Bukefalos 28 år!

Problem vid klippning

Sv: Problem vid klippning

Nä och du dör inte heller av förkylning. Men det betyder väl inte att man ska låta hästen ha det jobbigt och svettas i ridhus, vara blöt och bli kall, få fuktexem osv. Det dör den inte av. men är det särskilt trevligt?
 
Sv: Problem vid klippning

Funkade på min häst. Även i andra situationer som hovvård, sårvård, hos veterinär.

Menar att man kan prova det först, innan man väljer sedering. Men en häst som måste vara sederad, menar jag inte att de ska byta ut det mot bremsning :O

Men hästen i tråden verkar varken ha bremsats eller sederats i och med klippning innan.
 
Sv: Problem vid klippning

jo fast att det funkade betyder inte att det är en smart metod i samband med klippning och skoning. hos veterinär är det en annan sak.

fanns förresten en bra artikel i senaste ridsport om olämpligheten att bremsa i samband med rutin grejer så som klippning och skoning, just pga hur farligt det kan vara i och med hur bremsen funkar.
 
Sv: Problem vid klippning

den har jag inte läst, går den att hitta?

Jag brukar måsta bremsa min ena häst i början av skoningen ibland, men kan släppa den efter en stund igen.
 
Sv: Problem vid klippning

Nä och du dör inte heller av förkylning. Men det betyder väl inte att man ska låta hästen ha det jobbigt och svettas i ridhus, vara blöt och bli kall, få fuktexem osv. Det dör den inte av. men är det särskilt trevligt?



Det var ett litet skämt för er som inte förstod det ;)
 
Sv: Problem vid klippning

ja senaste Ridsport hittar du den i!

anledningen att det är olämpligt just vid klippning skoning är processen som bremsen framkallar, dvs den verkar i 10-15 minuter och därefter får hästen en adrenalin kick som kan göra att den helt plötsligt höjer huvudet och okontrollerat kastar sig/hoppar framåt. ganska farligt i samband med klippning/skoning osv. särskilt klippning då det finns el och vass sax involverat. Läs gärna artikeln som sagt , det är tänkvärd läsning och artikeln centrerade just runt att bremsning på många håll blivit en metod som används för vanliga basic saker hemma i stallet av hästägarna själva, när det är ett redskap som ska användas med stor försiktighet och endast helst av veterinär i samband med nödvändiga undersökningar/behandlingar.
 
Sv: Problem vid klippning

Min polle ville inte bli klipp när jag fick han, ägaren sövde honom.
Men jag har sådan tur att min polle är av kallblodsras och att jag måste raka av hovskägget. Så jag började med attl lägga den avstängda klippmaskinen på rumpan, sätta på den, och stänga av. Sedan arbetade jag mej framåt till hästen blev van vid ljudet. Sedan lyfte jag upp ett ben och började klippa det, jag klippte benen upp till 'kroppen'. Ocj nu jag klippa honom överallt utom i huvudet men det är på G.
Glöm inte att berömma! :)
 
Sv: Problem vid klippning

Klipp inte !
Jag tror att ungefär 90 % av alla hästar som klippts inte behöver det alls utan det är bara ngt som ägarna tror är nödvändigt
 
Sv: Problem vid klippning

men ts gjorde ju inte det förra året och fick en häst som inte torkade på en timme :/ inte så roligt att behöva gå runt med hästen i en timme innan man kan lasta och köra hem för att den är så svettig.

nej alla hästar behöver inte klippas, min häst t ex har aldrig klippts trots att hon tävlat 130 nationellt och tränats intensivt året runt. hon har mycket fullblod i sig och har kort päls, så täckar man tidigt håller pälsen sig kort och hon torkar snabbt.
men en häst med super tjock päls behöver klippas! svettas hästen mycket och sen blir kall under avskrittningen så blir den stel i musklerna och riskerar förkylning. + att det tar lång tid att få hästen torr igen.

ja visst finns det ägare som bara rider sporadiskt under vintern och inte tränar men än nån dag i månaden, dom hästarna behöver inte klippas. ett fleece täcke och en timme i boxen innan man släpper ut igen skadar inte. men rider man så hästen svettas ordentligt 5 dagar i veckan + åker iväg och tränar så är det så mycket lättare och bekvämare för hästen att ha päls som torkar upp snabbt.
 
Sv: Problem vid klippning

Något måste ju ha hänt som gjort att hästen börjat bli rädd för klippning. Och har hästen fungerat i många år, så bör den kunna göra det igen.

Hur gör ni när ni klipper den? Var och när drar ni på saxen? Hur beter ni er när hästen börjar "bråka" - drar ni av maskinen då?
Gör man inte så stor grej av det så brukar det funka bäst. Ha ena handen på hästen, dra på saxen och börja klippa direkt/lägg saxen mot hästen direkt och bara fortsätt om hästen hoppar runt.

Undvik att klippa mellan hästens framben om ni inte är mkt vana, har hjälp och en bra sax. Har hästen fått sig några nyp där så kan det mkt väl ha orsakat rädslan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 005
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp