Problem vid uppsittning!

M

Mayara

Vad tror ni följande problem kan bero på?

Det går oftast bra att sitta upp på hästen, när man har longerat eller lett på promenad. Sitter man upp tidigare kan hästen få "spel" och bocka som en galning. Att t.ex. bara leda ut på ridbanan och sitta upp funkar oftast inte alls. Bocksprången kommer oftast när man sätter sig ned i sadeln. Ibland tappar hästen liksom luften och stönar när man rider.
unsure.png
Jag har mina teorier men vad tror ni det är? /Mayya
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur gammal är hästen?
Hur mkt utbildad?
Vad används den till?
Har den några tidigare skador?
Trauman?

Man kan inte uttala sig det minsta med den knapphändiga information som du bidragit med.
wink.png


Berätta mer!
 
Senast ändrad av en moderator:
Utan att uttala mig det minsta om ifall hästen har ont osv..

Mitt lilla fullblodssto jag har här hemma får lätt spänningar och blir som en fiolsträng, men leder man henne slappnar hon av. Vissa hästar laddar ju upp sig när de vet att de ska ut.

men som sagt.. det är allt jag kan komma på med den info jag fått
blush.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad jag har förstått så har fullblod och araber en nerv som går precis där sadelgjorden klämmer åt under magen, därför ska man alltid spänna försiktigt i början av ridpasset för att dra åt hårdare när hästen är lite uppvärmd.
 
OK jag skriver väl litet mer då... Hästen är 10+, inte så mycket riden, mest promenadriden, nyligen mer igångsatt av ny ryttare, har aldrig varit sjuk eller halt på något vis, inga trauman mig veterligen utan är (har varit?) en mycket snäll, trevlig och väluppfostrad häst att ha att göra med.

Mayara
 
Om man spänner sadelgjorden för hårt så kan hästen börja bocka osv. Det kan hända vilken häst som helst och ras. När jag rider försäljningshästarna så spänner jag försiktigt i början, går ett-två varv runt ridhuset/paddocken, spänner lite mera sen, ett hål och sitter därmed upp. Kolla om sadeln ligger rätt eller om hästen kanske har ont någonstans. Kan det ha hänt någonting vid uppsittningen förut?

Kram Favina :bump:
 
Jag har samma problem, det ända som hjälper är att longera en stund innan. Har eran häst haft detta betende ända från första början eller har det kommit successivt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp