Problem med omplaceringshund

H_lena

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag är ny här i hundforumet, eftersom jag inte haft hund tidigare. Men nu äntligen har jag och min familj fått ta hand om en 3-årig airedaleterrier tik!:bump: Hon har bott hos oss sen i lördags, och det flyter på bra.

Förutom ett litet problem... Det är så att hon har fäst sig väldigt mkt vid mig. Hon följer mig vart jag än går, och vill att jag håller på och gosar och leker med henne hela tiden. Det kan bero på att det är jag som har gett henne mat och gått ut med henne mest, eller vad tror ni? Vi i familjen vill ju att hon ska tycka ungefär lika mycket om alla, inte vara fäst vid endast en person.

Så nu undrar jag, vad ska jag göra för att hon ska sluta vara så bunden vid mig? Hur gör jag när hon nästan klättrar upp i min knä för att få min uppmärksamhet? Gör hon så för att hon tycker att hon äger mig?

Vore jättesnällt om ni ville svara!:)

Sv: Problem med omplaceringshund

Hejsan, kul att du/ni har tagit emot en omplacering, har själv gjort det och har varit en hel del besvär men mer nöje.

Vi hade också problem med att Valle förljde efter mig över allt den första tiden, men det har blivit bättre allt eftersom ju tryggare i den nya situationen han blev. Det tog för oss en ca 4-5 veckor innan han kunde ligga i ett annat rum än det jag var i.

Det kommer nog att lugna sig ju tryggare hon blir

Lycka till med er nya familjemedlem
/M

Helt normalt och sunt. Oroa dig inte och hon äger inte dig utan är otrygg. Som föregående sa märktes de första förändringarna efter 4-5 veckor även för min hund. Nu 3 mån senare är det ensamhet och stressskällande i vissa situationer vi jobbar på. Kontaktövningar rekommenderas. Och det tar tid.

tack för svar! Gud vad skönt att det är normalt!:) och tack för tipset om kontaktövningar, det ska jag komma ihåg!:)

Så nu undrar jag, vad ska jag göra för att hon ska sluta vara så bunden vid mig? Hur gör jag när hon nästan klättrar upp i min knä för att få min uppmärksamhet? Gör hon så för att hon tycker att hon äger mig?

Om det är störande mycket du tycker att hon klättrar på dig så lär henne vad hon ska göra istället, t.ex. "gå och lägg dig i bädden". En otrygg hund blir tryggare om den vet och förstår vad man väntar sig av den, dvs klart besked och "något att göra". :)

Kan man få se en bild? Vi har en airdaleterrier i kvarteret och det är riktigt tjusiga hundar!

ja, jag har börjat försöka åtminstone få henne att lägga sig ner, men eftersom hon inte är jätte väluppfostrad så går det sådär.. ;) hon brukar oftast sitta och titta på en om man äter något också, jag ska komma ihåg att säga åt henne att gå lägga sig i sin bädd nästa gång!:laugh:

ja, visst är de fina! jag har tyvärr ingen bra bild på henne än, bara en på mobilen då hon ligger på rygg:p men jag får fota henne snart så lägger jag upp bilderna här!:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 352
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 519
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 308
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 757
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka