Bukefalos 28 år!

Problem med tratt.

L

lindapalm

Hej hej,

Hoppas nån kan ge mig lite tips! Eller bara lugna mig kanske...

Kör med tratt på min 4-åriga honkatt ett tag nu, för att såret hon har haft på benet (jättelänge) ska få läka en gång för alla.
Hon har haft tratten i precis en vecka nu och det funkar bättre än jag trodde att det skulle göra. Hon äter, dricker och går på lådan som hon ska.
Men imorse märkte jag att hon ville klia sig på hakan, och när jag kliade åt henne så märkte jag att hon var fuktig om hakan och det lukade lite skumt. Nästa svampigt liksom.
Kan det bero på tratten?!
Jag ser ibland att hon slickar på insidan av tratten - antagligen av frustration för att hon inte kan tvätta kroppen. Kan det orsaka nåt tok?

Några idéer? Tips? Råd?

Tacksam för svar!

// Linda
 
Sv: Problem med tratt.

När hon dricker eller äter är det nog ganska lätt hänt att det kommer rester dit, jag vet inte vad du kan göra åt det men jag tycker du kan ringa och rådfråga din veterinär. Kanske finns det någon salva man ska stryka på eller så kan du hålla henne utan tratt så ofta du kan när du är i samma rum och håller koll.
 
Sv: Problem med tratt.

Tack för svaret!

Jag hade henne utan tratt i typ två timmar igår och det var ett evigt tvättande. :-)
Hon putsade i alla fall ansiktet som sjutton, och imorse var hakan torr och fin och luktade ingenting alls.
Kommer såklart hålla utkik på det, men det var kanske lika bra att jag inte fick tag på veterinären igår... :)
Bara att tacka för att jag går på semester imorron så jag har tiden att sitta och passa passa passa så hon inte tvättar sig på såret, för hon har väldigt svårt att låta bli! :)

Tack igen för svar!

//Linda
 
Sv: Problem med tratt.

Försök också att torka ur tratten när hon har ätit/druckit, jag har haft samma problem med min hund när hon har haft tratt, det är ett evigt pysslande för att rädda hakan.
 
Sv: Problem med tratt.

OK, då ska jag fortsätta hålla efter där.
Tack för tipset! :)

Man lär sig något nytt varje dag... :)
Har haft katt hela mitt liv, men det här med sår och trattar har jag - tack och lov - hittills inte behövt hålla på med... :)

//Linda
 
Sv: Problem med tratt.

Hej!

Vet inte om detta kanske kan funka. Prova att köpa babystrumpor och eventuellt klipp av foten beroende på hur långt skaftet är. Om det är så långt att det täcker såret så kan du trä den över som en lite benvärmare :idea:
Annars kanske du kan använda hela strumpan. Om det funkar så slipper katten använda sin tratt vilket den säkerligen kommer uppskatta. Dock måste man ju hålla koll så att den inte lyckas pilla bort strumpan/benvärmaren.

När min honkatt blev kastrerad så köpte jag babybodys och små linnen som hon hade på sig. Lagom stora så att dom gick ner över ärret på magen. Detta gjorde att hon kunde funka som vanligt och hon brydde sig inte särskilt mycket om att hon inte kunde slicka själva såret. Bara hon fick möjligheten att göra sig ren på resten av kroppen och slippa tratten var hon nöjd. Hade bara tratten när jag gick hemifrån. Hon var verkligen urgullig i sin randiga body och sitt blåa lilla linne :love: Hon var verkligen en syn för förbipasserande när hon satt och spanade i fönstret :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte att det kan finnas någon här som skulle kunna ge mig ett råd om vår Aussie, Santi som blev stelopererad i sin bakhas efter...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: CissiN
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 450
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp