Problem med sandkolik, tips förutom loppfrö??

Aliche

Trådstartare
Nu måste jag be Buke om hjälp!
Min mamma som bor nere i Skåne har en New Forest ponny-sto på foder förutom sitt eget Tinker-sto.
Som alla vet är skåne inget vinterland utan det har varit dålig med snö i vinter vilket lett till leriga hagar..

Nu till problemet, NF ponnyn fick sandkolik första gången i slutet på december. Vet var ute 2 ggr och fick slutligen sätta dropp och sonda henne met vatten och olja, hon blev bättre till slut. Nu har hon fått det igen (har just nu) vet är nu ute för 2:a gången och kör samma procedur.

Båda hästarna får loppfrö varje dag, hö i stora hinkar istället för på marken och har tillgång till vatten dygnet runt. Ändå har hon nu uppenbarligen fått i sig sand genom att gå och pilla i hagen efter det första gräset.

Ni som har problem med sandkolik har ni några andra tips för att förebygga att det händer igen?! Mer loppfrö funkar inte för hon äter knappt det hon får nu. Hagarna är ju som dom är eftersom vädret är som det är. Och ute måste dom ju gå! Förutom de inte så skojjiga vet.räkningarna som blir (senaste slutade på 8800:-) så är det ju främst att hon blir dålig och får ont som känns så jobbigt...
Tinkern har inga problem (peppar-peppar) Så antingen är hon inte lika känslig eller så gör dom olika saker dom små liven...

Hjälp oss!! Jag tar emot ALLA ALLA ALLA tips som ni kan komma på inget är för stort eller för litet.....
 
Sv: Problem med sandkolik, tips förutom loppfrö??

Jag tror att Helsingborgs Djursjukhus har ett informationsblad/-häfte om just sandkolik. Tips och råd, behandling etc.
 
Sv: Problem med sandkolik, tips förutom loppfrö??

Jag hittar ingenting på deras hemsida...
 
Sv: Problem med sandkolik, tips förutom loppfrö??

Hur vet man att det är sandkolik?

Jag har inget bättre tips än loppefrön men hoppas hästen snart blir kry.
 
Sv: Problem med sandkolik, tips förutom loppfrö??

Veterinären gjorde ett test där hon tog träck i en sån handske dom har och spädde med vatten tror jag det var och lät den hänga på en krok en stund sen kunde hon känna sandkorn som lagt sig längst ner i fingrarna, tydligen ganska mycket första gången med denna gången var det inte alls lika mycket men vet tror ändå att det är sandkolik då hon inte kan känna någon förstoppning eller problem i själva tarmen vid rektalundersökning.
 
Sv: Problem med sandkolik, tips förutom loppfrö??

Vi hade en häst som vi efter en buköppning med massa sand i magen, smygtittade på i hagen. Han stod verkligen o käkade sand.
På honom hjälpte inget annat än en munkorg under vinterhalvåret. Inte så roligt kanske men han höll på att stryka med av det, då är valet lätt. Under sommaren var det inga problem när gräset växte.

Annars kan ni ju prova att stöpa linfrön. De blir en klibbig massa som är bra för tarmslemhinnan.
 
Sv: Problem med sandkolik, tips förutom loppfrö??

Jag har lyckats lura i min häst hyfsat mycket loppefrön genom att blanda dem med uppluckrad lucern/Salsa grön och ganska mycket foderjäst.

Blandningen måste vara nästan helt torr. Minsta lilla slem så äts det inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 345
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp