Problem med nätverkskort/drivrutiner

Singoalla

Trådstartare
Jag fick en dator av pappa igår, som han fått hjälp att blåsa ut så att jag ska kunna använda den. Men jag kan inte ansluta till internet, den hittar inga nätverk när den söker och det går inte med nätverkskabel heller. Står att det inte finns något korrekt installerat nätverkskort. Så jag gick till Kjell & co och frågade om nätverkskort, och han sa att det säkert bara är drivrutinerna som saknas. Så han sa att jag skulle köpa sticka, ett trådlöst USB-nätverkskort så jag kan ansluta till nätet och sen uppdatera alla drivrutiner. Problemet är att nu när jag är hemma så hittar inte datorn stickan. Det händer INGENTING när man stoppar i den. Så jag testade den lilla skivan man fick med också men datorn hittar inte den heller. Finns ingenting under "Den här datorn" eller vad det heter. Förmodligen för att det inte finns några drivrutiner för detta heller. Så frågan är då, hur fasen ska jag kunna installera rätt drivrutiner om jag inte kommer ut på internet, och inte kan koppla in USB/skriva? :rage:
 
Jag fick en dator av pappa igår, som han fått hjälp att blåsa ut så att jag ska kunna använda den. Men jag kan inte ansluta till internet, den hittar inga nätverk när den söker och det går inte med nätverkskabel heller. Står att det inte finns något korrekt installerat nätverkskort. Så jag gick till Kjell & co och frågade om nätverkskort, och han sa att det säkert bara är drivrutinerna som saknas. Så han sa att jag skulle köpa sticka, ett trådlöst USB-nätverkskort så jag kan ansluta till nätet och sen uppdatera alla drivrutiner. Problemet är att nu när jag är hemma så hittar inte datorn stickan. Det händer INGENTING när man stoppar i den. Så jag testade den lilla skivan man fick med också men datorn hittar inte den heller. Finns ingenting under "Den här datorn" eller vad det heter. Förmodligen för att det inte finns några drivrutiner för detta heller. Så frågan är då, hur fasen ska jag kunna installera rätt drivrutiner om jag inte kommer ut på internet, och inte kan koppla in USB/skriva? :rage:
Om du har internet i telefonen kanske du kan koppla den till datorn via usb och använda som modem?
 
Jag fick en dator av pappa igår, som han fått hjälp att blåsa ut så att jag ska kunna använda den. Men jag kan inte ansluta till internet, den hittar inga nätverk när den söker och det går inte med nätverkskabel heller. Står att det inte finns något korrekt installerat nätverkskort. Så jag gick till Kjell & co och frågade om nätverkskort, och han sa att det säkert bara är drivrutinerna som saknas. Så han sa att jag skulle köpa sticka, ett trådlöst USB-nätverkskort så jag kan ansluta till nätet och sen uppdatera alla drivrutiner. Problemet är att nu när jag är hemma så hittar inte datorn stickan. Det händer INGENTING när man stoppar i den. Så jag testade den lilla skivan man fick med också men datorn hittar inte den heller. Finns ingenting under "Den här datorn" eller vad det heter. Förmodligen för att det inte finns några drivrutiner för detta heller. Så frågan är då, hur fasen ska jag kunna installera rätt drivrutiner om jag inte kommer ut på internet, och inte kan koppla in USB/skriva? :rage:
Gå in på hemsidan för tillverkaren och ladda ner rätt drivrutiner med en annan dator o lägg över på ett usbminne installera dem sen på din dator.

Om det är en laptop så ska du in på laptop tillverkarens hemsida, är det en stationär googla på moderkortets namn så kommer du rätt. Rätt drivrutiner heter antagligen något med lan/ethernet etc
 
Det kan vara att datorn startar windows i felsäkert eller minimalt läge beroende på hur de "tömt" hårddisken. Testa att installera om windows med alla resurser som tillval så installeras även drivrutiner för cd/dvd och USB ( vilka ju tycks saknas eftersom cd/dvd och USB kommunikation inte fungerar eller syns i listan).
 
Gå in på hemsidan för tillverkaren och ladda ner rätt drivrutiner med en annan dator o lägg över på ett usbminne installera dem sen på din dator.

Om det är en laptop så ska du in på laptop tillverkarens hemsida, är det en stationär googla på moderkortets namn så kommer du rätt. Rätt drivrutiner heter antagligen något med lan/ethernet etc

Det är ju just det som är problemet, datorn tar inte emot USB-stickor. Den reagerar inte när man stoppar in dem, i så fall hade ju den USB-stickan som jag köpte hos Kjell & co funkat :) Jag misstänker att drivrutinerna saknas för det med..
 
Det kan vara att datorn startar windows i felsäkert eller minimalt läge beroende på hur de "tömt" hårddisken. Testa att installera om windows med alla resurser som tillval så installeras även drivrutiner för cd/dvd och USB ( vilka ju tycks saknas eftersom cd/dvd och USB kommunikation inte fungerar eller syns i listan).

Okej, hur gör jag det? :) Behöver man inte en skiva eller nåt för det? Tänker eftersom den inte tar emot skivor..
 
Kommer inte riktigt ihåg hur man gör, och just nu (och resten av veckan) sitter jag i lastbilen så jag törs inte testa något ifall laptoppen skulle "rasa" ihop för mig.
 
Det är ju just det som är problemet, datorn tar inte emot USB-stickor. Den reagerar inte när man stoppar in dem, i så fall hade ju den USB-stickan som jag köpte hos Kjell & co funkat :) Jag misstänker att drivrutinerna saknas för det med..
Jag förstod det som att det var usb nätverkskort den inte tog?
 
Vem har blåst ur datorn? Kompisen Kalle eller nån firma som håller på med sånt?
Jag fick blåsa min men det var en firma som lade in det viktigaste sen.
 
Okej, hur gör jag det? :) Behöver man inte en skiva eller nåt för det? Tänker eftersom den inte tar emot skivor..
Det är nog någon av F knapparna du ska trycka på under uppstart för att få upp det alternativet. Minns inte vilken bara.

Men hur installerade du om windows?
 
Ja, är det någon skillnad? USB-nätverkskortet ser ut som en vanlig USB-sticka. Är det skillnad på sticka och sticka? (Jag har verkligen noll koll på det här).
Ja, eftersom det ena är ett minneskort och det andra är ett nätverkskort. Det är bara porten som är samma (och utseendet).
Vad händer om du stoppar i ett usbminne? Tar den det?
 
Har för mig det är F10 man trycker när windows startbild kommer fram, om man vill in i felsäkert läge.
 
Ja, eftersom det ena är ett minneskort och det andra är ett nätverkskort. Det är bara porten som är samma (och utseendet).
Vad händer om du stoppar i ett usbminne? Tar den det?

Hej igen! Nu har jag provat vanligt USB-minne också i alla ingångar men inget händer :(
 
Du får reklamera den :)

Om det varit en företags- eller skoldator kan usb och annat vara bortkopplat i bios, tror det är F1 man trycker vid start för att få upp bios-menyn med inställningar, kan vara något fel på datorn också. Men det är nog bäst att skicka tillbaka den för service :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Fideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353
IT & mobiler Vi fick ärva en gammal iMac från sambons föräldrar. Utifrån vad jag förstår är det en iMac 11,2. Vi försöker nu återställa den...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp