problem vid lastning. hjälp!

A

asaah

När jag köpte min häst gick han på med en gång. sedan lastade jag honom vid byte av stall, gick också utan problem. Sedan var jag tvungen att göra flera resor till skara, alingsås och eskilstuna p.g.a skada och det var då han började krångla. han blir bara värre och värre. Jag kan förstå att han inte vill gå på eftersom han inte uipplevt något kul. Nu är han helt frisk och resor för att göra roliga saker kan ju börja, nu i helgen var jag med på hubertus jakt vilket han tyckte var jätte kul, men lastningen var problematsikt. han verkar inte rädd utan han vill igen inte gå in i transporten. Vi har försökt med linor men han viker bara bakdelen och ställer sig vid sidan av rampen. han har också lätt att bli stressad och då går det ännu sämre. För att få i honom har vi avrt tvungna att ha en vägg på minst ena sidan så att han inte kan gå åt sidan. jag får panik för jag vet inte hur jag ska få honom att gå på och tycka att det är okej att åka transport. jag har inte tillgång till transport så jag kan träna ofta utan isåfall får jag hyra och en enstaka gång känns inte somom det hjälper så mycket.. Vill ha Tips!! i mängder!! vet inte alls hur jag ska lösa situationen. :(
 
hur är det när ni kör honom??karnsje han inte gillar körturen i sig själv och vill ungå den.
är du nervös när du lastar honom,stressad eller nått annat?hästen märker ju av sådant.
har han hö i transporten?
 
Förut hade jag inte heller egen transport utan skulle låna från gång till gång. Det funkade inte alls att lasta. Till slut fick jag låna en transport i en vecka och då hårdtränade vi minst en gång om dagen. Första gången tog det två timmar. Sista dagen 1 minut. Det viktigaste tyckte jag var att jag behöll lugnet, hade hela dagen på mig om det behövdes och att övningen avslutades när det gått precis så bra som målet för den gången var. Alltså gick det halvtaskigt och han backade av innan jag bett om det tog vi om det från början. mycket beröm för minsta tänk i rätt riktning. Hoppas du kan få låna några dagar i alla fall. Nu när vi har egen transport tränar vi nån gång emellanåt om det är långt mellan resorna.
 
hej! oj oj oj vad jag känner igen mig i ditt inlägg!!
vi använder oss av väggen nu och har gjort det den sista månaden/månaderna och nu börjar han ge upp :cool: sisst gick han rätt in :eek: :smirk: :D vi hoppas det håller i sig nu bara!! men prova med det det har varit super för oss då inget annat hjälpt min pålle väger trotts allt 750 kg!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 587
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 606
Senast: tott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 996
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp