Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

M

Muppo

Kära dressyr-bukare jag behöver er hjälp! Vet bara inte i vilken ände jag ska börja... Jag har ett litet fullblod som är mkt speciell på alla sätt och vis (mackan har fått Pm om det tidigare så hon vet lite... :D ) Jag har de senaste månaderna börjat träna för en mkt klok och kunnig äldre herre, och vår ridning har gått framåt med flera mil. Hästen har äntligen börjat lära sig vad lång och låg betyder och när man kortar tyglarna så får man en mjuk kontakt med munnen istället för att han drar tyglarna ur handen på en.. :crazy:

Men de sista två gångerna så har han inte fungerat riktigt 100. Tränaren tycker att ngt är fel... Han är inte halt men tränaren tycker att han inte blir så mjuk i munnen och inte rör sig så mkt med ryggen som han borde göra när han går så som han går. Igår var han mkt fin i skritt, trav och vänster galopp, men i höger galopp gick det inte alls. Han var ovillig och sur. Tränaren tycker även att han hela tiden vill räta ut sig i höger varv och inte böja igenom kroppen. Själv hamnar jag i en konstig position i höger varv. Jag skjuter fram min yttersida och viker mej i sidan... Kanske är pga av mej?!? :confused:

Vi har tidigare haft problem med både sadel och mun. Tändläkar Torbjörn har kikat på honom och konstaterat att han har ett kraftigt överbett vilket kan leda till tjaffsig häst i munnen om han inte hålls efter...har inte varit hos honom på ett år. Kan det vara det som spökar?

Sadeln är ett annat kapitel...han är lite överbyggd och allt tenderar att glida fram. Undrar ev om den blivit för smal och skjuts fram och gör det hela ännu värre?!?

Ska till tränaren ikväll och prova att rida utan sadel och med hackamore så får vi se vad som händer... När han har hacket på sig så brukar han vara väldigt harmonisk med huvudet....

Usch detta känns inte bra! Vad tror ni? I vilken ända skulle ni börja? Ska jag åka och kolla upp honom på klinik eller ska jag börja med det andra? (var inne och kollade upp et gaffelband i somras och då hittade de inget knepigt på honom fast de kände igenom alla ben + rygg och han har tidigare varit inne för olika saker och veterinärerna har aldrig ens tänkt tanken på ryggen då han brukar röra sig med mycket rygg och kan bli otroligt samlad) :confused: :confused: :confused: HJÄLP!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Kära moderator! Hoppas du låter denna tråd ligga kvar här på dressyr då det faktiskt är i dressyren han inte fungerar...

Det är även här jag tycker det mest kunniga folket finns med olika synvinklar och ideér...
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Det låter precis som min nya egna erfarenhet. För mig låter den förändring som du beskriver mycket likt mitt sadelproblem.

Min häst började efter en tid av mycket positiv utveckling att röra sig konstigt, inte halt, men det kändes plötsligt helt fel och den mjukhet i rörelserna som vi tidigare haft försvann. Hon blev ovillig och stum och stel i munnen. Jag blev förtvivlad och kunde inte först förstå vad som hänt.

I mitt fall var det sadeln som från en dag till en annan börjat ligga an på hästens främre del av sadelläge. Hästen hade vid pälssättning fallit ur i muskulaturen, och dessutom på grund av att vi nu börjat rida ordentligt ändrat form på ett sätt som jag inte kunde urskilja vid den dagliga hanteringen, jag såg helt enkelt inte hennes ändrade rygglinje. Märkligt hur det kan smyga sig på utan att man lägger märke till det och att sadeln från en dag till en annan inte längre passade.

Med ökad proteingiva i foderstaten och med en pad som byggde upp under sadelns främre del fick jag tillbaka mjukheten i mun och ridning.


Så, kolla hur sadeln ligger an uppsutten - igen! är mitt tips lycka till!
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Att det visar sig speciellt mkt i högergalopp låter lite mysko. Pga den meningen så lutar jag mer åt att han är ofräsch på ngt vis.

MEN i övrigt så tycker jag att det mest låter som ett sadelproblem. Går han bättre så har han säkert musklat på sig/ändrat sig och behöver således en bredare sadel. Mkt vanligt.

Det lättaste är ju att börja i den änden som du tänker göra nämligen att rida barbacka ett pass för att se hur det ser ut. Att tänka på då är att om det är sadeln som gett problemet så är det inte säkert att han känns helt hundra direkt trots ingen sadel. Muskelvärken kan oftast sitta i ett tag. Men det bör ändå bli en markant skillnad -om det är sadeln som är boven.

Jag skulle däremot ridit på tränset även det passet så att du kan känna hur pass långt ifrån de tidigare träningarna som det känns nu. Sätter du på hacket så får du ju ytterligare en variabel att räkna in och det tycker jag är onödigt.

Om det inte hjälper med barbackaridningen så är det bara att åka in till klinik och kolla upp. Ju snabbare det upptäcks desto fortare frisk som regel.
Det kan också vara så att han behöver lite med. för att ryggen ska återhämta sig.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Tack för svar! :bow:
Jag har länge tänkt att åka och göra en ordentlig genomkoll av sadeln, meeeen som mycket annat har det inte blivit av :crazy:

Märkte du problemen på din häst genomgående, eller var det vissa saker som tog emot (som i mitt fall h. galopp)??!?
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Tackar för ditt svar och tips! :bow: Ska kanske prova att börja utan sadel då eftersom han faktiskt är finare i munnen än på länge i övrigt.

Ja, det är mysko det där med höger galoppen... Pratade nyss med tränaren igen(ridhuset var bokat ikväll så vi ställer in- däremot kommer en equiterapeut-lärling ut vid 17 tiden så jag kan uppdatera er sedan...), han sa att igår funkade skritt och trav samt vänster galopp klockrent MEN i höger galopp så blir han sur i fattningen, sänker därefter ryggen och tjaffsar i munnen och visar underhalsmuskulaturen. DÄRFÖR e jag kanske inne lite på din teori om ofräschet! Han har vid ett tidigare tillfälle varit ovillig att galoppera- men då var det i båda varv och svaret på den frågan var att veterinären inte hittade ngt fel utan trodde det var muskelmässigt och satte honom på butta! Efter ngr veckor visade det sig att när han blev svettig så fick han en markant svettrand bak på v. skinka- en troligtvis muskelsträckning med nerv i kläm som följd... Dock vid denna tidpunkt rörde han sig absolut inte så bra som han gör idag!

Igår var han ju jättefin- i trav svingades ryggen av bara 17! :) Han gick på 10 m volter å var så loss i kroppen, mjuk och fin i sidorna och nöjd i munnen... men sen blev det som sagt galopp! när han longerades både före och efter så syntes inga skillnader på galopperna men uppsuttet var det JÄTTESKILLNAD!:eek:

Spänns(?) musklerna annorlunda i galopp än i trav att tex. om sadeln är för smal så visar detta sig lättast i galopp? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Jag har haft precis samma problem som dej! I somras "kunde" vi inte galoppera i höger varv, varje gång jag fattade galopp så högg han tag i bettet och blev jättejobbig i handen (inte jätte mkt annars) och ville inte galoppera ordentligt utan bara springa och på dubbla spår. Jag tog ut en equiterapeut som bl.a sa att min sadel inte låg bra. Jag åkte till en sadelutprovare och köpte en ny och fick som en ny häst! Hästen hade också nåra låsningar i ryggen som eqiuterapeuten tog bort!
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Känner du att något är fel så ör det säkert så. Man kan få flera teorier av det du skriver.

När hade du problem m vä bak? (sträckningen) Det kan ju ha hänt något där, vilket skulle kunna märkas mest i hö galopp där vä bak belastas. En nervskada kan ta väldigt lång tid att läka eller hästen kan ha sträckt sej igen.

Sadeln borde du ju kolla i alla fall, hästen kan ha ändrat sig i ryggen som någon skrev. Har den rätt bom eftersom den är överbyggd? Det kan vara lurigt med bommar.

Hur är ryggen när den arbetar, är den lika överbyggd då. Jag måste tex ha rakare bom än man tror, för när hästen arbetar blir ryggen rakare och då gungar en för böjd sadel alltför mycket. Inte helt rak, men mer än man tror som sagt. Kanske är din bom FÖR rak?

Ja sadeln kan nog kännas annorlunda för hästen i trav än galopp.

Sen kan du inverka annorlunda men har du ändrat nu eller har hästen gått sämre i höger hela tiden? har du bärjat krångla och vika dej så kommer hästen att reagera direkt. Det är ju ett fullblod:angel:

Jag har tex lätt att om något varit krångligt så krånglar jag till det mentalt genom att vara så angelägen att göra exakt rätt att det blir fel:crazy: :idea:

Om någon annan sitter på hästen i höger galopp, vad händer då?
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

*börjar med ett knapplån*

Tänkte uppdatera er lite... Tjejen som klämde igenom honom i förrgår tyckte till en början att hästen ömmade i ländryggen. Om man tittade på hans beteende så skulle man kunna tro att hela kroppen gjorde ont :angel: Fullblod får man inte peta på hur som helst om man inte känner dem ordentligt tycker min pålle!

Efter lite bekantskap med tjejen och lite kläm och känn samtidigt som pålle fick en morot så fick hon klämma och ta i hur mkt som helst vid länden utan att pålle ens lyfte ett ögonbryn. Skulle han haft smärta så borde smärtreaktionen lyst igenom, en morot dämpar ju lixom inte det... :cool:

Det enda hon tyckte var att han verkade ngt spänd och stel i höger skinka, och kanske lite spänd i vänster bog. Detta kan ju stämma då det är vid högergalopparbete på volt han säger ifrån. Tar det emot att stoppa in höger bak under kroppen så... Eller vad tror ni? :confused: Är det även därför han inte vill böja ordentligt i bålen? Kan man få böjning i bålen utan att innerbakben träder in under hästen?

Hon tycktes sig inte känna ngt skelettmässigt utan att det känns bara som muskelstelhet-träningsvärk. Pålle har iof inte motionerats ordentligt de senaste veckorna pga. att han har behandlats i näsan mot allergi. Kanske är det så att han inte varit igång riktigt i kroppen och jag har kört på lite för tufft?

Usch! Jag blev inte så mkt klokare i detta. Vad säger ni? Vad är nästa steg?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

sträckningen i vänster lår hade han för 3 år sedan...tror inte den spökar?

Min sadel är en Harry Dabbs (budgetvarianten av Jaguar :D ) och den är relativt svängd i bommen. Tror därför inte den är FÖR rak, snarare för svängd kanske? Pålle har ju rätt sväng rygglinje i vila pga av att han är ngt överbyggd, men samtidigt är han ju inte jättesvängd då sadelläget egentligen är ganska rakt bara att det det är rakt men ej i vågrätt utförande utan snarare diagonalt.. :rofl: Oj vad det där blev luddigt, men hoppas du fattar vad jag menar :o

När pålle rör sig så välver han sin rygg mkt så ja, hans rygg ändrar sig mkt från viloläge till arbetsläge. Om då sadeln är svängd i viloläge och ligger perfekt så kanske den blir FÖR svängd i arbete? :confused: Sadlar är en djungel...

Nä, vi har inte alltid haft svårare i höger varv. Jag föredrar att rida i vänster :angel: men pålle byter ganska ofta mellan vilken sida han anser vara jobbbigare. Dock har höger varit så markant mkt sämre den senaste tiden.

Vet inte hur högergalopp är med annan ryttare. Kanske ska tvinga upp ngn och kika? Den där tjejen som klämde på honom i förrgår ska titta när jag rider idag för att se om hon ser det vi såg senaste träningen, och evenutellt kanske kan se ngn fler orsak än det hon kännde...
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Equiterapeuten tittade när jag red i förrgår. Tyckte att han rörde sig fint! Galopperade gärna höger galopp! :o Vilket han även gjorde i ridhuset igår...

Det hon tyckte sig se var att han inte hade lika luftig galopp i högervarv, vad beror det på? Är det svaghetsrelaterat eller beror det på ngt annat? I övrigt tyckte hon inte det verkade vara ngr problem, hon tror inte det skulle vara ryggen...
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

Det var väl skönt att det inte var något allvarligt.:)

Kan vara att vä bak är svagare tex. Försök att träna mer liksidigt. Tänk även ute på vilken galopp du rider i. Så du inte bara går i vänster för då tränas höger bak mer.
 
Sv: Problem med sadeln? ryggen? Munnen? HJÄLP!(låååångt)

är det en fd galoppör å gick han mkt löp?

min har också problem med högersidan...

kanske värt å ta ut en ET som kollar musklerna?

hoppas det löser sig :D
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Linda_A
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 081
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 327
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp