Problem med självkänslan när det gäller ridning.

J

jcrowley

Hej.
Måste lätta mitt hjärta lite..

Det är så att jag har ständiga problem med min självkänsla när det gäller ridningen. Inte hästar, bara ridning.
Jag rider i en grupp, har gjort det en längre tid och jag är absolut inte nybörjare när det gäller hästar eller ridning.

Men nu till mitt problem, jag tvivlar starkt på min prestationsförmåga när jag rider. Det är bara jag själv som gör det, det är ingen annan som påpekar "felen" jag gör, förutom jag själv. Jag kan må psykiskt dåligt innan jag ska rida för att jag får för mig att jag ska underprestera och göra bort mig.
Detta gäller bara när jag rider i grupp, alltså ridlektion, när jag ridit privathästar, d.v.s när jag rider själv, så är det inga problem.
Men alla andra i gruppen är ju där av samma anledning, nämligen att bli bättre på att rida. Men jag kan inte släppa det här av någon konstig anledning. Får helt enkelt för mig att jag är superkass på allting, och ibland funderar jag även på att sluta rida helt.

Jag har inte dålig självkänsla när det gäller annat, utan det sitter främst i ridningen. Jättekonstigt! Vad ska jag göra åt saken?

När jag var yngre red jag på en annan ridskola med en helt annan mentalitet. Där var det bossigt, skitsnack och de tjejer som var bra, var de som hade egen häst, inga andra. Men så är det inte på den ridskolan jag rider på nu, aldrig sett eller hört något ont där.

Vad tycker ni jag ska göra? Kram
 
Sv: Problem med självkänslan när det gäller ridning.

Jag känner igen mig i det du skriver då jag själv också lider av prestationsångest och lätt känner mig sämst. Jag testade rida islandshästar ett tag och tyckte detta var barnsligt roligt och glömde bort prestationsångesten helt. Vet dock inte om den återkommer om jag börjar rida på "vanliga" hästar igen. Just nu rider jag inte alls.
 
Sv: Problem med självkänslan när det gäller ridning.