Problem, vill inte bli ovän med grannar.

pannis

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma till hösten...

I vintras/våras hade jag min häst hos granne1 som också har en häst, de gick i en stor hade som tillhör mig (eller eg min ganska nyblivna sambo). Vi har en granne2 som har sin häst i samma hage men eget stall på nätterna.
Granne1´s häst är inte jättesnäll mot andra hästar och kan göra helt oprovocerade utfall, ibland när jag hämtar min häst i hagen gör den utfall fast jag håller min häst i grimskaft. Inte så trevligt med andra ord...

Nu håller vi på och bygger lösdrift där min häst + en kompis häst ska gå efter sommaren:laugh: Men, jag är rädd att det kommer bli lite lerigt i hagen och tänkte att de kan gå i lösdriftshagen på nätterna och den andra hagen på dagarna, men då kommer problemet:

Jag vill inte ha min häst ihop med granne1's häst.
Så jag tänkte dela av hagen men den är väldigt stor och delar man av på kortaste stället blir min del av hagen mycket större än granne1s. Det kommer nog bli lite lerigt på granne1's del också. Grannens hage blir ca 0,5ha

Dessutom har granne2 en pytteliten hage på sin mark som gränsar till min sida av hagen, och hennes häst släpps med timer-grind efter att den ätit frukost. Om hon inte ska ha sin häst i samma hage som min måste jag (eller någon annan) göra en flera 100m lång staketgång för att hennes häst ska kunna komma till granne1's häst. granne2's häst får inte äta ensilage vilket min och min kompis hästar gör.

Jag kan givetvis säga till grannarna att de gärna får dela av hagen själva så att deras hästar får lite bättre yta men det är de säkert inte så pigga på, speciellt inte eftersom jag vill ha dubbla staket för att undvika att de fastnar i staketet.

Båda grannarna är lite svåra att ha att göra med och kommer säkert bli skitsura för att jag och min kompis vill ha våra hästar ensamma.

Hur hade ni gjort?
1) låtit era hästar gå i troligvis lerig lösdrift dygnet runt
2) haft era hästar ihop med grannarnas på dagarna, fast att grannens häst jagar din och tränger upp din häst mot staketet när du ska ta ut din häst.
3) delat av hagen på det kortaste avståndet (så din hage blir stor och grannens liten)
3) delat av hagen så att grannarnas hästar också får en bra hage även om det innebär att du får sätta upp flera 100m staket i onödan?
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Jag hade fyllt ut lösdrifthagen med sand/grus, så är lerproblemet löst. Hellre det än att krångla till det med flytt mellan hagar + ev. bråk med grannar. Om du måste dela av hagen gör det så det blir precis lika rättvist för båda parter.
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Den ska självklart grusas på de värsta ställena, men lösdriftshagen är alldeles för stor för att grusas överallt.

Den stora hagen är inte deras så jag borde ändå ha "första tjing" på den, och att flytta hästarna mellan hagarna ser jag inte som ett problem. Snarare kul för hästarna med lite omväxling:)
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Om vi säger att det är e fyrkant.. kan man inte ta delen längst bort från lösdriften och dela av den på mitten så grannarnas hästar går tillsammans ?
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Det hade kunnat gå, men hagen är nästan som ett U, jag i mitten och grannarna i varsin ände.
Hoppas jag hittar någon annan lösning, har några månader på mig som tur är.

Men tips på hur man kan dela en hage utan att förstöra grannsämjan och utan att behöva sätta upp hur mycket stängsel som helst mottages gärna!
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Det hade kunnat gå, men hagen är nästan som ett U, jag i mitten och grannarna i varsin ände.
Hoppas jag hittar någon annan lösning, har några månader på mig som tur är.

Men tips på hur man kan dela en hage utan att förstöra grannsämjan och utan att behöva sätta upp hur mycket stängsel som helst mottages gärna!

Jag tror inte det går utan att förstöra grannsämjan men det är kanske värt ett försök.

Bestäm ett möte med alla inblandade så kan ni mötas och prata ut öga mot öga. Tänk noga igenom dina alternativ innan mötet bara så du inte går med på något du helst inte vill. Se till att prata igenom det hela med sambon noga också så ni är på samma linje.

Lycka till!
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Spontant och utan att känna dina grannar.
1. Prata med dem! Förklara för granne ! att du upplever det som obehagligt att hästen kan göra utfall mot din i hämtningssituationer. Kanske du och grannen kan enas om att du får uppfostra grannens häst och se till att hålla den på avstånd från dig och din häst när du är i hagen?
2. Prata med dem! Berätta att det kommer en häst till (kompisens) och att du därför behöver göra om hagarna. Måste grannarna 1 och 2 vara i varsin skänkel på sidorna och du i mitten? Kan man fördela annorlunda för att underlätta?
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Förstår inte varför du ska stå för grannarnas hage? Har de stall bör de väl rimligtvis oxå ha hagar?
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Om lösdrifthagen är stor och ni bara har två hästar samt kommer fylla ut den med grus - så ska det nog inte bli så lerigt?
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Förstår inte heller problemet, varför ska du ha grannarnas hästar? Eller får du betalt och vill inte avstå från ersättningen?

Själv skulle jag förklarat för grannarna att ni ska ha lösdrift i fortsättningen och att ni inte kan fortsätta stå för hagarna eftersom du inte tycker att det funkar att dela av dem. Förstår fullt att du inte vill ha granne 1:s häst - det är ju lätt förklarat när den gör utfall mot dig - men varför vill du inte ha granne 2:s häst? Vill h*n ha hästen inne i eget stall på nätterna så kunde jag tyckt att det var ok så länge min egen häst har en kompis kvar och grannen själv ordnar med in och utsläpp - om jag faktiskt hade tyckt att det var OK hade nog berott på hur hästarna uppförde sig eftersom varje in och utsläpp ställer till det i flocken och om det i sig hade lett till gruff mellan hästarna varje dag, då hade jag avstått den inkomsten.
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

De här grannarna har "alltid" fått låna hagen på vintrarna, även innan jag flyttade hit. Det är nog lite därför som JAG inte kan bestämma att de inte får ha sina hästar där mer. Min sambo är lite mesig och vill inte ha bråk och sådär, men jag hoppas verkligen på att få honom på min sida.
Granne2 får gärna ha sin häst ihop med våra, men den får inte äta ensliage vilket våra hästar gör, och man vill ju gärna kunna fodra i hagen.
Granne1 har lite egen mark men det är bara åker. Granne 2 har bara en liten stenig hage i en slänt.

Jag märker stor skillnad på min häst, när han gick ihop med grannarnas hästar (oharmonisk flock pga granne1's häst) var han inte alls lika trevlig att hantera som han är nu när han är på ett annat ställe med en väl fungerande flock.

Själva lösdriftshagen är kanske 30x90m och det är två stora hästar som ska bo där så det kommer garanterat slita mer på den om de går där dygnet runt eller bara halva dygnet. Vi kan inte grusa upp hela hagen.
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Tycker som dom andra, sätt er ner allihop och prata igenom. Berätta att du inte vill att du häst ska gå ihop med granne 1s eftersom den beter sig som den gör, och att granne 2 isåfall får fixa eget hö om dennes inte äter det ni ger. Är det er mark är det ju ni som bestämmer oavsett hur det "alltid" varit. Lägger du fram det på ett bra sätt borde ju dina grannar förstå
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

De här grannarna har "alltid" fått låna hagen på vintrarna, även innan jag flyttade hit.

Har varit i liknande sits som du med den skillnaden att jag köpte gården där grannen "alltid fått ha sina hästar". Blev hatad från dag ett just för att jag "stulit" grannens hagar.

Det verkar som att grannarna inte betalar för sig? Hur tänker din sambo kring det i så fall?
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Du får påtala olycksrisken med att grannens häst attackerar/tränger din häst när du hämtar den.
Been there......jag kunde dock lämna igen den foderhäst jag hade som gjorde så. Hann dock - i bråket och oredan som blev - få en broddad hov på höften...har fortfarande kvar ett litet märke.
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Du bör nog informera grannarna i god tid om de ändringar du tänker göra så att de får tid på sig att fundera över lösningar.
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Hmm, jag tror det blir svårt att få till en lösning utan att ni stöter er med någon av grannarna, ffa som du tycker att de är "svåra".

Men om jag fattat rätt så bor ni i mitten och det är ni som äger all hagmarken? Då hade jag nog redan nu frågat grannarna hur de tänkte göra med hästarna till hösten. Säger de att de tänkt sig att flytta in hos er igen så kan du ju förklara att ni ska bygga en liten lösdrift för din och kompisens hästar och behöver hagen till det. Säg också att du inte gärna delar hage med Häst 1 igen eftersom du är lite rädd för den när den gör utfall - som hästägare kan det vara svårt att svälja eftersom den egna hästen aaldrig gör något och den som säger annat måste vara sjåpig/orsak till beteendet, men det är också något som inte är förhandlingsbart; beter sig hästen på det sättet så får man acceptera att andra inte vill hantera hästen eller ha den i samma hage.

Men det är alltid bra att hålla sig väl med grannarna, ni kan ju ha nytta av varandra på olika sätt - om kompisen säljer sin häst vill du kanske gärna ha in grannarna igen, om ni åker bort kan det vara gott att kunna fråga om grannen kan slänga in en påse foder osv.

Så jag hade förmodligen erbjudit granne 2 att ha kvar sin timergrind in till er hage - men varit tydlig med att det kommer att fodras ensilage i lösdriften - och erbjuda granne 1 det som jag känner att jag kunde avvara av hagen - 0,5 ha kan enligt min mening räcka för en eller två hästar under vintern och om det finns andra hästar i angränsande hage tycker jag att en häst som bråkar/gör utfall kan hållas ensam. Om ägaren promt vill ha den ihop med andra hästar eller tycker att det inte är tillräckligt stort, får ägaren själv lösa det, men merparten av er hage ska ni ha till er lösdrift. Likaså får granne 2 fundera över hur hon vill göra, ha kvar timergrinden eller leda runt hästen till granne 1 och dela den mindre hagen.

Tycker att det här är en helt OK lösning för enligt min mening så funkar det för alla tre (fyra) hästarna och ni prackar inte på grannarna en färdig lösning de får ett visst utrymme att bestämma själva hur de vill ordna det, men som sagt om grannarna är "svåra" så kommer det säkert att bränna till ordentligt hur ni än gör... :cool:

Tycker definitivt inte att du ska bygga korridorer osv, hästägarna får ta eget ansvar för att det funkar, ni är väldigt generösa som upplåter er mark gratis tycker jag!

By the way; åker kan bli en ypperlig hage och en stenig slänt är ännu bättre - blir inte så lerigt och är bra för musklerna!
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Hästar som hålls i lösdrift vintertid skall ha tillgång till ligghallen hela dygnet. Så att flytta mellan hagarna på morgon och kväll är inte OK enligt gällande lagstiftning. Däremot kan man göra om lösdriften till gruppbox och stänga in hästarna där på natten, då får dom gå i en annan hage på dagen.

Kolla gärna upp detta en gång extra innan du börjar disskutera med hästägarna/grannarna!
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Prata med grannarna och se vad de säger. De kanske har en lösning på problemet!

Sen måste du faktiskt våga stå upp för vad du vill och se till att du får det som du vill. Samarbete mellan grannar är alltid bra, men allting har ju sin gräns. Din häst mår uppenbarligen inte bra av att gå tillsammans med grannens häst då du upplever att han är svårare att hantera. Se till att din häst får lugn och ro!
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Hästar som hålls i lösdrift vintertid skall ha tillgång till ligghallen hela dygnet. Så att flytta mellan hagarna på morgon och kväll är inte OK enligt gällande lagstiftning. Däremot kan man göra om lösdriften till gruppbox och stänga in hästarna där på natten, då får dom gå i en annan hage på dagen.

Kolla gärna upp detta en gång extra innan du börjar disskutera med hästägarna/grannarna!

Vart kan man läsa att de måste ha tillgång till ligghallen dygnet runt? På jordbruksverkets hemsida står bara att de måste ha tillgång till ligghall om de är ute mer än 16h, men inte att de måste ha tillgång till den hela dygnet.

Men OM det nu är så, så gör det inget för det går att stängsla in en liten "gång" mellan bägge hagarna så de kan gå fram och tillbaka själva.:)
 
Sv: Problem, vill inte bli ovän med grannar.

Tack för alla svaren! Nu kommer jag nog ha lite mer mod att sätta emot grannarna när det är dags att prata med dem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 826
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp