Problem med sadel..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AlvaCarlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 741
A

AlvaCarlsson

Har en shettis jag brukar rida barbacka på, då han inte har så mycket manke och sadeln lätt glider fram. Sedan har han en så stor mage också, så sadelgjorden glider också fram och trycker på frambenen.. :/ Och då går han stelt och konstigt. Barbacka går han jättefint!

Har inget emot att rida barbacka, det är jättehärligt, men hade varit kul med lite variation.. någon som har nåt tips? Observera, HAN HATAR SVANSKAPPA! I alla fall när man rider.

Har hört att barbackagjord ska vara dåligt, att man inte får bra sits i den och att den inte fördelar vikten bra.. men jag vet inte om det skulle funka ändå, det blir ju också sadelgjord och den kanske också åker fram och trycker på frambenen.

Eller ska jag rida barbacka och träna mycket så att han blir smalare så att sadelgjorden sitter på plats, och försöka lära honom ha svanskappa..??

Har så mycket funderingar just nu, vill bara få något vettigt svar, snälla? :bow:

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Freazer
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 059
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka