Problem med öronen

H

HeRomer

Jag har en schäfer/flat cotaed retriever.

Hon är två år nu i februari.
Har haft öronskabb för ett bra tag sen men inget nu. Har tvättat regelbundet o rensar dem när det finns någe skit.
Nu e det at hon kliar öronen. Så fort man råkar bara nudda dem å vill hon at man ska klia.
Har hört att det kan va att hon inte tål sin mat. Vi har testat en annan sort o det verkade som om det hjälpte i början men inte längre.

Nån som vet va d kan va o har samma bekymmer..:crazy:

ska te vet i februari o vaccinera henne o e det inte bättre då ska ja be de kolla va d kan va..
 
Sv: Problem med öronen

Håller hon på att skaka huvudet/öronen ibland?
Är hon röd i öronen?

Annars kan det ju vara så att hon helt enkelt tycker det är skönt när man kliar vid öronen?!?!
 
Sv: Problem med öronen

Ja hon skakar öronen . bara om man kommer i närheten så vill hon klia. hon är lite röd.. då hon trycker sitt huvud mot saker då hon vill bli kliad,:crazy:
 
Sv: Problem med öronen

Min hund älskar att bli kliad i öronen, så han trycker sig också mot handen när man håller den vid örat.

Skakningarna som din hund håller på med tcyker jag dock tyder på att något kan vara galet...?
Kan det kanske vara så att du pillat för mycket i öronen? Kanske bäst at kolla med vet.?
Annars finns det öronrens att köpa på apoteket men det är ju bra att veta vad man håller på med om man ska behandla själv....
Lycka till!
 
Sv: Problem med öronen

Min hund älskar att bli kliad i öronen, så han trycker sig också mot handen när man håller den vid örat.

Skakningarna som din hund håller på med tcyker jag dock tyder på att något kan vara galet...?
Kan det kanske vara så att du pillat för mycket i öronen? Kanske bäst at kolla med vet.?
Annars finns det öronrens att köpa på apoteket men det är ju bra att veta vad man håller på med om man ska behandla själv....
Lycka till!

Nej jag har absolut inte pillat för mkt i öronen. Har gjort det en gång för nån vecka sen då ja hällde i ett medel som ja köpte hos en vet då receptfritt som ska förebygga öronskabb o rengöra. Har oxå receptbelagd medel som ja behandlat med. Men inte på ett bra tag.

Men ska kolla hur det utvecklar sig. ska som sagt te vet i mitten av feb o ska be dem kolla då. o blir det sämre ska ja ringa om en tid tidigare.
 
Sv: Problem med öronen

Har hunden problem med öronen med klåda och "gegg" är det bra att använda öronrens ca 1gg/vecka (antagligen sånt du fick av din vet som var receptfritt).
De receptbelagda dropparna ska du ju (som du säkert vet) inte behandla med då och då utan bara som en kur vid öroninflammation (om det var det du fick dem mot), annars kan man få en resistensutveckling av bakterierna.
 
Sv: Problem med öronen

Hon har inge gegg eller nåt i öronen är helt ren..
men får nog ringa vet nästa vecka o kolla va som e fel..
tycker inte alls om att hon kliar sig så.eller vill bli kliad:(
 
Sv: Problem med öronen

Det är en öroninflamation.. Garanterat.. Tag kontakt med vetrinär.

När min hund hade samma problem så ringde jag min vetrinär och hon sa direkt att det var öroninflamation.. Skakar hunden på öronen och är lite röd kan det bara vara öroninflamation.. Jag behövde inte ens komma in med honom utan hon ringde in receptet till apoteket och jag började behandla honom dagen efter. Han va bra på ett par dagar men vi följde ordinationen och han fick droppar i öronen morgon och kväll i 10 dagar. Och han har inte haft några besvär sen dess och det var i sommras.

Lycka till.. Hoppas att allt blir bra. ;)
 
Sv: Problem med öronen

Misstänker man öroninflammation så ska veterinären ta prov och titta på det i mikroskop för att se om det är bakterier eller svamp. Det är onödigt och riskfyllt (resistensutveckling) att behandla med antibiotika i onödan.
 
Sv: Problem med öronen

Ok.. Nu vet jag ju inte exakt hur det fungerar osv. men jag frågade oxå om det kunde vara svamp. Jag fick svaret att om det är svamp så är det en infektion i örat.. asså svamp i örat = infektion i örat..
Det behandlas på samma sätt
 
Sv: Problem med öronen

Lånar en gammal tråd.

Jag trimmade min hunds öron igår. Nu tror jag att han har fått strån i öronen då han skakar på huvudet. Jag gjorde rent öronen dagen innan och då ruskade han varken före eller efter. Hur ska jag göra? Ringa vet och åka dit ifall de behövs? Eller kommer håren ut av sej själva? Eller ska jag göra rent dem igen och se ifall han slutar? Tänker om stråna följer med ut. Gör rent öronen med ett medel från apoteket för hundar.
 
Sv: Problem med öronen

Prova att rengöra med öronrens eller att bara hälla koksaltlösning i öronen och låta hunden skaka ut det själv (utomhus förslagsvis) så ska du se att håren försvinner. Ett tips för att slippa att detta händer vid nästa trimning är att stoppa bomull i hundens öron när du trimmar!
 
Sv: Problem med öronen

Är du säker på att det är skabb?
Vår hund har problem med "svamp" i öronen. Han kliar utav tusan o är alldeles röd i öronen. Detta behandlar vi periodvis med Betnovat örondroppar. Väldigt lätt att dom får just svamp, retrivrarna har täta öron o vid blötväder kryper det gärna in fukt o lägger sig där o irriterar.
 
Sv: Problem med öronen

Prova att rengöra med öronrens eller att bara hälla koksaltlösning i öronen och låta hunden skaka ut det själv (utomhus förslagsvis) så ska du se att håren försvinner. Ett tips för att slippa att detta händer vid nästa trimning är att stoppa bomull i hundens öron när du trimmar!

Man ska ju hellst inte få för mycket vätska i hundens öra då det lätt kan ligga kvar och bli fuktigt. Kan leda till bla svamp. Så jag hade inte rekomenderat att hälla i koksaltlösning för att få ut hår. Deras örongångar är ju formade så trots att de skakar sig så är det inte säkert att allt vatten kommer ut. Fick höra det av veterinär att man ska vara försiktig med vatten i deras öron om de har hängöron framförallt.
 
Sv: Problem med öronen

Det är en öroninflamation.. Garanterat.. Tag kontakt med vetrinär.

När min hund hade samma problem så ringde jag min vetrinär och hon sa direkt att det var öroninflamation.. Skakar hunden på öronen och är lite röd kan det bara vara öroninflamation.. .

Det kan även var aallergi och det behöver absolut INTE bara vara öroninflammation om hunden skakar på huvudet och är röd i öronen. Vissa hundar får liknande symtom vid allergiska besvär. Så det går absolut inet att säga sägert att det är öroninflammation innan en veterinär tittat på det i detta fall som ts beskriver.
 
Sv: Problem med öronen

Tillägg till pimy's inlägg. Du kan ju alltid torka ur hundens öron med en bomullstuss efter att du sköljt dem.
 
Sv: Problem med öronen

Håller med om att man bör torka ur öran om man sköljer det. Tyvärr hjälper det inte helt om man häller koksaltlösning i örat och torkar efter med tanke på hur hundens örongång ser ut. Man kommer inte ända ner där vattnet samlas.
 
Sv: Problem med öronen

Jag ringde till veterinären idag. Han tyckte att vi skulle vänta tills imorgon och se ifall det har blivit bättre/försvunnit. Jag gjorde rent öronen igår en gång till och tycker att det är bättre idag. Han sa att jag kunde torka örat med bomull eller en tops. Självklart ska jag inte stoppa ner topsen långt ner i örat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Postade denna fråga på kattforum.se, men tänkte att det kunde vara värt att fråga här också. Farbror Lennart (osäker på ålder, men...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: seeah
·
M
Hästvård Förra året så fick min shetlandsponny eksem i öronen.. Fick något att smörja med men det gick inte att göra hemma utan jag fick åka till...
Svar
1
· Visningar
858
M
Hästvård just nu känns det jobbigt , min 5 åriga frieser har blivit snorig varför vet jag inte han hostar inte eller något annat sådant va kan...
Svar
7
· Visningar
2 066
Senast: vanimelde
·
Hundhälsa Phu, jag börjar se ljuset i tunneln. Viktor har nu tagit sig igenom eliminationsdieten. Kliade betydligt mindre. Han har också...
Svar
16
· Visningar
1 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp