Problem med svängeln

Ajabaja

Trådstartare
Jag kör en äldre modell av roslagsrockarden (10år) med ett idealsele. Allt funkar super i skritten och i traven rakt fram. Om shettisen böjer sig kraftigare åt ena hållet eller när vi svänger pyttelite så börjar svängeln slå i rockarden. Detta händer mer på ena sidan än andra så jag misstänker att linorna har blivit ojämna. (eller så böjer han sig mer åt ena hållet..) Draglinorna sitter bra spända tycker jag eftersom svängeln rör sig bra i skritt och trav. Hur ser jag att de är tillräckligt spända?

I galopp däremot så "hoppar" linorna över piggarna på svängeln och in mot mitten. Jag har köpt snabbkoppling för att få ett säkrare sätt att få dem att sitta, men snabbkopplingen går inte på min svängel?! Är det något fel på svängeln? Armen den sitter på känns lite kort och själva svängeln är för tjock för snabbkopplingarna. :bump:
 
Sv: Problem med svängeln

Har du någon bild att lägga in?
Det låter som om "kläppen" som håller svängeln är för kort. Det behövs ett längre avstånd mellan vagn o svängel så att den får plats att röra sig utan att slå i vagnen.
Att draglinorna hoppar av kan bero på att de är för lång så att hästen inte drar i dem utan i skakelinfästningen. Det kan också bero på att lädret inte är tillräckligt "mjukt" så att det format sig efter svängeln....
Det är dock lite lättare att bedöma om man ser hur det ser ut.
 
Sv: Problem med svängeln

Om kläppen är för kort så kan du plocka loss svängeln och bocka den på mitten, typ 20 grader eller 2x12 grader tror jag skulle räcka mer än väl.

Du kan ju även ta loss svängeln och sedan med hjälp av pelarborr eller fräs göra bulthål tvärsigenom och skruva fast tex skothakar med genomgående skruv direkt i svängeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 046
Senast: Elzaa
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Mezcal
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp