Bukefalos 28 år!

Problem vid tävlingslydnad

Sv: Problem vid tävlingslydnad

Synd att det hela tiden finns obstinata individer som måste gå från ämnet i en tråd. Starta era egna trådar o ge tips o råd där istället.
 
Sv: Problem vid tävlingslydnad

Tack! Ska testa detta.
 
Sv: Problem vid tävlingslydnad

Synd att det hela tiden finns obstinata individer som måste gå från ämnet i en tråd. Starta era egna trådar o ge tips o råd där istället.

Jag är verkligen inte ute efter att tjafsa men jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan ses som "obstinat" och uppenbarligen väldigt störande att ge ett tips om hur ett ställande/läggande kan förbättras, i en tråd som handlar om just problem vid lydnadsträning/tävling.

Personligen tycker jag att det vore en väldigt trist tråd om alla bara rakt upp och ner räknade upp vilka problem de hade utan att detta ledde till diskussion eller funderingar. Självklart får du skapa trådar med vilka syften du vill men jag tycker i alla fall att det är roligare om en träningsrelaterad tråd kan leda till att någon lär sig något.

Dessutom, precis som Aliide skrev, så har inte trådskaparen någon rättighet att bestämma vilken vändning tråden tar. Men det tycker jag oftast bara är positivt!

Nu hoppas jag vi kan lämna detta!
 
Sv: Problem vid tävlingslydnad

Lite halvhjärtat.

Jag lärt in apporten på det sättet och det visade sig vara jättesvårt att lära om till tassmarkering. Jag blev extra opepp när min tränare sa att han aldrig sett ett ekipage lyckas med target. Det gick bra så länge grejen låg kvar i rutan, men det funkade aldrig när den väl tagits bort.

Då har din tränare fel ;)

De flesta i min träningskrets har kört in rutan med target helt utan några problem!
 
Sv: Problem vid tävlingslydnad

Om du ska ha target med tass, som är det "vanliga" sättet. Så kan man fuskshejpa in detta så man slipper konflikter.

Ställ hunden lite framför dig, lägg ut en targetplatta, backa ifrån den och kalla in hunden med ett "kom"-kommando. När hunden går mot dig och sätter en fot på targeten, klick och godis. Du kan hela tiden backa med hunden nära och "styra" hur hunden ska gå för att träffa targeten. Det brukar dom fatta väldigt fort!

Säg att du kör 10*2/3 rep. Sedan avancerar du och ställer hunden, lägger ut plattan och försöker provocera hunden att gå fram till targeten.

Detta löser du på en fikapaus :cool:
 
Sv: Problem vid tävlingslydnad

kl 1 Apportering, min hund blir äcklad av att ha saker i munnen:crazy: jobbigt;)
 
Sv: Problem vid tävlingslydnad

KL:

Kul tråd!
Det vi har haft störst problem med är rutan i Lk2. Jag har provat flera metoder utan framgång men nu tror jag att vi har knäckt nöten med hjälp av target.
Vi kör ALLTID target på träning men (såklart) inte på tävling. Det gäller att befästa kommandot "stå" tillsammans med en snabb belöning så hunden slutar leta efter targeten på tävling.
Annars tragglar vi också tvåans inkallning, apportering, fjärr, snabba ligg (som jag har slarvat med sedan tidigare). Det hon gör bäst är nog faktiskt fria följet som hon gör riktigt bra!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 471
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 189
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 483
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp