Problem...

Tuvalisan

Trådstartare
Jag har köpt en ny häst, 4-åring, fbl. Nu till bekymret, hon är alldeles för snabb igaloppen. Den förre ägaren hade fått rådet att låta henne springa el iaf välja tempo själv, men absolut inte hålla i henne, vilket jag kan köpa till viss del, men vad gör jag då hon racar iväg både i skogen o på banan och det känns nästan som om hon ligger ner i kurvorna på större volter och i hörnen, tar jag då en förhållning så ignorerar hon det, tar jag mer så flyger hon i luften så jag far all världens väg, hon är MKT känslig i munnen!

Har ni ngt tips på vad jag bör göra med henne????:confused: I skritt o trav går det relativt bra även om hon på unghästvis tittar lite på saker o ting, men jag är rädd att om jag släpper henne på en skogsväg i galopp och hon flyger åt sidan för en pinne el nåt, då hamnar jag nån helt annan stans. Vore tacksam för alla tips om övningar jag kan göra med henne för att få detta bli bättre. Det handlar väl om att hon inte orkar bära sej i galoppen, kan man träna detta utan att galoppera alltför mkt? :eek:
 
Sv: Problem...

Min arab är lite likadan.... Jag brukar mest galoppera i lite brantare backar och inte så långa sträckor än så länge. I snön galopperade vi mer, för då var hon tvungen att jobba mer igenom kroppen och då funkade det bra!! Men så fort snön försvann och det blev lättare att galoppera igen kom problemen.... Sen råkade hon tyvärr sticka med mig en gång i vintras och sen dess har hon börjat ligga på ordentligt tyvärr...:crazy: Så jag har samma problem som du. Hoppas du får mycket bra användbara svar!!:)
 
Sv: Problem...

skönt att höra att fler har samma bekymmer, det sura är att när jag provred o när jag fick hem henne funkade det urbra, hon lallade på i galoppen, varv efter varv lugnt o fint, men nu har ngt slagit slint och jag har nästan blivit lite rädd, eftersom jag inte kan ta tag i henne då hon springer för fort, då exploderar hon rätt upp i luften. Undrar om det är faktor, bete + lite för mkt kross som är orsaken el om hon alltid ska vara sån. Hu... Hur gammal är din arab?
 
Sv: Problem...

Engelskt fullblod? Jag har upptäckt att min häst är enormt känslig för vikt. För jag fram överlivet betyder det öka, tar jag tillbaka minskar vi farten. Fungerar kanonbra även om vi är ute och rejsar snabbt.
 
Sv: Problem...

Hon är nio i år och bara grundriden. Ägaren har bara ridit i skogen ett par gånger i veckan sådär.... Ett tag hade hon en medryttare som red henne ordentligt:bow: , men efter att hon slutade blev det inte så mycket ridet... Så när jag blev foervärd var både kondition och muskler helt borta!! Hon var nästan lite loj...

Jag började bygga upp henne från början med massa skritt och promenader. Galopperade knappt då, men då var det inga problem. Och inte när det var snö heller, då hade vi jättekul!!:D Men iom att både kondition och styrka ökade blev hon piggare och piggare!! Jättekul såklart för det känns som hon är sig själv nu!! Hon har fått mer personlighet helt enkelt!! Sen hamnade vi i en svacka och inget i ridningen funkade plötsligt.... Och så blev hon skadad och är knovalecent fortfarande...:cry:

Men vad jag ville komma fram till är att jag tror det är en fas. Eftersom hon aldrig varit i så här bra kondition innan vet hon inte hur hon ska hantera det och hur hon ska få ur sig all energi på rätt sätt. Hon riktar allt framåt i galoppen och bara ligger på. I traven kör hon upp huvudet och sänker ryggen och springer....:crazy: Men med träning och mycket skrittarbete kan vi nog komma till rätta med det med!! Ska börja helt från början nu efter konvalecensen!!

Och ja.... Jag är med lite småskraj att galoppera efter allt detta....:crazy:
 
Sv: Problem...

Strunta i själva galoppen utan ägna dig åt fattningar.

Fatta höger galopp, sakta av, fatta vänster galopp, sakta av. För galoppera den kan den redan, men om du orkar tjata på den med otaliga fattningar så här i unga år så kommer du att få betalt senare. Hästen stärks av själva fattningen, övergången till trav kommer att göra henne lydig. Och det är trevlig med lydiga hästar.

I början kanske det blir hastiga övergångar till trav, så där som du beskriver, lite hopp på stället, skit i det och fortsätt med det du tänkt, har du sagt "trav", jag då är det trav som gäller. Hoppsa-stegen kommer att försvinna när hon orkar mer.

Sen om en fem sex år sådar, nä jag skoja bara, men kanske efter sommaren, om du orkar vara så konsekvent, så kommer du att kunna galoppera en lydig häst som gör som du säger, och ligger i det tempo som du bestämt dig för.
 
Sv: Problem...

Precis som Blandrastik säger så är det fattningarna som stärker hästens galopp.

Arbeta mycket med fattningar (men tjata inte!). Ta tre till fyra tillfällen i ridpasset där du arbetar med det. Galoppera inga längre sträckor - en långsida eller motsvarande är max. Gör två till tre fattningar per tillfälle. På ett ridpass gör du då ca. 12 stycken. Efter hand som du märker att hon blir starkare och inte ger sig iväg kan du öka på antalet fattningar och börja lägga till galopparbetet på böjt spår.

Vad gäller det andra arbetet, jobba med lydnad, t.ex. att hästen svarar för renodlade hjälper (framåtdrivande skänkel, förhållande tygel och vändande hjälper (vikt och ledande tygeltag). Gör mycket övergångar och jobba på att hon ska vila på steget/språnget i alla gångarterna (utan att framåtbjudningen går förlorad). Det här arbetet grundar för att kunna reglera henne i galoppfattningarna, galoppen, samt avbrotten.
:)
 
Sv: Problem...

tack för alla svar. men hur avbryter jag henne från galoppen, när jag tar en förhållning fullkomligt exploderar hon, ska jag börja med skritt o trav sakta av o öka så hon accepterar förhållningarna, man måste väl få ta i sin häst :confused:
 
Sv: Problem...

Svårt att säga generellt när man inte har sett dig och hästen, men visst måste acceptansen av förhållning fungera i lägre gångarter innan den kan antas göra det i galoppen. Det innebär ju dock inte att du ska låta bli att galoppera, utan du får helt enkelt "ta" att hon surar på dig när du vill bryta av. Har du bara en stadig hand och är välbalanserad och är lugn så gör det inte så mycket att hon bråkar.

Det är just på grund av svårigheterna med avbrotten som gör att du inte ska tjata fattningarna för mycket. Gör ingen affär av situationen (låt henne förstå att det är hon som bråkar, inte du), utan gör de fattningar och avbrott som du ska, beröm med rösten när hon är duktig och låt henne pusta och gör sedan något hon tycker är roligt och har lätt för. Varva detta arbete med grundläggande arbete som acceptans av hjälperna (och rakriktning) i lägre gångarter.

Jag hoppas att det kan vara till lite hjälp! :)
 
Sv: Problem...

om det är svårt att bryta av, så ransaka dig själv och din sits, det är inte så att du "jagar på" med sitsen typ hela tidan?? de kan vara så oerhört känsliga!! tänk på om du spänner dig i axlarna när du bryter av, blir stumm i armarna kanske? tänk igenom hela sitsen.

börja träna i skritt och trav på att hästen ska stanna/bryta av när du rätar på dig och spänner magen, lär man dom det så har du lite mer att ta till i galoppen sen.

som många andra har sagt är det övergångar, övergångar, övergångar och mera övergångar som är vicktigt...

problem tar lååååång tid att rätta på, ha tålamod, det kommer att vara värt allt blod, svett och tårar när et väl fungerar sen!
 
Sv: Problem...

har själv kört efter principen att alltid lägga volt om hästen försöker dra iväg. Min har fått lära sig det fårn början, och det funkar jättebra.
 
Sv: Problem...

Att lägga små volter om hästen är för snabb i galoppen är inte att rekommendera, särskilt inte om hästen är ung, då sådana problem oftast orsakas av att hästen inte är tillräckligt stark eller balanserad. Och då kommer ju volterna snarast att bidra till att öka problemet snarare än att minska det.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 432
Senast: Ananazen
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 471
Senast: Dopy
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 059
Ridning Jag har ridit i ca 8 år och nu rider jag två gånger i veckan på ridskola, och senaste gångerna (och några gånger framöver) har jag ridit...
Svar
9
· Visningar
1 431
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp