Bakhasop - komplikationer

CissiN

Trådstartare
Hej!

Tänkte att det kan finnas någon här som skulle kunna ge mig ett råd om vår Aussie, Santi som blev stelopererad i sin bakhas efter att han blivit trampad på vid lek vid en bäck för 11 v sen. Efter att ha fått infektion i op.såret fick ena skruven avlägsnas och en mer distal skruv opereras in. Efter 6v med gipsskena planerade man in orthos vilket visade sig vara f tidigt f bara efter tredje promenaden fick vi åka in akut igen eftersom en av skruvarna var på väg ut. Sen blev det gipsskena igen med varierad framgång. Han gick från och till på benet. I torsdags var det dags för rtg igen och enligt den var hasen stabil och vi skulle gå över på mjukt bandage som ett led vidare mot orthos. Efter tre dagar (däremellan åkte vi på första festen och tog Santi med ut på landet, en regnig em) såg vi att han börjat slicka jättemkt på tassen och igår var den alldeles uppsvälld och röd. Istället f a åka in akut igen beslöt jag mig f a ta av bandaget själv och se om han möjligen fått stas. Jag masserade tårna och tyckte att svullnaden lade sig. Op. såret såg fint ut så det verkade inte orsaka tassbesväret. Lindade på igen lösare men efter ett par h såg det likadant ut igen. Beslöt då att ta av det helt och bara ta ett ytligt bandage och orthos på det f säkerhets skull om han skulle få för sig att använda hasen. Tratt på och sov utan orthos inatt. Idag har jag sett att han är röd och irriterad mellan varje tå som också är svullna. Baddade och torkade rent mellan tårna nyss med alsolsprit och nu ligger han och sover bredvid mig i sommarvinden på altanen. För säkerhets skull började jag med kvarvarande antibiotika vi hade hemma för jag märker att han har en infektion. Så från att inte velat stödja på det opererade benet för att läkningen går långsamt vill han inte gå på benet pga en inflammerad tass. Till råga på allt har vi USA-flytt framför oss om tre v. Vet verkligen inte hur jag ska tänka. På fredag har vi återbesök hos veterinär. Tacksam f alla råd jag kan få.

Cissi
 
Förstår din synpunkt men det kändes riktigt i den här situationen. Tyvärr har veterinärerna varit lite vilsna i att det tillstöter så många komplikationer å att läkningen går så långsamt. Kostnaderna skenar också, därför tänkte jag att jag ville söka fler råd. Vi har åbesökstid på fredag så då hoppas jag på diagnos för det sistnämnda.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
748
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 292
Senast: Nethril
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 433
Senast: Legolaz
·
Hundhälsa Min Welsh Springer Spaniel är nu 8 år (fyller 9 i mars).. Han har haltat på ett framben nu i höst, vi kontaktade vet som trodde det var...
Svar
2
· Visningar
1 224
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp