Problem med säljare

E

Estonian native

Någon som vet hur man ska göra?? Jag har köpt en häst, som problemhäst. Ägaren hade problem att hantera honom, men då jag sysslat med detta länge, såg jag inte detta som ett problem. Däremot hade han en bockhov och i kontraktet skrevs att hästen inte har problem och inte kommer att ha men utav detta i framtiden. Inom en vecka efter köp, röntgade vi hästen, då han var halt och veterinär dömde ut honom pga kraftig hovbensrotation.
Vi köpte hästen billigt, men har lagt ut 5 siffriga belopp på veterinärer, hovslagare etc. Jag anser att tidigare ägaren skall betala tillbaka köpeskillingen samt alla utgifter inkl. avlivning.
Att tillägga är att tidigare ägaren haft hästen i 3 år och inte upptäckt hälta, trots att hovbenet är mm från att sticka ut genom sulan....
 
Sv: Problem med säljare

Om hovbensrotationen är så kraftig så måste hästen ha varit halt när du köpte den. Jag tycker att det faller under undersökningplikten. Även om det uppenbarligen är ett fel som fanns där när du köpte hästen så hade du upptäckt felet om du undersökt hästen ordentligt.
 
Sv: Problem med säljare

Gjordes en vet bes innan du köpte honom? Då borde hältan upptäckts? Jag tycker inte att säljaren verkar vara problemet i den här situationen, utan köparen.
 
Sv: Problem med säljare

Med en ordentlig vet. besiktning innan köpet borde väl hältan ha upptäckts? Sen om det står i kontraktet att hästen inte kommer ha några problem utifrån vad ägaren vet om hästen så gäller väl det också. Visste ägaren inte om att hästen var skadad vad han h*n göra? Det är ditt ansvar som köpare att kolla upp att hästen är riktigt frisk innan du köper den!
 
Sv: Problem med säljare

Om pålle var billig problemhäst så kanske man inte vet.besiktar den, om den får mera problem utöver de problem han redan har så tar man väl bort pålle, och inte kostar på vansinniga summor. Tror man där emot på pålle och vill statsa på den bör man besikta den ordentligt, och kanske ha den på prov.
Bockhov är inte bra.
 
Sv: Problem med säljare

Däremot hade han en bockhov och i kontraktet skrevs att hästen inte har problem och inte kommer att ha men utav detta i framtiden.

... och detta har du skrivit under = godkänt

Tyvärr låter som om du inget kan göra...
 
Sv: Problem med säljare

Det första man måste reda ut är statusen rent juridiskt på köpare och säljare. För det blir lite olika villkor om det hamnar i Konsumentköplagen eller Köplagen.

Men som jag läser TS inlägg anar jag mig till att det är en affär med en säljare som är privatperson, svårare att sätta status på köparen. Men om säljaren är privatperson så gör det ingen större skillnad.
Om nu säljaren är privatperson ligger ett stort ansvar på köparen att undersöka vara innan och det kan inte heller ställas samma krav på säljaren.
Hovbensrotation är inte något som kan gälla för dolt fel för det upptäcks vid besiktning om den så så svår att den ger symptom. Om säljaren inte känner till att hästen har detta blir det ju också svårt för säljaren att upplysa om det. Kan ju vara så att problemen med att hantera hästen har gjort att den bara fått gå själv i hagen. Att man då när hästen får röra sig av sig själv inte märker någon hälta, kanske som även lite mindre kunnig, är inte så konstigt.

Däremot blir läget ett helt annat om säljaren är näringsidkare och köparen privatperson. Fast då borde säljaren ha kopplats in redan innan första veterinärbesöket.
 
Sv: Problem med säljare

Tror det blir svårt att komma någonvart med detta...
Två frågor;

Hur hann du lägga ut 5-siffriga belopp, minst 10 000kr alltså, på hästen om den blev utdömd på en vecka?
Du kan väl inte ha kommit upp i den summan på ett klinikbesök inkl röntgen av bockhov plus utdömningsintyg?

Vem intygade det att hästen inte hade och skulle få besvär av sin defekt? Kan inte tänka mig att en veterinär kan uttala sig så, särskilt inte om framtida men vid ett såpass allvarligt fel. Var det ägaren själv som "intygade" detta?
 
Sv: Problem med säljare

Tycker att det låter som något som du borde upptäckt & kollat upp innan köp. Det är köparens plikt att kolla upp alla ev. fel innan kontraktet skrivs på. Hade jag sålt hästen hade jag inte återbetalat ett öre, hästen hade bockhov m.m. när du tittade på den och när du köpte den.
Köparen har undersökningsplikt. Säljaren ska självklart spela ett rent spel också men undersökningsplikten är fortfarande köparens.

Jag är ledsen att du lagt ut så mycket kostnader på hästen, men jag tycker inte att säljaren som gjort fel i detta fall.
 
Sv: Problem med säljare

Jag tror inte du har så mkt att komma med. Deeutom tycker jag nog att om man köper en problemhäst så är risken stor att den faktiskt har ont någonstans. Har bockhoven och hovbenssänkningen något samband då?

Kan inte annat än tycka synd om hästen som hos förra äg klassades som en problemhäst isf att den kollades upp ordentligt.
 
Sv: Problem med säljare

Någon som vet hur man ska göra?? Jag har köpt en häst, som problemhäst. Ägaren hade problem att hantera honom, men då jag sysslat med detta länge, såg jag inte detta som ett problem. Däremot hade han en bockhov och i kontraktet skrevs att hästen inte har problem och inte kommer att ha men utav detta i framtiden. Inom en vecka efter köp, röntgade vi hästen, då han var halt och veterinär dömde ut honom pga kraftig hovbensrotation.
Vi köpte hästen billigt, men har lagt ut 5 siffriga belopp på veterinärer, hovslagare etc. Jag anser att tidigare ägaren skall betala tillbaka köpeskillingen samt alla utgifter inkl. avlivning.
Att tillägga är att tidigare ägaren haft hästen i 3 år och inte upptäckt hälta, trots att hovbenet är mm från att sticka ut genom sulan....

hur kan veterinärkostnaderna dragit iväg så rejält efter en röntgen där veterinären dömde ut hästen. Varför har hovslagare anlitats om hästen skulle avlivas? Jag antar att du har ett livvärde på hästens försäkring som gör att du får ut en del. Nej jag tycker inte att säljaren ska betala tillbaka någonting.
Att ägaren påstod att hoven inte skulle komma att bli till besvär är inte ett dugg värt. Inte ens en veterinär skulle ge det utlåtandet.
 
Sv: Problem med säljare

Någon som vet hur man ska göra?? Jag har köpt en häst, som problemhäst. Ägaren hade problem att hantera honom, men då jag sysslat med detta länge, såg jag inte detta som ett problem. Däremot hade han en bockhov och i kontraktet skrevs att hästen inte har problem och inte kommer att ha men utav detta i framtiden. Inom en vecka efter köp, röntgade vi hästen, då han var halt och veterinär dömde ut honom pga kraftig hovbensrotation.
Vi köpte hästen billigt, men har lagt ut 5 siffriga belopp på veterinärer, hovslagare etc. Jag anser att tidigare ägaren skall betala tillbaka köpeskillingen samt alla utgifter inkl. avlivning.
Att tillägga är att tidigare ägaren haft hästen i 3 år och inte upptäckt hälta, trots att hovbenet är mm från att sticka ut genom sulan....


Tidigare ägaren har varit och röntgat hästen i samband med en skada och bad då veterinären även undersöka bockhoven. Veterinären har enl. journal sagt att detta inte är ett problem:confused: för hästen och med det i bakgrunden har tidigare ägare försökt rida in och hantera hästen. Dock har detta inte gått och hon gav upp, trots tränares hjälp. Inte ens tränarna har påpekat att hästen är halt:confused:
Vet.kostnader har blivit såpass höga pga att vi varit på kliniken 2 ggr, samt haft medisinsk hovslagare på honom. Gjorde med vet. råd ett försök att få hästen klara ett "normalt" liv som sällskapshäst, men det hade gått för långt.

När vi hämtade hästen gick det inte att leda honom, han stod hysterisk inne i en box och ohanterbar trots lugnande under lastning. Hade inget behov av besiktning, då hon garanterade hans hälsa och redan då var återköp pga bockhoven på tal...
 
Sv: Problem med säljare

Du kommer inte kunna kräva förre ägaren på pengarna.
Du köpte hästen utan besiktning.
 
Sv: Problem med säljare

Tidigare ägaren har varit och röntgat hästen i samband med en skada och bad då veterinären även undersöka bockhoven. Veterinären har enl. journal sagt att detta inte är ett problem:confused: för hästen och med det i bakgrunden har tidigare ägare försökt rida in och hantera hästen. Dock har detta inte gått och hon gav upp, trots tränares hjälp. Inte ens tränarna har påpekat att hästen är halt:confused:
Vet.kostnader har blivit såpass höga pga att vi varit på kliniken 2 ggr, samt haft medisinsk hovslagare på honom. Gjorde med vet. råd ett försök att få hästen klara ett "normalt" liv som sällskapshäst, men det hade gått för långt.

När vi hämtade hästen gick det inte att leda honom, han stod hysterisk inne i en box och ohanterbar trots lugnande under lastning. Hade inget behov av besiktning, då hon garanterade hans hälsa och redan då var återköp pga bockhoven på tal...

1. Har du sett den journalen?
2. Varför hålla en ohanterbar häst som sällskapshäst? Då har ju du själv tagit beslutet att lägga tusentals pengar på en (ursäkta ordvalet) meningslös häst och när det inte gick enligt planerna ska förra ägare stå för kalaset?? :eek: Hur tänker du då?
 
Sv: Problem med säljare

Att köpa en häst som problem häst är en risk för köparen, därför att priset är ofta satt lågt just pga att hästen är/har problem och med det i beaktande får man som konsument nästan räkna med vad som helst.

Vid dessa tillfällen är det nog ännu större orsak att genomföra en veterinär besiktning, just därför att få klarlagt att hästen faktiskt INTE har fysiska problem och därför kallas ohanterbar.

I ditt fall kan det nog bli oerhört svårt att återkräva pengar av gamla ägaren, denne har ju sålt hästen av orsaken att de har problem med den. Som köpare borde man kanske i det läget som sagt försäkra sig om att hästen då inte har problem för att den har ont.
 
Sv: Problem med säljare

Tror det blir svårt att komma någonvart med detta...
Två frågor;

Hur hann du lägga ut 5-siffriga belopp, minst 10 000kr alltså, på hästen om den blev utdömd på en vecka?
Du kan väl inte ha kommit upp i den summan på ett klinikbesök inkl röntgen av bockhov plus utdömningsintyg?

Vem intygade det att hästen inte hade och skulle få besvär av sin defekt? Kan inte tänka mig att en veterinär kan uttala sig så, särskilt inte om framtida men vid ett såpass allvarligt fel. Var det ägaren själv som "intygade" detta?


Tja, mitt första klinikbesök med min unghäst gick loss på ca 15.000 med röntgen, hältundersökning, behandling, undersökning & åtgång på material.
Det var inte speciellt svårt, dock tog försäkringen allt förrutom självrisken på 2.000:-
 
Sv: Problem med säljare

I dagsläget är han inte ett dugg svårhanterad och det var hanteringen hon inte klarade av. Hoven däremot garanterade hon inte skulle bekomma honom i framtiden... Jag har sett journalen och djursjukhuset har erkänt nu efteråt att de missat problemet. Däremot har jag otroligt svårt att tro att tidigare ägaren "missat" en hälta utav denna grad. Hon har även haft tränare ute, som inte sett att han haltar.... Jag personligen hade ALDRIG nöjt mej med en axelryckning från vet och jag hade gått till botten med det. De måste ju varit helt inkompitenta om de inte sett att han haltat, då det är gravt problem och hovbenet är millimeter från att sticka ut genom sulan:eek: Hela saken är att det står på kontraktet att: han har en bockhov, som inte kommer orsaka framtida men!!!!!!:confused:
 
Sv: Problem med säljare

Det finns ingen anlednig att ta bort en häst pga bockhov och rotation. Det går utmärkt att rehabilitera (om hästen i övrigt har hälsan).


/Migo
 
Sv: Problem med säljare

I dagsläget är han inte ett dugg svårhanterad och det var hanteringen hon inte klarade av. Hoven däremot garanterade hon inte skulle bekomma honom i framtiden... Jag har sett journalen och djursjukhuset har erkänt nu efteråt att de missat problemet. Däremot har jag otroligt svårt att tro att tidigare ägaren "missat" en hälta utav denna grad. Hon har även haft tränare ute, som inte sett att han haltar.... Jag personligen hade ALDRIG nöjt mej med en axelryckning från vet och jag hade gått till botten med det. De måste ju varit helt inkompitenta om de inte sett att han haltat, då det är gravt problem och hovbenet är millimeter från att sticka ut genom sulan:eek: Hela saken är att det står på kontraktet att: han har en bockhov, som inte kommer orsaka framtida men!!!!!!:confused:

du själv då? Varför såg inte du hältan innan du köpte hästen?
 
Sv: Problem med säljare

I TS första inlägg står det att hästen kom till kliniken efter 1 vecka och där blev den röntgad och utdömd.

Det kan kosta muchos på kliniken ja, men om man kommer in och ska kolla en uppenbar bockhov krävs ju inte en massa letande.
I det här fallet inte heller någon behandling.

Typ en eller ett par plåtar och ett utdömningsintyg, det kostar inte 15000.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 207
Senast: valley
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp