Problem vid uppsittning

Sv: Problem vid uppsittning

Testa att stoppa i foten i andra stigbygeln och inte sätta dig ner utan rid på i skritt eller trav några meter i lätt sits innan du sätter dig första gången.

Jag hade ett fullblod med sadeltvång som sjönk ihop om man satte sig direkt, jag stod alltid upp minst 5-6 steg innan jag satte mig i sadeln, fungerade mycket bra.
 
Sv: Problem vid uppsittning

Finns det inget rutinerat proffs nära dig? En problemlösare som hanterat mycket såna här hästar, tänker jag då..

Varför hålla på och testa och laborera själv när hjälp finns att få?
 
Sv: Problem vid uppsittning

Jag har använt mig av pall, i början hängde jag mig över ryggen väääääldigt långsamt, men efter utbrotten vågar jag inte riktigt göra det ifall han skulle explodera. Senaste gångerna har jag satt foten i stigbygeln från pallen och lagt tyngden i den flera gånger, och sedan när jag sitter upp sänker jag mig vääääldigt långsamt ner, men så fort jag nuddar sätet så exploderar han ändå.

Jag fråga för det är just i "uppsittnings moment" som hästen få mest verk i vänster sadel läget (jag anta du kliva upp på den siden).

I din beskrivning har är jag valdig misstänksom "ryggen" :cautious:
Det låter som ett nerv som kommer i kläm ibland, nåt som kan vara svor att upptacka med palplating eller röntgenbilder.

Att hitta en Proffs som Tuap säjer är smart....men inte lätt, alla är häst expert :meh:
En bra häst veterinär, (du har redan varit på kliniken).
En erfaren rid instruktor som har tid att gå över hästen, titta på när du sitter upp och rida och som kan rida och känna av hästen själv under en tid, som problemet verka att komma och gå.
Leaf
 
Sv: Problem vid uppsittning

Jag har använt mig av pall, i början hängde jag mig över ryggen väääääldigt långsamt, men efter utbrotten vågar jag inte riktigt göra det ifall han skulle explodera. Senaste gångerna har jag satt foten i stigbygeln från pallen och lagt tyngden i den flera gånger, och sedan när jag sitter upp sänker jag mig vääääldigt långsamt ner, men så fort jag nuddar sätet så exploderar han ändå.

Hur blir det om du står på en pall som är hög nog för att du ska kunna lägga (nästan) hela din vikt i sadeln bara genom att sätta händerna i sitsen och sakta väga över mer och mer?
Jag tänker på om det (som någon annan nämner) kan vara en nerv som kommer i kläm när du står i ena stigbygeln och det blir en sned belastning.

Bra tips som någon annan skrev att inte sitta ner de första stegen, det kanske kan vara värt att testa.

Mest kanske viktigast som Tua skriver, kanske skulle du ta hjälp av ett proffs? Risken är att du nu spänner dig så att alla "tester" ger samma resultat oavsett?
 
Sv: Problem vid uppsittning

Hej alla trevliga hästhanteringsdiskutanter och farbröder... Nu har jag dammat, svabbat och gjort sommarfint i den är tråden och hoppas att tråden kan få fortlöpa under trevliga förhållanden.

Med vänliga hälsningar

Fröken moderator
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 381
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 127
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 156
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp