Problem med mamma

Cambrie

Trådstartare
Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här.

I juli flyttade vi till Malta och har alltså bott här i fyra månader, sambons föräldrar tycker det är roligt, de får ju mer eller mindre gratis semester och de förstår våra fördelar med att flytta hit.

Min mamma däremot, är en riktig energikrävande person som har varit jättenegativ hela tiden. När vi sa upp huset vi hyrde i Sverige tog det hus i helvete och hon skrek att "Den där utlandsflytten har stigit er åt huvudet". Jag tror att hon någonstans levt i sin värld att vi inte skulle flytta utomlands trots att det inte var något som bestämdes över en dag, utan vi planerade för det i över ett år i förväg.

Vi har som sagt nu bott här i fyra månader och trivs så förbaskat bra, för första gången i mitt vuxna liv har jag vänner som verkligen vill umgås med mig, barnen har vänner och har lärt sig nästan flytande engelska på den här korta tiden, jag gör något som jag verkligen trivs med genom att plugga internationella relationer och Nordafrikastudier på distans och dessutom undervisar jag i engelska och svenska nere i flyktinglägren där många flyktingar som sedan slussas genom Europa sitter.

Hela familjen trivs riktigt riktigt bra och att flytta hem innan barnen börjar skolan finns inte på kartan för mig.

Dock - det finns ett problem. Min mamma. Varje gång man pratar med henne är det negativa torner. Nu sa jag till mamma idag att vi kommer att skriva ut oss ur Sverige inom någon månad och det tog hus i helvete. Igen. Att jag har sagt till henne att det är lag på att skriva ut sig, så fort man vet hur länge vistelsen blir, förstår hon inte... Hon tror liksom att bara för att man skriver ut sig ur Sverige så avsäger man sig medborgarskap och allting, det spelar ingen roll att jag talar om för henne att det inte riktigt så det fungerar.

Sedan kommer replemangen: -Du har stulit mina barnbarn...

Det gör ont att höra när hon i själva verket har mycket att bidra till själv att vi har flyttat. På de tre åren vi bodde i Dalarna, bara några mil från henne, kom hon till exempel aldrig till oss för att vara barnvakt för det orkade hon inte (det är bara ett år mellan barnen så visst kan de vara rätt tuffa), vi hade INGET socialt nätverk alls, hon var barnvakt ibland men förutsättningarna då var att hon fick vara det hemma hos sig (5 mil) och bara åt ett barn åt gången, vilket innebär att vi till exempel aldrig kunde gå ut och äta, dels för vi alltid hade ett barn kvar, dels för att det inte var värt att köra 20 mil för besväret.. Här är det lättare och vi har en nanny som kan hoppa in om vi vill gå ut och äta någon kväll eller vill gå på något annat.


Jag tycker inte heller det borde vara så svårt för henne att komma och hälsa på, men hon vägrar. Jag har till och med sagt att jag kan betala biljetterna i december åt henne, de skulle gå på 500 spänn, men som sagt, hon vägrar. Hon är flygrädd, hon vågar inte lämna karln hon har, hon är för osäker för att resa själv (till grejen hör att varken Skavsta eller Maltas flygplatser är några metropoler) och så vidare.

Jag har bett henne skaffa Skype för att kunna hålla kontakten med barnbarnen, men hon kan inte. Hon anser sig själv vara för dum i huvudet för att lära sig hur det fungerar.
Resultatet blir liksom att hon inte har någon kontakt med barnbarnen eftersom de, 4 och 3 år om några månader, inte har något större intresse att prata i telefonen utan vill se bild på mormor, det får de ju göra med farmor (som de skypar med ett par dagar i veckan).

Jag vet inte, samtidigt som det tar så jädra mycket energi att prata med henne, jag har det ju så bra annars här, så kan jag inte låta bli att tycka synd om henne och känna en viss del irritation. Enligt henne är hennes barnbarn det viktigaste i hennes liv, men är det bara upp till mig att de ska hålla kontakten då?

Vi hade kunnat åka hem över jul men det gick inte för mamma eftersom hon och hennes gubbe bara bor i en tvåa (trångt med en hel familj) och hon lovat ut sin lägenhet i stan (trea) till brorsan som är singel men vägrar bo med oss och inte kan bo hos mamma och hennes gubbe, och mamma ifrågasätter inte det alls (han pluggar annars, därför är han bara hemma på loven).

Ghaa... Sliter mitt hår över det här och mår jättedåligt över den här situationen. Vad gör man med folk som bara tar på offerkoftorna och tycker synd om sig själva och vägrar göra något åt situationen???
 
Sv: Problem med mamma

Jag hävdar med en dåres envishet att man ska plocka bort alla energitjuvar ur sitt liv, oavsett om man är släkt med dem eller inte.
Tala om för din mamma att hon själv får hitta en lösning om hon vill ha kontakt med er och barnbarnen, komma och hälsa på eller lära sig Skype. Säg till att du inte vill höra ett endaste litet pip av gnäll till. Du är vuxen nu och lever ditt eget liv, klipp banden med din mamma om det bara tar energi från dig!
 
Sv: Problem med mamma

Så även om en nära person till dig som du trots allt tycker om som du vet har taskig för att inte säga obefintlig självkänsla och har ett kasst psyke så skulle du lägga ner relationen? Kanske hade varit lika bra, men jag vet inte om jag kan det riktigt... Det är ju trots allt min mamma.
 
Sv: Problem med mamma

Jag har gjort det med min mamma.
För att överleva för egen del.
Hon suger helt ur all energi som man har.

Hon är precis som din.
 
Sv: Problem med mamma

Så även om en nära person till dig som du trots allt tycker om som du vet har taskig för att inte säga obefintlig självkänsla och har ett kasst psyke så skulle du lägga ner relationen? Kanske hade varit lika bra, men jag vet inte om jag kan det riktigt...
Ja, absolut.
En relation som jag inte mår bra av finns ingen anledning att upprätthålla. Det finns gränser för hur mycket jag kan ställa upp, oavsett blodsband.
Det är ju trots allt min mamma.
Och det är det dåliga samvetet din mamma spinner på, hennes erfarenhet hittills är ju att hon kan bete sig hur illa som helst och du finns ändå kvar för henne.
Tala om för henne att hon får uppföra sig, annars bryter du kontakten.

Jag hade ett års paus från min egen mamma, sen hade vi en okej relation men inte mer än så, fram till hon dog knappt ett år senare.
Min pappa hade jag garanterat brutit med förr eller senare, om han inte blivit sjuk och gått bort hastigt för 17 år sedan. Vår kontakt var tämligen bristfällig i alla år och jag har inte sörjt honom en enda minut. (han var en lika stor skitstövel som sin far...)
 
Sv: Problem med mamma

Jag håller med ameo. Du kan ju säga att hon kan höra av sig när hon accepterar situationen och vill ha kontakt på ett trevligt sätt, men så länge hon tänker gnälla och göra livet jobbigt för dig vill du inte höra av henne. Är hon en någorlunda vettig person kommer hon troligtvis inse att hon betett sig illa om hon får fundera över situationen ett tag.
 
Sv: Problem med mamma

Klart du kan bryta kontakten med din mamma som övriga säger.
Jag bröt med min mamma helt och hållet för 4 1/2 år sedan och ångrar mig inte en sekund!
 
Sv: Problem med mamma

Man struntar i henne. Det är hårt men som det är nu försöker hon ju styra över ditt liv.

Du försöker hitta lösningar, hon är bara motvalls eftersom hon vill att saker ska göra så som hon vill, hon är inte alls ute efter lösningar. Hon försöker spela på ditt dåliga samvete och säga elaka saker till dig som faktiskt ingen har rätt att säga till dig. Hon vill inte förstå för att hon har bestämt sig för att vad du än säger och vad du än gör så sätter hon sig emot det. Det är synd om henne och du är elak, jag tror knappast att du kan göra något för att ändra på det. När ni bodde nära henne styrde hon ju också över ditt liv genom att vägra ta båda barnen samtidigt. Jag tycker att hon låter som en elak och missunnsam person.

Tala om för henne att ifall inte hon slutar att vara så motvalls så bryter du med henne. Det gjorde jag själv för 20 år sen och det blev mycket bättre.
 
Sv: Problem med mamma

Jag hävdar med en dåres envishet att man ska plocka bort alla energitjuvar ur sitt liv, oavsett om man är släkt med dem eller inte.
Tala om för din mamma att hon själv får hitta en lösning om hon vill ha kontakt med er och barnbarnen, komma och hälsa på eller lära sig Skype. Säg till att du inte vill höra ett endaste litet pip av gnäll till. Du är vuxen nu och lever ditt eget liv, klipp banden med din mamma om det bara tar energi från dig!

Håller med.
Sen hade jag lagt till det som du ts skrev själv, att hon ändå aldrig kunnat ställa upp som barnvakt och har hon någon gång gjort det, så har det varit på hennes egna villkor med ett barn åt gången osv..
 
Sv: Problem med mamma

Låter som att hon inte mår bra, det är inget du kan ändra på så kan hon inte bete sig som folk är det lika bra att låta henne vara och lägga bollen hos henne så att säga.
 
Sv: Problem med mamma

Så även om en nära person till dig som du trots allt tycker om som du vet har taskig för att inte säga obefintlig självkänsla och har ett kasst psyke så skulle du lägga ner relationen? Kanske hade varit lika bra, men jag vet inte om jag kan det riktigt... Det är ju trots allt min mamma.

Se det så här; du hjälper henne inte genom att låta henne fortsätta som hon gör. Sätt ner foten. Du är vuxen och har ett eget liv att leva, som inte går ut på att svansa runt benen på henne. Det kommer att bli värre först; anklagelserna om hur hjärtlös du är kommer att hagla över dig - men du ger henne chansen att inse att hon behöver ändra på sig. Stå på dig. Roligt att ni trivs med livet där.
 
Sv: Problem med mamma

Jag hävdar med en dåres envishet att man ska plocka bort alla energitjuvar ur sitt liv, oavsett om man är släkt med dem eller inte.
Tala om för din mamma att hon själv får hitta en lösning om hon vill ha kontakt med er och barnbarnen, komma och hälsa på eller lära sig Skype. Säg till att du inte vill höra ett endaste litet pip av gnäll till. Du är vuxen nu och lever ditt eget liv, klipp banden med din mamma om det bara tar energi från dig!

Jag har gjort det med min mamma.
För att överleva för egen del.
Hon suger helt ur all energi som man har.

Hon är precis som din.

Håller med ovanstående. Blod är inte alltid tjockare än vatten- och vissa människor måste själva ta sig ur sitt gnölande och neggande (hittar inget bättre ord..) för att något ska kunna ändras.

Jag klippte i princip kontakten med min far när jag efter många år insåg att jag aldrig kunde ändra honom, att han inte ändrade sig själv, och att det negativa med råge övervägde det positiva.
Där blev det faktiskt bättre, och när han gick bort hade jag året innan haft en bättre (mer sund?) relation till honom än någonsin.

Som kuriosa har även min bästa vän sagt upp kontakten med en förälder, helt uttalat via brev dessutom. Nu har de en fungerande kontakt så att föräldern kan träffa sitt barnbarn, och hen sköter det dessutom helt ok.

Ibland krävs den där markeringen för att få till en förändring. Ibland hjälper det, ibland inte.
 
Sv: Problem med mamma

Jag bröt med båda mina föräldrar efter att de hade bettet sig otroligt illa. De fick tid att fundera igenom det och har börjat reparera relationen, givetvis ger jag dem en ny chans nu när jag ser att de verkligen anstränger sig. Tyvärr kommer relationen aldrig bli densamma som innan händelsen som gjorde att jag bröt med dem, men jag har inget emot att inte ha så tight relation, vi bor inte nära och umgås inte ofta.
Man väljer inte sina släktingar och bara för att man är släkt kan man inte betee sig hur man vill.
 
Sv: Problem med mamma

Hon har ju valt själv. Hela vägen.

När ni bodde i Sverige VALDE hon att inte besöka er. Nu VÄLJER hon att inte skaffa Skype, inte komma ner, inte se fördelarna. Hon VÄLJER.

Du har ändå gett henne många fina möjligheter att lösa det hon ser som problem, men hon vill inte. Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka.

Hon har behov av att vara arg på dig. Hon har konstruerat en anledning att vara det. Låt henne vara det, men i dina skor hade jag skurit banden. Hon vill ju inte. Hon väljer bort det. Om inte annat genom att inte vårda relationen.
 
Sv: Problem med mamma

Du är stark, men det är inte din mamma. Hon unnar dig inte ditt liv och de glädjeämnen som det innehåller. Hon sätter sig själv i det främsta (och enda) rummet, före dig och sina barnbarn.

Det går att uppfostra mammor utan hyfs. Hon kommer kanske inte ändra på sig och bli en "snäll" människa, men hon kan låta bli att köra bulldozer iklädd offerkoftan över er relation. När du har förlorat respekten för henne (ja det kan komma en sådan punkt), så kommer hon inte längre kunna såra dig eller styra dina känslor.

Som jag förstår det vill du ha en fungerande relation till din mamma. Jag tycker därför det kan vara lämpligt att du tar kommandot över relationen. Du styr och sätter reglerna. Sköter hon sig inte så hamnar hon i "frysboxen" - och vid ett sådant tillfälle måste du vara konsekvent och följa det du har sagt.

Din mamma kanske skulle må bra av att få hjälp av någon utomstående. Kan vara parterapi (med/utan den andra halvan), relationsterapi eller vad som helst som kan få henne att ta emot hjälp. Hon vill säkert att er relation ska fungera, men hon har inte verktygen för att göra det på ett bra sätt.

/V
 
Sv: Problem med mamma

*Svarar alla* Ni har ju så rätt och samtidigt är det så svårt, jag har inte haft någon dålig kontakt egentligen med min mamma, och hon har alltid haft dålig självkänsla, när pappa dog visste hon inte ens hur man tankade bilen. Det blev bättre - hon lärde sig sådana där grundläggande grejer som man bör kunna, typ betala räkningar och sådant, för att sedan möta en gubbe (nuvarande) som även han har fått ta ett väldigt stort ansvar över det mesta och mammas självkänsla att hon måste ha hjälp med allt och inte kan göra någonting ensam blev sämre igen.

Personligen anser jag att en utlandsflytt inte borde vara slutet på livet och ett behov att känna att man tar barnbarnen ifrån henne med den teknik som finns idag. Visst hade vi kunnat åka hem oftare, men har ju bara varit borta i fyra månader än och känner lite att man vill att barnen ska bli lite mer integrerade innan man åker hem för en semester. Dessutom jobbar ju sambon, och eftersom även jag kommer att söka jobb så blir vi ju mer och mer fasta här...

Nä, känns skit att hon inte kan glädjas utan måste tycka synd om sig själv när det hade gått att lösa. Utan större problem.
 
Sv: Problem med mamma

Kanske måste du inte säga upp kontakten med henne det första du gör. Men för dig själv måste du stå upp för de beslut som ni fattat och som du uppenbarligen trivs med. Din mamma kommer kanske aldrig att tycka att det är bra och kommer att gnälla om det varenda gång ni hörs. Men jag tror att det är lättare att hantera om man själv är tydlig med att det här är rätt och att hon är välkommen ner när som helst.
 
Sv: Problem med mamma

Nu sa jag till mamma idag att vi kommer att skriva ut oss ur Sverige inom någon månad och det tog hus i helvete. Igen. Att jag har sagt till henne att det är lag på att skriva ut sig, så fort man vet hur länge vistelsen blir, förstår hon inte... Hon tror liksom att bara för att man skriver ut sig ur Sverige så avsäger man sig medborgarskap och allting, det spelar ingen roll att jag talar om för henne att det inte riktigt så det fungerar.

Men varför berättar du överhuvudtaget det här för din mamma? Hon har väl inte ett dugg att göra med var du är folkbokförd?

Jag tror som övriga i tråden att du måste se över din relation med din mamma och hur mycket kontakt du behöver ha med henne just nu. Som jag ser det bör den vara på ett minimum. Som jag förstår det ska ni dessutom flytta tillbaka till Sverige om några år. Med andra ord finns det väl inget problem alls med att bo utomlands, om det nu för din mamma är barnbarnen hon inte får träffa. De kommer tillbaka. Och tills dess får man väl ta sig dit barnen är. Så enkelt är det.
 
Sv: Problem med mamma

Jag tycker ocksa att det ar dags att saga stopp. Man behover inte saga upp kontakten pa en gang dock. Du kan kora en sadan dar man ger personen ett ar pa sig. Man far ta en paus fran varandra den tiden helt enkelt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 358
Senast: kubikmeter
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 535
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Piaff
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 013
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp