Problem!!!!

F

Fjompas

Innan vi köpte vårt hus med stall och allt, blev vi i princip lovade mark att arrendera, men så gick gubben och dog, så vi fick ha våra hästar på baksidan av ladugården, visst det gick väl bra. Blev arbetslös så jag fick sälja hästarna.
Nu tittar jag lite närmare på allting ett år senare och det blir lite problem!
* Marken blir jättesur på vinterhalvåret och hästarna kommer bli leriga och inget växttråd kommer att finnas.

* Våra avloppsrör och filtrering går mitt i hagen och vi får spärra av hagen och jag har räknat ut att hagen blir så här stor. 30 m*30m* .
Det är inte för litet med jämförelse på inackorderingsstall jag hyrt in på.. Då har det gått 4 st stora hästar på 20*30 och jag ska ha 1 ½ häst. Är jag grym?

* Jag har tänkt att fylla denna yta med jord/sand så det inte blir sankt och lerigt + att hästarna får tillgång att gå in i ladugården för att få skydd ifrån regn och blåst. Det finns träd och granar i hagen.

* Hur mycket kan detta gå på? Funkar det så, eller måste jag dranera först?
 
Det kan ju helt klart gå att ha hästarna på den ytan under den tiden det ej finns bete...Men om du vill ha hästarna på bete så kanske du kan fixa det på annat håll..
Jag skulle nog dränera om jag vore dig..det räcker inte med att bara lägga på grus/sand..lägg ner några dräneringsrör innan du fyller på med lite grövre grus och sen lite finare uppepå..så har vi gjort i en del av våra hagar och det vart jättebra. ! Men dränering är nog ett måste om man inte vill ha lerigt och geggigt.
 
Kan ni inte arrendera av dödsboet eller de som har marken nu då?
 
Hagen blir ju inte ens en tiondels hektar. Det låter väldigt lite för ens en häst. Du lär få dränera ordentligt för att slippa konstant lervälling/puckelpist under vintern.

Jag skulle vänta med att ha hästar hemma till mer mark finns att tillgå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma till hösten... I vintras/våras hade jag min häst hos granne1 som också har en häst, de gick i en stor hade...
2
Svar
23
· Visningar
3 891
Senast: Sammet
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 354
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 369
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp