Problem med säljare

Sv: Problem med säljare

Knapplån

Jag blir oerhört trött på att köpare alltid ska belasta säljaren när det inte går som man tänkt sig. Har man inte undersökt hästen innan köp så får man stå sitt kast.
 
Sv: Problem med säljare

Jag förstår att du känner dig lurad och att det känns surt att förlora en massa pengar och dessutom få hästen utdömd.
Men i det här fallet har du ju medvetet köpt en häst med problem, både hanterings mässigt och med bockhoven. Du har själv chansat genom att godta säljarens tidigare veterinär utlåtande och inte själv gjort någon undersökning av hästen. Dessutom har du köpt den väldigt billigt som jag förstår ditt inlägg så har själva hästen kostat betydligt mindre i inköp än i veterinärvård.

Jag tror att du har hoppats på att göra ett klipp på den här hästen genom lite jobb med den. Men nu när det inte gick så vill du istället att säljaren ska stå för allt. Vilket jag kan förstå att det känns just nu. Men i det här fallet har du inget att komma med. Det är inte bockhoven som ställt till det utan en helt annan åkomma så dessutom hade upptäckts vid en besiktning. Så tyvärr även om det känns hårt just nu så får bita i det sura äpplet och gå vidare. För du har inget att hämta av säljaren med de fakta om affären som skriver här.
 
Sv: Problem med säljare

Jag håller med dig i allt- utom i det att rotationen och bockhoven inte skulle ha nånting gemensamt. Det har de säkerligen i allra högsta grad;)

TS: jag upprepar. Både bockhov, hovbensrotation och för den delen hovbenspenetration är fullt möjliga att rehabilitera till den grad att hästen blir helt återställd. (med vissa undantag vid kraftig benförlust på hovbenet)
 
Sv: Problem med säljare

Håller med dig!

Sedan kan jag inte låta bli att tänka om det möjligtvis är så att hästen var "problemhäst" för att den hade problem med hälta, dvs hade ont? Har svårt att tro att hästen pajar på en vecka?!

Min första ridlärare sa alltid "köp inte problem, de kommer ändå"...
 
Sv: Problem med säljare

Hade inget behov av besiktning, då hon garanterade hans hälsa och redan då var återköp pga bockhoven på tal...

Ni har alltså inte veterinärbesiktigat honom? Väldigt klantigt av dig att lita på henne, hon är väl ingen veterinär?

Nej, jag anser inte att säljaren har någon skyldighet alls rent juridiskt.
 
Sv: Problem med säljare

I dagsläget är han inte ett dugg svårhanterad och det var hanteringen hon inte klarade av. Hoven däremot garanterade hon inte skulle bekomma honom i framtiden... Jag har sett journalen och djursjukhuset har erkänt nu efteråt att de missat problemet. Däremot har jag otroligt svårt att tro att tidigare ägaren "missat" en hälta utav denna grad. Hon har även haft tränare ute, som inte sett att han haltar.... Jag personligen hade ALDRIG nöjt mej med en axelryckning från vet och jag hade gått till botten med det. De måste ju varit helt inkompitenta om de inte sett att han haltat, då det är gravt problem och hovbenet är millimeter från att sticka ut genom sulan:eek: Hela saken är att det står på kontraktet att: han har en bockhov, som inte kommer orsaka framtida men!!!!!!:confused:

du har svårt att se att säljaren har missat hela problemet , jag är mer chockad av att ni tydligen har anlitat ett inkompetent djursjukhus,, att dom missar ett sånt här problem är värre än att en "oerfaren" ägare gör det..

sen måste jag nog säga att genom hela tråden låter det faktiskt som att TS inte har så mycket erfarenhet utav att köpa och äga häst (inget illa menat)
men varför köpa en sån här häst om man inte har kunskap om det ?

i såna här fall så märker man hur viktigt det är att kolla allt man kan innan köpet genomförs
 
Sv: Problem med säljare

Hej!

Ta hjälp av en advokat som är bra på hästaffärer (bruka finnas annonser bl a i Ridsport) och häv köpet.
 
Sv: Problem med säljare

Hej!

Ta hjälp av en advokat som är bra på hästaffärer (bruka finnas annonser bl a i Ridsport) och häv köpet.

Varför ska hon lägga ut pengar på en advokat när hon uppenbart har brusitit i sin undersöknings plikt?
Om man har godkänt en vara (vilket hon har gjort eftersom hon varit medveten om hästens skick och kunnat tagit hjälp av en veterinär om hon velat) så kan man inte komma och säga att det är fel på den bara för att man inte hade kunskap själv och inte heller tog hjälp.
Hon godkände varan genom att betala den och ta hem den.

Ts får bita i det sura äpplet och lära sig av detta att alltid besiktiga hästen innan köp.
 
Sv: Problem med säljare

TS kan nog tjäna på att anlita en advokat. Som flera sk hästjurister säger, människor i en tingsrätt kan oftast inget om hästar, så utlsagen kan bli väldigt förvånade.
 
Sv: Problem med säljare

I dagsläget är han inte ett dugg svårhanterad och det var hanteringen hon inte klarade av.


Som jag tolkat dina 2 första inlägg så är hästen avlivad, (baserat på dina uttalanden som: "Jag anser att tidigare ägaren skall betala tillbaka köpeskillingen samt alla utgifter inkl. avlivning." och "Gjorde med vet. råd ett försök att få hästen klara ett "normalt" liv som sällskapshäst, men det hade gått för långt"

Har du kvar hästen eller inte?

I övrigt så tror jag inte att du kommer någon vart med krav på säljaren, du uppfyllde inte din undersökningsplikt (ingen besiktning). Säljarens garantier skulle jag aldrig förlita mig på.

Hade du däremot veterinärundersökt hästen inför köpet så hade du haft lite mer kött på benen emot säljaren, och med röntgen så hade du säkerligen inte ens köpt hästen. Därför är det dumt att snåla vid hästköp genom att INTE besiktiga/röntga, oavsett hur billig häst det handlar om.
 
Sv: Problem med säljare

TS kan nog tjäna på att anlita en advokat. Som flera sk hästjurister säger, människor i en tingsrätt kan oftast inget om hästar, så utlsagen kan bli väldigt förvånade.

Med tanke på priset på hästen och även veterinärkostnaderna som i juridiska sammanhang kommer att anses som låga. Kan aldrig TS tjäna något på att gå till advokat och/eller driva ärendet i Tingsrätten.
Det handlar om så låga summor att kostnaderna kring själva ärendet då speciellt advokatens kommer att bli bra mycket högre än vad som TS redan lagt ut på den här affären. För även om TS vinner en rättegång så är det så att varje part kommer att få stå sina egna kostnader när det handlar om så låga belopp. Om då dessutom den förlorande parten driver det vidare till ett överklagande så är ju ärendet inte längre i Tingsrätten och kommer troligen i nästa instans att bli till säljarens fördel. Då det redan konstaterats att TS brustit på vissa punkter.
 
Sv: Problem med säljare

Glöm och gå vidare!

Du har gjort en dålig affär-därför får du stå för kalaset.Se det som en nyttig läxa-var glad att hästen var billig i inköp.......
 
Sv: Problem med säljare

Jag köpte enbart hästen för att hon inte klarade av att hantera honom. Köpte honom med avsikt att utbilda och träna honom själv och kanske komma ut på små-tävlingar. Jag var medveten om att han hade en bockhov, men inte att detta ALLTID beror på hovbensrotation. Jag trodde som tidigare svar att det gick att göra något åt. Jag undersökte inte hästen på plats pga att det inte gick att ens leda honom kontrollerat och än mindre böja honom etc... Jag har inte handlat med hästar och kommer inte göra det sen heller, men jag har mycket stor erfarenhet av problemhästar och det var tidigare ägare som kontaktade mej. Hade problemet legat i att han hade ONT, så borde detta finnas kvar, då ingen lyckats åtgärda det. Jag tar detta som en erfarenhet och det är inte pengar jag är ute efter, bara upprättelse, då hon grundlurat mej. Tråkigt att man inte ska kunna lita på folk som BER om hjälp!!! Tack för mej, Estonian native.
 
Sv: Problem med säljare

tråkigt att det gick som det gick men jag anser inte att hon grundlurat dig eftersom du bad om att bli lurad. Du skulle gjort en besiktning på hästen även om hon påstod att den var frisk. Det är möjligt att hon faktiskt inte heller visste om skadorna. Min ena var tvågradigt halt båda fram utan att jag märket så mycket mer än att hon var seg att rida. Inte ett dugg halt utan böjprov.

Du skriver att det inte gick att böja honom. Det skulle jag se som ett tecken på att det var något som var fel. Många hästar som är svåra att lyfta benen på har ont.
 
Sv: Problem med säljare

Om hästen inte gick att böja då så hade du kunnat bett om en besikting tex efter en månad i kontraktet och om den då ej var ua så skulle köpet gå tillbaka.

Knapplån
Fast det funger inte alltid har en tjej kompis som köpte en häst för ganska mkt pengar som skrev i kontraktet att hon skulle få röngta hästen inom en månad och om den ej då var ua så skulle köpet gå tillbaka, och den var verkligen inte ua men säljaren ville ändå inte ta tillbaka hästen. Så dom fick gå upp i rätten men tillslut efter ca ett år så gav säljaren sig och gjode en förlikning.
 
Sv: Problem med säljare

Att den förra ägaren inte klarade av att hantera hästen låter ju som en ganska tydlig indikation på att människan inte är jättevan med hästar. Varför väljer man då att tro att säljaren har kompetensen att bedöma hästens hlsa?

Baserat på det du berättar låter de inte som att säljaren lurat dig. Säljaren har varit öppen med att hon inte klarar av att hantera hästen, bockhoven gick inte att missa och om jag förstod det rätt hade säljaren ett veterinärutlåtande som sa att hoven inte orsakade problemet. Låter som de faktiskt har försökt ge hästen en andra chans genom att kontakta dig.
 
Sv: Problem med säljare

Tja, mitt första klinikbesök med min unghäst gick loss på ca 15.000 med röntgen, hältundersökning, behandling, undersökning & åtgång på material.
Det var inte speciellt svårt, dock tog försäkringen allt förrutom självrisken på 2.000:-



Vart har du din häst försäkrad???
Skicka gärna ett Pm!!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
608
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 207
Senast: valley
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp