Bukefalos 28 år!

Problem med svimningar ?

Kijona

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Jag har senaste halvåret haft problem med att jag får svimningskänslor och/eller snurrande yrsel. Nu har det iofs "bara" hänt 5 ggr sen i augusti och alla gånger har inte lett till att jag svimmat, men då är det oftast för att jag hunnit sätta mig ner.

1) Ute på galej. Drack 2 öl, kände att det började kännas ostadigt och skulle be om vatten. Poff, så ligger jag på marken bland krossade glas. Tar mig upp och kravlar mig till en blomkruka, som jag sätter mig på kanten av. Poff, så vaknar jag upp av att jag har ansiktet i...blommor.

2) Ute och dricker öl med kamrater. Svimningskänsla igen, men hinner ta mig till toaletten och sitta med huvudet mellan knäna ett tag tills det går över. Hjärtat rusade såklart eftersom jag var rädd för att svimma.

3) Ätit middag med flat mates, kommer hem och måste gå och lägga mig i sängen för hela världen börjar snurra. Höll på tills jag lyckas somna, ca 2 h?

4) Är i affären på kvällen och helt plötsligt börjar allt snurra. Ville inte sätta mig ner för då hade jag en känsla av att jag inte skulle komma upp igen. Kan inte gå rakt utan vinglar. Höll på längre den gången och jag blir så sjösjuk att jag får sitta och krama toaletten ett tag. Hemma dagen efter och fick avboka alla åtaganden.

(här emellan tog jag paus från skola t o m nästa höst ifall detta kunde vara skäl till mina symtom)

5) Någon dag sedan. Sjusov till kl 11 och gick upp. Skulle slänga sopor och ta en cigg med flat mate utanför huset. Känner att det börjar snurra men tänkte att jag skulle hinna lägga mig ner. Icket. Tappar medvetandet 1-2sek och åker ofrivilligt ner på golvet, vaknar upp i det läget och det kändes ungefär som när man är riktigt riktigt full och inte kan sitta upp utan vaggar från sida till sida. Lyckas kravla mig till sängen och ligger ner i en timme innan jag kan resa på mig.

Varit under extrem press och stress under 1 år utan möjlighet till paus, så jag var i tankarna att det kunde vara panikångest och/eller stress, men ingen av de jag pratat med som har panikångest har upplevt det på liknande sätt.
Läkaren tog prover på ferritin, sköldkörtel, D-vitamin och för diabetes men hittar inget förutom en liten brist på D-vitamin. EKG-normalt. När jag frågade om vidare utredning sa hon att inga fler prover kommer att tas och gav mig en referens till en psykolog. Bor i Storbritannien för närvarande, har ingen erfarenhet av hur saker går till här mer än att det är gratis.

Så erfarenheter av både panikångest och svimning i allmänhet är välkommet!
Är det någon som varit i samma sits och fått göra större utredning? Hittat skälet?
Någon som upplevt samma i samband med stress?
Borde jag åka hem till Sverige och tvinga igenom en utredning där eller kommer de läkarna inte heller att göra någon vidare utredning? :confused:
Har kontinuerlig sökt hjälp för trötthet de senaste 3-4 åren, men det hittas ju aldrig något på de s*tans proverna, är jag knäpp? O_o
 
Liknande problem här. Läkaren tror det beror på stress kombinerat med lågt blodtryck. Har också tagit alla de testerna utan att de hittat något specifikt och ingen behandling eller vidare utredning om det inte blir värre, jo jag skulle se till att motionera mkt. Lågt blodtryck behandlas i regel inte. Fast du kanske inte har lågt blodtryck som jag.
 
Om man har uteslutit sjukdomsorsak så kan yrsel säkert bero på stress. Mitt ex fick kraftig yrsel under en period när han var under stor press pga arbetssituation samt dödsfall i familjen. Prover visade inget och yrseln försvann när han började må bättre.

Jag kan själv bli yr (fast inte alls så kraftigt) om jag av någon anledning är spänd i axlar och nacke.
 
Blodvärde? An det vara nått med hjärtat de missat? Sen tror jag att stress kan vara en stor bov i dramat.
 
@Kijona det skulle kunna vara epilepsi man måste inte alltid få kramper av det läs på om absenser. Det kan vara större risk när man dricker alkohol att få anfall eller stressar. Men kan ju också vara lågt blodtryck eller kristallsjuka.
 
Jag har från och till haft problem med svimningar, men det har oftast "utlösts" av någonting annat. När jag var tonåring och misskötte kosten något enormt (så här i efterhand kan jag se att jag var farligt nära gränsen för att utveckla anorexi) så hände det att jag svimmade i samband med mensen, eller om jag reste mig upp för fort, särskilt från liggande läge. Förmodligen var väl inte mitt blodvärde något att hurra för i det läget.

De senaste åren har jag mest känt av det i samband med förkylningar som håller på att klinga av i kombination med att jag anstränger mig (läs: rider lite tuffare när förkylningen inte är helt borta), gärna i samband med värme och stressig vardag för övrigt.

Om du har kollat upp värden och sånt som kan ställa till det, och i övrigt inte har någon sjukdomshistorik, kan stress säkert ha ett stort finger med i spelet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 442
Senast: Sezziyanen
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 854
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp