Bukefalos 28 år!

PROBLEM uteritt.

Sv: PROBLEM uteritt.

Hästjäkel ;). Men är det inte de "värsta" som är de bästa? Problemen med min häst växte o växte, såhär i efterhand inser jag att det var en blandning av istadighet, smärta och att han helt enkelt inte förstod. När man köper en häst tror man ju (eller tja jag tror inte på det längre... Finns så mycket nötter till hästfolk) att den har fått lära sig grunderna. Så när de börjar "bråka" så här tror man att det är istadighet när hästen i själva verket skriker attt den inte förstår och vi förstår inte alls vad den menar utan kallar den dum.

Jag har haft problem med stegringar, vägran att gå framåt och extrem stress vid uteritt. På banan gick det bra. Eller tja om man skulle jämföra hur det gick när vi red ut ;)

Jag började om från början med grimma o grimskaft i en inhängnad liten padock. 20x20. sökte på alternativa halkade in på nh. Tog lite idéer och har idag två år senare en lugn och harmonisk häst som jag kan lita på i alla lägen. Han har fortfarande panikhuvud men jag har lärt mig att hantera den och hästen vet numera att "lugnar jag mig så får jag hjälp av min matte". Förr har han bara fått stryk då han gjort något dumt vilket gjorde beteendet värre. Han har inte förstått i elva år av sitt liv tills jag tog mig tid att börja om.

Jag började med grunderna, löslongerade fick hästen att förstå mitt kroppsspråk. Har fått en häst som tittar snett på mig om vi ska göra något "läskigt eller jobbigt". Ska vi verkligen göra det här tycks han säga? Javisst säger jag o så går han på. :) du kommer alltid ha hästens personlighet kvar så du måste lära dig hur den fungrar.

Fungerar det inte pÅ markEn fungerar det inte uppsuttet. Du kommer klara ut det fortsätt vara positiv! :)
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Hej

Jag har bara kollat början, det verkar som om hästen vänder vänster och du fortsätter vänstervolt så hästen blir rättvänd. Bestäm dig för att hästen ska tillbaka samma håll den kom. Hade jag varit du hade jag utsett en viss sträcka till träningssträcka. Led hästen till punkten som är längst från stallet på den sträckan. Stääl ev en hästkompis där. Rid som om du red på bana. Skritta mot stallet, bara någon liten bit. Vänd sedan höger, eftersom hästens val verkar vara vänster. byt spöhand, du har spöet i den hand hästen vill ifrån, ha spöt i handen hästen går emot. Var helt fokuserad på hästen, bry dig inte om ev medhjälpare. Titta dit du vill, det ser lite fladdrigt ut.

/A
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Först och främst en STOR eloge till dig som jag tycker hanterar situationen efter bästa fömåga. Och barbacka:o. Puh bara vilken jäkla ponny. Starkt av sig:p. Vi köpte en likadan, New Forest. Var och provred 2 gånger. Red i hagen, som hade en inhägnad del man kunde rida i. Fanns ju häster intill. red även ut en vända med ena dottern, dumt nog. Då vi fick hem ponnyn förstod vi att de alltid hade ridit med sällskap, de lurade oss totalt. Hon betedde sig exakt likadant som din, totalt isstadig. Stegrade högre än din. Då vi hade med vår ungponny på 5 år, gick hon galant. Kunde inte vara utan henne som sällskap alls. Inte i hage eller stall heller. Hästen var 14 år och trodde vi köpt lite av en läromästare till dottern och henns lillasyster som komplement till ungponnyn. Kan säga att vi till slut gav upp den ponnyn, förlorade totalt på affären, skulle göra ett inbyte, vilket inte gick bättre, den ponnyn var besiktigad, men den hade bl.a ringorm då den kom, förutom andra problem (försäljningsstall) och äldsta dottern som varit så driven och duktig, tappade någonstans sin lust att rida. Så nu står jag mest själv med ungponnyn:(. Var så dum. Förlåt mitt inlägg, behövde väl skriva av mig. Vill gärna komma med någon bra lösning, och tror Lihna gav det bästa råd man kan ge. Kan och orkar man lägga den tiden, så är det bara att börja från början med NH övningar, försöka få ponnyn att se dig som ledaren, skapa förtroende. Men inte lätt, jag tycker mig kunna se på filmen att ponnyn endast är isstadig, envis och egentligen inte riktigt så rädd. Har bara gett sig den på att inte lämna stallet och kompisarna. Ja, inte lätt att förstå sig på dom alltid, ungponnyn har aldrig varit ett problem sedan dag ett, där har det varit utbildningen, då hon bara var 4 år när vi köpte henne. Men nu vid 6 års ålder är hon mer tittig och "på tå" än någonsin tidigare:confused: Men önskar dig lycka till, tycker ändå du ska skaffa ponny du kan ha roligare med. Ska väl inte behöva vara så mycket arbete, även om det fungerar på banan. Man vill väl kunna rida ut när som och ha mysigt. Våran kunde ju även flippa i ridhus och paddock, även på banan när dottern skulle hoppa clearround, om hon inte var nöjd med "häst sällskapet":mad:
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Jag säger som dom andra; 1. bra balans! 2. vilken liten ponnybus!

Eftersom du nu har testat den med smärtstillande och gjort veterinär undersökning så borde det rimligtvis bara vara vrång kvar. Särskilt ängslig såg han inte ut att vara (bara väldigt frustrerad). Starkt av dig att sitta kvar i dom vändningarna barbacka, det hade då inte jag gjort haha... Jag hade haft på sadel, stövlar, helskodda ridbyxor och lite tvål på insidan av stövlarna (men då sitter jag banne mig kvar!) : P

När han tramsar se till (som någon/några redan skrivit) att nosen pekar dit du tänkt att rida! Vänder han hem då vänder du tillbaka (inte fortsätter runt). Rama in ordentligt och så fort du känner att han letar utväg åt sidorna så se till att han fokuserar fram, det ska bara vara den vägen att välja på. Driv inte förrän han tittar framåt (och du inte känner i tygeln/kroppen att han funderar åt sidorna) Backar han då så får han väl göra det då, vänta tills han stannar och lirka framåt igen. Tanken ska då slå honom att du inte bad honom att backa och att han således gör extraknäck (och framåt var ju då enda vägen kvar).

Du var på g med det vid 5:'' med nosen fram, våga vara lite mera på så att du blir snabbare och inte låter honom vända klart innan, utan att du leder in nosen så fort den avviker från framåt sas. Fastnar han 'åt fel håll' så sno runt honom (led in nosen så mycket han att måste ta ett steg åt sidan för att inte välta), så lossnar det (och så driver du inte hemåt, utan vänder tillbaka)

På såhär vis kan du 'vinna' utan att behöva bråka med honom, så blir det inte mer hispigt. (att gå på med spö här hade jag alltså inte gjort).

Det skadar nog inte heller med att ha lite extra lektion på marken i ordning och uppförande, som att gå i koppel, att han inte går in i spolspiltan är samma sak, bara inte lust.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Men önskar dig lycka till, tycker ändå du ska skaffa ponny du kan ha roligare med. Ska väl inte behöva vara så mycket arbete, även om det fungerar på banan. Man vill väl kunna rida ut när som och ha mysigt.

Tror inte det går att sälja honom, isånnafall till någon vuxen men han älskar och tävla. Jag har ridit ut för att han ska slippa gå på banan 7 dagar i veckan. Själv tycker jag inte det är jättekul att rida ut men skulle jag få suget tillbaka har jag en till ponny som är totalt okomplicerad på det stadiet.

Man kanske ska låta honom gå på banan 6 dagar i veckan och försöka ha sällskap med sig 1 gång i veckan? Med sällskap bråkar han bara någon enstaka gång en liiten stund.

Rider man rundan från andra hållet så backar han inte lika mycket men han reser sig. Vi har vart nära på att gå över ett antal gånger och det går inte att sitta kvar då. Han står rakt upp så man hamnar på fötterna bakom honom.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Har kollat upp honom hos veterinär och equiterapeut? Tycker det kan vara värt att vara säker på att han inte har ont innan man bråkar med honom. Om han är uppkollad och ni inte har hittat något så hade jag helt enkelt lagt ridningen på hyllan ett bra tag. Ledarskap byggs inte på hästryggen. Jag hade arbetat honom från marken tills det funkade. Med funka menar jag att du kan leda och tömköra honom vart som helst utan att han trilskas, om han går emot även då så kommer problemet även finnas när du sätter dig upp.
Lycka till!!
 
Sv: PROBLEM uteritt.

worthless: Om man springer bakom och viftar med spö blir han sjävklart rädd men börjar bråka på andra sätt.

Man behöver inte vifta och skrämma, inte det man har spöt till.

Annars tycker jag det låter som att det är en otrolig brist på respekt lite överallt med den hästen och inte bara i ridningen vid uteruitt. Kanske bästa att börja om helt från början, inte börja i fel ände. Hästen kommer respektera ryttaren lättare om den respekterar människor på marken först och främst.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Jag kan leda runt honom, var ett tag sedan jag tömkörde honom ute. Han är respektlös och hög i rang men han vet på alla andra sätt att det är jag som är ledaren. Han accepterar mig överallt utom vid dessa tillfällen. Kör lite med några andra i stallet men börjar ge med sig.

Han är uppkollad, röntgad och har gått på smärtstillande. Ingen skillnad och hittade ingenting.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Jag kan leda runt honom, var ett tag sedan jag tömkörde honom ute. Han är respektlös och hög i rang men han vet på alla andra sätt att det är jag som är ledaren. Han accepterar mig överallt utom vid dessa tillfällen. Kör lite med några andra i stallet men börjar ge med sig.
Jag tycker det är en typisk häst som låter dig tro att han respekterar dig. Sån är min också, kan verka otroligt okomplicerat tills det handlar om någonting han inte vill, då märker man snabbt om man har något som helst ledarskap/förtoende eller inte.

Typisk ranghög, lugna snälla och trevliga och tuffa hästar sålänge det är på deras kompromisser, när det är något som är lite tråkigt eller lite osäkert eller som dom inte känner för så går dom emot.

Däremot när man väl fått dom över på sin sida och man har förtroendet/ledarskapet så är sånna hästar otroligt härliga. Dom gör allt för en. Jag har kämpat halvt ihjäl mig med min i början men det gav sig och han är den goaste hästen jag träffat. Jag har lärt mig otroligt mycket pga honom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PROBLEM uteritt.

Okej, jag förstår. Själv älskar jag att rida ut. Vår ponny är ju också ung och ska precis som du säger inte ridas 7 dagar i v. på bana. Dottern har stått för lektionerna, men vill ju inte nu, så vet inte hur det ska bli. Känns jättetråkigt. Men skönt att du har annan ponny att välja också i alla fall. Håller också med om att det blir svårt att sälja ponny som uppför sig så, om man inte är lättlurad som mig:(Var dum nog att inte tänka på att något sällskap fanns i närheten hela tiden när dottern red. Men de flesta vill nog testa både bana och ute när de provrider. Och i mitt fall hade det blivit alldeles för uppenbart som inte har gräsbana intill stallet (var sommarställe de hade hästen på), hade inte ens fungerat i paddocken utan att ta med andra ponnyn. Man vill inte vara så oseriös heller. Du är i alla fall riktigt duktig måste jag säga! Får jag fråga om det är New Forest i ponnyn, ser lite så ut?
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Kan ju säga också att det är ju inte bara uteritt som ska fungera, det blev även problem då man skulle ta sig till ridhuset och banan där de har gymkhana träningar, som dottern gillade och clearround hoppningar, dressyr osv. Inte ens prövat tävlingar som innebar att man skulle åka iväg:crazy:Nej sån ponny kräver för myket jobb för ett barn, även mig;)Skulle kunna tänka som du föreslår en mindre vuxen, men men. Dottern var ändå nog så tuff, jämört med mig. Också betydligt längre:p, ponnyn var som din, runt 140.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Hej du,

Jag såg filmen på er och först tänkte jag att det var otyg, Jag har pysslat med massor av olika hästar, varav jag kunde relatera din hästs "problem" till två av dem. Båda två gör precis som din häst gör, den ena gör det av otyg och den andra av rädsla. Eftersom jag inte sett hästen irl kan jag självfallet inte säga att det din häst gör är otyg och att den i så fall har en jäkla tjurskalle.

Häst nr 1 var av otygsmaterialet, kunde hålla på hur länge som helst, backade, bockade, stegrade, tuggade på bettet, och var helt "stormig" drog dit Erika Furberg, en fruktansvärt duktig NH-Tränare och vi kunde snabbt avgöra att det var otyg, idag går han som en klocka ute förutom då han får för sig att han vill gör något annat (kan vara att springa in i skogen och kolla på en sten ex), eller om du ska rida honom på ridbana så stannar han i mitten och vägrar att gå någonstans. han tycker även om att hoppa över saker som inte ska hoppas över, ex "sockerbitar" ska du kliva över en bom och han ser en socker bit börjar han galoppera och ska absolut hoppa över den.

Häst nr 2. Var en välskolad väldigt fin häst, mycket trevlig på banan, tävlingsplats och allt du kan tänka dig, gick bra på komandon och kunde lite små trix.
Men han blir helt stormvild då vi skulle ut med honom i skogen, om du tänker när en häst bockar, och du står bakom så ser du en bit av magen, denna häst gick bokstavligen på alla fyra och du såg hela magen, den var alltså inte lugn, han stegrade stack och var riktigt eländig. Vi skickade iväg honom till en man som pysslar med problem hästar här uppe i norr och han blev något bättre, men fortfarande satt problemet kvar. Jag sa då till hon som ägde hästen att det kändes som att något i hästens bakgrund kanske är orsaken att den blivit rädd eller liknande, detta trodde hon inte på förens hon fick veta att hästen varit med i en brand och farit ut i skogen eller liknande (minns inte storyn). Antagligen så fick hästen ett trauma som den då förknippade med just skogen.

Har du kollat upp din hästs bakgrund? Sen skulle jag om det var jag som hade hästen skicka iväg den eller ta dit en Horsemanship människa som helst har kurser och har ett bra rykte. Horsemanship klassas ofta som "överdrivet" men att faktiskt fördjupa sig i hästen och spela på dens regler och prata med den på dens eget språk ger den bästa kontakten och man kan tydligt se skillnad hos hästen. Jag tycker inte det skulle vara fel att ex maila någon bättre horsemanship person (med bra rykte) för att fråga om råd, ev kanske skicka iväg hästen ett tag.

Som du också säger börjar du blir för lång för hästen(iaf hoppning) och om du vill gå över till storhäst och sälja hästen kan det bli mycket problem.

Reklamlänk borttagen, enligt bukefalos regler. /moderator
Hon är toppen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PROBLEM uteritt.

Ja det är New forest i honom.

Som det ser ut nu kommer vi nog ha kvar honom ev göra ett försök att hitta en ny ryttare hemma. Vara helt ärliga men funkar det inte så funkar det inte. Ska rida D-ponny innan jag går över till storhäst.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Jag har redan pratat med TS och lämnat tips om tränare via PM.

Men tills tränaren kan komma dit, om det går. Så resonerar jag så här:

Jag tycker han påminner otroligt mycket om min gamla ponny, som han var då han var ung och vi först möttes. Han var rädd och blev då utåtagerande och kunde upplevas som att han gick till attack mot ryttaren ibland.

Jag hade provat leda hästen och se om den då är avspänd. Funkar det hade jag provat antingen skicka den före i lina eller tömköra den före mig. Så den lär sig att vara från stödet en människa till fots kan erbjuda en del.
Att den bråkar just uppsuttet och då du rider ensam tycker jag talar för att den känner sig otrygg utan någon på marken. Vissa ranghöga puttar ju fram de lägre då de blir rädda, låter dem ta smällen och kolla läget. Nu har han inte den chansen. Han vet att han ensam är på marken och om något attackerar skulle det då i hans hjärna så klart bli honom.
Jag skulle lagt tid på att få honom att förstå att det är lugnt att gå där du säger att han kan gå. Och gradvis öka avståndet mellan er och ta det uppsuttet sedan.
Och då kanske med sadel. För visst sitter du kvar bra. Men du svajar rätt mycket och iom att du är så lång på ponnyn blir det stora balansförändringar för honom.
Han slåss för sin sak. Helt klart! Jag kan inte säga varför på en skakig filmsnutt utan ljud där inte jag får testa lite saker. Men jag skulle vara försiktig med att kalla det rena dumheter. Farligt och kan bli ännu farligare, absolut. Men hästar slåss för det mesta av en anledning. Och det brukar inte vara dumhet, utan snarare smärta, rädsla, etc.
Din är nog en rätt tuff sak. Men det beror inte på att han är elakare än andra. Bara att han tex har lägre toleransnivå för vissa saker, starkare instinkter, sämre impulskontroll och kanske psykiskt bagage. Han har säkert ett stort behov av att ha kontroll och koll på saker. Och mår bäst av en lugn och trygg ledare som sätter tydliga gränser, konsekvent. Så han kan slappna av. Och som kan lugna honom då han börjar fråga om saker är farliga. Han börjar nog fråga innan han flippar ur helt och börjar kampa. Jag tror han kampar för att han inte litar på att du har koll ute. Det är något som måste jobbas med och visas för honom att du har. Svårt!

Jag hoppas att tränaren kan komma ut till er. I värsta fall kanske fler som läser här har problem och vill hänga på i området. :P
Annars kanske du har kompisar som har något prob. Då borde det gå att ordna.
 
Senast ändrad:
Sv: PROBLEM uteritt.

KL

Han hade väl uppenbarligen magnesiumbrist (konstigt att ingen annan häst i stallet har det? Alt inte visar det). Vi har gett honom magnesium ett par dagar och idag gick han fint hela vägen ute i skogen och var lugn när jag spolade av honom efter ridningen. Dock var han mer vild än tam när jag red i paddocken.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

En kort tanke utan att ha läst klart tråden; ni har kört fast ;) (Nähä?)
Du är envis och han är envis = du måste hitta på ngt nytt.
Jag återkommer när rödvinet gått ur kroppen och tråden är färdigläst :D

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 562
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 059
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 051
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp