Spinoff på kompromisser för att ha häst

Habina

Trådstartare
Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.

Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/

Så jag väljer att spinna vidare på detta i en egen tråd.

Man kan välja stall utefter hur hästen har det där i vardagen. Innan jag köpte egen gård hade jag häst inackorderad i nästan 25 år (på samma ställe) och det var ju givetvis på ett ställe som har samma syn som jag på hur hästar bör leva, utfodras etc. Jag skulle inte säga att det på något vis var sämre hästvälfärd där än vad det är hemma hos mig nu när jag kan bestämma allting helt själv. Visst är det en del skillnader, men jag tror inte att det skiljer något nämnvärt i hur hästarna mår.

Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?

Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.

Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).

När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.

Tankar kring detta?
 
Det var ju mitt inlägg du citerade, så jag får väl börja då ;)

För min del är det ett absolut krav att hästen/hästarna ska ha lång utevistelse i flock/grupp, alternativt gå på lösdrift. Samt att det inte är fri tillgång på foder, utan fodringar med bestämd mängd utspridda över dygnet. Jag vill också ha möjlighet att vid behov få in en häst på box, dels såklart om den är sjuk eller inför skoning eller liknande, men också för att kunna fodra extra om det behövs (har haft en sån häst) eller för att kunna få bort hästen från betet en stund om det blir för mycket. Jag kan inte se att jag kan göra avkall på något av detta - för hästens skull.

Med det sagt så har mina hästar både gått på lösdrift och stått på box. Eftersom de har lång utevistelse även i box-alternativet så kan jag inte säga att det ena eller det andra är markant bättre eller sämre - ingen av hästarna har någon jättetydlig preferens. Skulle i så fall vara att alla uppskattar att få komma in på box och torka upp en regnig dag, och ingen gillar att bli bortplockad från betet "i förtid" (vilket händer på sommaren när det är för mycket gräs).

Personligen har jag en väldigt hård linje vid "ensam häst i ruta" som hagvistelse-alternativ. Det skulle jag aldrig acceptera hur bra anläggningen än var i övrigt, jag kan inte motivera för mig själv att ha häst på ett sätt som jag tycker är dålig hästhållning bara för att jag ska få rida. Då skulle jag hellre avstå från att ha häst.

Nu har jag ju egen gård sedan några år och bestämmer själv. De hästar som bor här är ute tillsammans i stora gräshagar så mycket det är möjligt, men står i box nattetid. De är islandshästar och "kan" såklart gå på lösdrift - jag har till och med en ganska bra ligghall i en av hagarna - men det finns andra parametrar också, bland annat att de inte ska äta alldeles för mycket gräs och att jag vill skydda dem från insekter för att undvika eksem. Så min kompromiss är inte mellan mitt intresse och hästarnas välmående, utan mellan olika aspekter av hästarnas välmående. Jag försöker så gott det går att få till en vettig avvägning mellan mängd bete (aldrig naturligt lagom!), insektstryck, mentalt välmående, motion osv.
 
Så min kompromiss är inte mellan mitt intresse och hästarnas välmående, utan mellan olika aspekter av hästarnas välmående. Jag försöker så gott det går att få till en vettig avvägning mellan mängd bete (aldrig naturligt lagom!), insektstryck, mentalt välmående, motion osv.

Den här tycker jag är jättesvår i mitt fall (förutom som sagt min långa resväg), då ponnyn egentligen skulle må bättre av att stå på box nattetid, dels för att slippa täcke och dels för att få äta i lugn och ro utan stress. Men då skulle jag behöva flytta ponnyn till ett annat stall och därmed skilja den från sin bästis och sin extramamma. Vilket såklart inte heller är nåt den skulle må bra av. Så just nu är det lite av en kompromiss där. Drömmen hade varit lösdrift för de andra två och box nattetid för ponnyn med utsläpp i samma hage dagtid. Men det enda stall där det kändes möjligt hade (såklart) fri tillgång på hösilage. :(

Jag håller med om att ruta med ensam häst är totalt nej, hur bra anläggningen än är i övrigt.
 
Jag kan inte kompromissa med bra hagar (inte lervällning), mycket tid ute med sällskap och bra hygien på grovfoder.

Sen finns det individer och endel kan inte gå på 10hektar, eller ha fri tillgång på mat mm

Jag väljer ju hellre stallet med mycket utetid 07-21 och April-Oktober/November dygnet runt (anpassar efter väder/fodras ute såklart när de behövs) över en lösdrift med kass hage och där min häst blir för fet t.ex (fri tillgång,ej nät)

Det är svårt att dra ett rakt streck 😁

Det är endel flockdynamik med som vissa stall inte bryr sig alls om. Inte så kul för hästen om den uppenbart inte trivs i hagen med sitt sällskap.
 
Svår fråga. Jag kompromissar en del men försöker förbättra så mycket det går utan att byta stall. Det jobbigaste är att se hur hennes humör ändras när de stallas in, hon skulle verkligen må bäst på lösdrift, men jag har inget bra alternativ som skulle fungera för mig. Det är trist att hon inte lär finnas kvar om/när stallet flyttar.
 
Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.

Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/

Så jag väljer att spinna vidare på detta i en egen tråd.



Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?

Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.

Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).

När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.

Tankar kring detta?
Jag flyttade runt lite i landet och fick då byta stall några gånger och chans att fundera på vad jag kan och inte kan kompromissa med.

Jag testade fri tillgång (trots lättfödd islandshästvalack), eftersom "alla" sa att hästen skulle lära sig att inte stå där jämt. Det gjorde han inte, och efter det är det en sak jag aldrig skulle kompromissa med igen. En fet häst mår inte bra och är inte kul att rida.

Lösdrift är till 90 % inte kompromissbart för mig, men jag var en gång i ett läge där jag övervägde box ändå.

Sista som inte går att kompromissa med är sällskap, vill inte att min häst går själv.

Allt annat var jag beredd att kompromissa med, men de där tre sakerna är nog mina hörnpelare i vad jag tror att min häst behöver för att må bra i sin vardag.

Numer har jag två hästar och egen gård, vilket lyckligtvis innebär färre kompromisser :)
 
Jag får nog fortsätta träffa mina hästar mer sällan än jag vill…

Fri tillgång har jag provat på ridhästen en vinter och det var läskigt hur fet hon blev av det. :(

Sällskap har jag också tvingats skippa en gång (tre veckor i väntan på ny hagkompis) och det var en fruktansvärd upplevelse för oss båda.

Box har hon stått på några omgångar och det går ju, men hon föredrar lösdrift. Tror inte det finns nåt stall i Uppsala där de går ute ända till kvällsfodringen.
 
Fri tillgång skulle vara en katastrof för min dam också, hon slutar aldrig att äta. Sommarbetet är illa nog. Sällskap är för det mesta inga problem, de går i grupper om 2 eller 3 i vinterhagarna, fast hon blir tyvärr mobbad av de flesta så fodring i hagen är besvärligt. När de är installade äter de dock sina tre mål inomhus, så det funkar ju.
 
Ännu en fördel med nuvarande stall. Betessläpp först efter midsommar och därefter stripbete hela säsongen…
 
Klurig fråga… Jag har hunnit testa ett par stall under min korta tid som hästägare och ändra min uppfattning under den tiden. Jag har ett par saker som absolut inte är förhandlingsbart och det är vettiga hagar (stora och inte alltför leriga) och vettigt sällskap.

Just nu har båda mina fri tillgång och det funkar bra. Speciellt min storhäst, hon är i jättefint hull i princip året runt faktiskt. Ponnyn hade kunnat vara något mer slimmad men inte så att jag behöver vara bekymrad (enligt min veterinär). Jag hade, så länge de står på lösdrift, inte velat byta ut den fria tillgången faktiskt. Betydligt lugnare i hagen än portionsutfodring och eftersom jag alltid är nojig för kolik med ponnyn känns det bra att det alltid finns mat och ingen mänsklig faktor kan fela.

Mina står som sagt på lösdrift och jag skulle ha svårt att ställa dem på stall igen. Storhästen för att hon så tydligt visar att hon tycker om att vara ute och ponnyn för att jag är så koliknojig (och han gillar också sin utevistelse). Om jag verkligen skulle behöva så hade stall med mycket utevistelse (absolut minst 15 timmar) hade det varit ok, men inte med mer boxtid än så.

Träningsmöjligheterna är kompromissbara till en viss nivå. Jag uppskattar att ha ridhus i närheten men det är inte ett krav. Uterittsmöjligheter (och inte bara asfalt) och en ridbar bana året runt i närheten är däremot ett krav.

Sen är stämningen i stallet faktiskt inte kompromissbar heller. Jag måste inte vara bästa vän med alla, men jag ska tycka det är kul att komma till stallet. Om det är inte är kul att komma dit så är det ju ingen mening för mig att ha häst.

Avståndet är till viss del kompromissbart, beroende på hur lång tid sysslorna i stallet faktiskt tar. Har dubbelt så långt som till förra stallet men mycket mindre sysslor att göra i nuvarande stall så tjänar ändå in på det tidsmässigt.
 
Ännu en fördel med nuvarande stall. Betessläpp först efter midsommar och därefter stripbete hela säsongen…
Det här är det bästa med egen gård - jag har inget betessläpp och ingen installning :D Hästarna går i hagar med gräs i varierande mängd året runt och äter väl just nu (31 oktober) ungefär hälften av sitt grovfoderbehov i form av gräs. Älskar att ha det så!
 
En vettig hage där hästen har sällskap av kompis/-ar skulle jag aldrig kompromissa med. Vill inte ha en häst som går ensam i hagen. En vettig stallägare/-chef som har samma syn på hästvård och hantering som jag och som är kunnig och kompetent är också mycket viktigt. Skulle ha väldigt svårt för kollektiv också eftersom jag har svårt att lita på att folk sköter det de ska. :p Ordning och reda och bra fasta rutiner för hästarna är superviktigt för mig.
 
Lösdrift utan fri tillgång och en hage som erbjuder gräs året om som födosök iallafall på vintern även om det långt ifrån täcker behovet näringsmässigt hos hästarna.
Bra vägar att rida på.
 
Jag kompromissar enbart med mina behov. Inte hästarnas. Helst iallafall. Lång tid i hagen (minst 12 rimmar året runt), bra hagar och att jag också har möjlighet att ordna som jag vill för min fånghäst, dvs inte ett krav på bete på sommaren utan samma rutiner året runt, helst samma hagar osv.
Det är också därför jag har 2 hästar (well..3.. men unghästen är på lösdrift), så att jag inte ska vara beroende av vad nån annan gör med sin häst.
 
Jag har kompromissat med utetid.

I stallet jag står nu får de kortare utetid än jag egentligten vill (ca 10 tim) men stor gräshage med skog, kompis och grusad yta för foder/vatten. Allt kring här är gammal sjöbotten med 6+m lera och många stall löser det med små grushagar i stället.
 
Jag har i olika omgångar kompromissat med olika saker, men det är olika aspekter av hästens behov som får gå före andra. Det enda jag gör för min egen skull är att jag ska hinna rida iaf 2 vardagar i veckan efter jobbet (medryttare 2 vardagar så han rör sig mer).

Mina 3 orubbliga krav när jag letade plats för min lättfödda islandshäst sist var kompisar, ej blandflock och begränsning av mat. Allt annat var i viss mån diskuterbart. Det var antingen lösdrifter med för mycket mat, boxplatser med fri tillgång under dagen, boxplatser där de stod ensamma i grusrutor osv. De flesta vettiga ställen jag hittade hade blandflock. Han funkar inte i blandflock, kommer aldrig att försöka med det igen.

Efter 1,5 månad i nuvarande stall önskar jag ett ridhus men än så länge överlever jag, och längre utevistelse. Men hästen verkar trivas, han trivs i sin flock och är mentalt avslappnad inne i stallet (det är inte alla ställen han är det på. svårt att sätta fingret på exakt vad han inte gillar med olika ställen men jag tror att jag börjat utveckla en magkänsla för det). Hullet håller sig ok med, utan att behöva stressa över det eller ge honom för lite mat.

En sak som fascinerade mig i letandet av stallplats var att det var en del som trodde att en lättfödd storhäst och en lättfödd islandshäst kan äta ungefär lika mycket mat. Det är ganska stor skillnad i näringsbehovet.
 
är mentalt avslappnad inne i stallet (det är inte alla ställen han är det på. svårt att sätta fingret på exakt vad han inte gillar med olika ställen men jag tror att jag börjat utveckla en magkänsla för det).

Det här tycker jag är sjukt svårt också. Mina hästar är så mycket mer harmoniska och lugna i stallet på nuvarande ställe. Tom så det märks i muskulaturen på min lilla ponny. Det är klart att man kan få en känsla för stämningen i ett stall när man kollar det, men samtidigt är det verkligen ursvårt att veta innan hur just min häst kommer att trivas.

Med det sagt har ju inte mina hästar vantrivts i stall tidigare (förutom det föregående där det var ständiga bråk i flocken), men det blev så uppenbart efter flytten vilken skillnad det ändå är. Min massör tex skrattade för att ridhästen var så avslappnad innan massagen som hon normalt brukar vara efter massagen...
 
Jag har testat stall med bara 6-8 timmar utevistelse. Min fånghäst blev knäpp. Så knäpp att stallägaren inte vågade leda ut henne. Hästen attackerade mig med (haft henne sen hon var 8 månader, hon är 13 år idag). Flyttade direkt när det hände.
Nytt stall, större hagar, skog i hagarna, mer utetid, större flock. Var nervös o sa till stallägaren ”säg till om hon är aggressiv osv”.
Efter några dagar säger ägaren ”vad menar du? Hon är som en ridskolehäst att leda, trevlig, lugn”.

Så hästen behöver mycket stimulans i hagen, hon rids inte så mycket heller precis så hagen och utetiderna är superviktiga för henne.
 
Allt är ju kompromisser. Även om jag såklart vill hästens bästa så har jag ju likväl haft häst för min skull så det måste ju fungera för både mig och den potentiell hästen.
 
Allt är ju kompromisser. Även om jag såklart vill hästens bästa så har jag ju likväl haft häst för min skull så det måste ju fungera för både mig och den potentiell hästen.

Så du kan tänka dig att kompromissa med tex hagtider, sällskap eller fodermängd? Frågar av nyfikenhet då jag själv har stora problem med att motivera att jag gör saker för min skull och inte för hästens.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 120
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 250
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 576
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp