålla mig lugn och bara byta samtalsämne tror jag men absolut värt ett försök :D

Om du bara visste sa manga ganger jag nastan bet hal i tungan for att fa ut ett, "Sager du det" utan nagon som helst "infliction". :p Jag ritade krumelurer, skrev listor med ord, och hade maken vinka for att paminna mig. Det gick dock over forvantan fort att fa till en mycket battre samtals ton.

Och det är det där som så många inte verkar förstå. Även om en familjemedlem ofta gör eller säger saker som irriterar eller sårar så kan det ändå vara så att man älskar dem, att de är bra människor, att de har fina sidor. På Buke är det alltid så lätt - man ska bara bryta. Men att bryta med sin egen familj är för många väldigt tufft och jag personligen skulle ha svårt att göra det. Minska kontakt och säga ifrån på skarpen - kanske. Men bryta helt? Då ska det krävas väldigt mycket.

Jag förstår att det är tufft för er, vi har lite samma situation i vår familj och det är så otroligt sorgligt bara.

Precis! Visst ar det sorgligt nar man inte kan ha en naturlig relation med sin familj.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 356
Senast: kubikmeter
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Piaff
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp