Problemhästar - Konvalescenter...

ghost

Trådstartare
Ja, Djurjouren hade ju Gretas tråd men någon tyckte ju att jag skulle göra en egen till Nisse. Men när jag funderat lite kom jag fram till att det måste finnas flera tokar som jag och att de kanske också har framsteg och motgångar att skriva om?
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

japp ett par stycken :crazy:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Fortsättning på "the Nisse story"...

(För de som inte sett de övriga trådarna om Nisse så är han en treårig valack med mycket problem i bagaget, han är lite hårt tagen från början och absolut inget att lita på även om han gör det han TROR är rätt)

Jag vet inte vad det är med den där hästen... Man kör TRE jobb och sen händer det nåt.

Den här gången var det i och för sig PÅ VÄG till tredje träningen. (10/12) Släpet fick sladd på isfläck och bilen for ner i diket. Som tur var blev släpet kvar på vägen och det var rak väg med bra sikt från båda håll. Nisse låg ner med bakfötterna under den andra hästen som hållit sig på benen. Otroligt nog höll sig båda hästarna lugna så när räddningstjänsten kom var det bara att lasta ur stoet och ta loss inredningen så kunde han resa sig.

Alla klarade sig utan en skråma! Och han hade ruggigt bråttom in i transporten eftersom det fanns gulklädda karlar och bärgningsbilar på vägen. :D Han brukar annars behöva en del övertalning.

Helgen efter hade han feber men han blev aldrig snorig så nu är vi igång igen. Han verkar inte ha fått några men av incidenten och när jag pratar med andra människor känns det fortfarande nästan pinsamt att benämna honom som en problemhäst.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Vi bruka samla på sådana, men nu har vi bara en och en halv, eller vad man ska säga. Vi har en so vi nog snart ger upp med tyvärr, som kom hit med ett söndersparkat bakknä. Det verkar som om han kommer hit, men inte längre ("Hit" = nästan klar för kval) Synd, för det är en ruskigt välstammad herre, vacker som en tag, och ett alldeles fantastiskt temperament. Bundle Of Muscle heter han.
Sedan har vi precis köpt ett sto, som ska sättas i avelsboxen, men hon är i full träning, så tanken är väl att hon ska starta ett par månader till, innan vi ställer av henne. Skulle hon gå alldeles fantastiskt bra får hon väl tävla ett år till, men det är som avelssto vi har köpt henne. Delilah Kemp heter hon.
Vi har nu kört henne två gånger, och det verkar finnas en del att fixa till, men trots detta ser man att hon är kapabel. Hon har ärrvävnad runt en kotled, ser ut som en staketskada. Detta ska vi behanlda med ultraljud. Hon är gallig i sina framknän, vilket behandlas med elterapi. Dessutom sitter det en hel del i muskulaturen, men hon är även lite hudöm pga regnskållor, så tills vidare blir det bara elterapi på musklerna med, massagen får vänta lite.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Japp, här har du en till som bara sysslar med konvalecenter, eller problemhästar av olika slag....:angel:
Det är dom man kommer närmast och som man tar med sig allra längst in i hjärtat. Det tråkigaste var för mig när jag nu i November tvingades ta bort min ena då sviterna av hans tidigare liv hann ikapp....:cry:
Men men, nu har jag "bara" en problemhäst. :crazy:
En snäll krabat, mkt snäll, men ojojoj så rädd! För ALLT! Han hoppas 2 meter upp iluften bara man råkar sparka till en sten liksom.... *suck*
Men ibland är han lugnare.....konstigt nog.
Första gången jag körde så hade han inte tid att bli rädd för saker, utan hade fullt sjå och takta sig igenom hela turen.
Efter en skrittur på 30 minuter var han SJÖBLÖT när vi kom tillbaka.
*suck* igen.
Nu blir skritt, miljöträning och åter miljöträning. Inte så konstigt den där galopperar såp fort det blir allvar. han blir väl rädd för nåt!:devil:
Sen hade han stora problem i korset när han kom, men dessa är på väg att lösa sig hoppas jag....så kors, mun, muggproblemen är projekt som tillsammans med PSYKET står på listan innan den där beträder en bana igen.
Mitt FÖRSTA problem är att få honom till rakbana, och stanna där! Det innebär passera en järnväg, och sen köra typ 8 meter från denne fram och tillbaka...så jaja, jobb och jobb, men klarar jag det, då ska han få ut och visa vad han kan! För Kan, det gör han! :o
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag ridtränar än häst som heter Topaze d'inverne. Hon är lite smått galen :D När vi började med henne hann man knappt sitta upp innan hon for iväg i 900 km/h . Trava kunde man överhuvudtaget inte göra i ett joggtempo, det var svansen och huvudet i vädret och springa så fort man kan .

Nu är hon mycket bättre dock, kan både stå still när klumpiga jag stiger upp och jogga! Men hon får fortfarande damp anfall där hon leker rodeo häst ibland. Bara att jobba på :)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Räcker upp en hand!

Senaste grejen är någon sorts benhinne/mjukdelsskada (syntes inget från början på röntgen, men nu verkar det vara ett överben) och en griffelbensfraktur, så nu är vi upp i.... en skum sparkskada uppe på en gammal griffelbensfraktur, samtidigt som en färsk griffelbensfraktur i ett annat ben, en decimeterstor muskelomvridning som gjorde ena bakbenet helt ofunktionellt vid högre hastigheter än jogging (tog månader att hitta rätt), oklara röntgenförändringar (ev cysta, hittade för länge sedan, verkar inte orsaka problem), rhinovirus med "sprängning" som följd (tog ett par månader att läka ut), problem med tillväxtzonerna som unghäst, A2 infektion.... jag har säkert glömt något, ja en och annan "normal" hälta som följdeffekt av någon annan skada - snedbelastning.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Uppdatering - Nisse

Efter att båda pållarna fått en förkylning precis veckan efter avåkningen så var det nu dags att låta ET gå igenom dem.

Jag har själv känt att Nisse fått dålig balans när man lyft VB och vid en massageomgång kände jag att han var lite låst i framför allt ena bogen.

ET kliade sig i huvudet för den 21/10 var han mindre musklad i VB och nu var han tvärtom. Men efter att han klämt igenom honom hittade hon några saker som justerades. Bland annat Sartorios som oki och jag funderade på om den var låst på VB.

Jag var faktiskt mer bekymrad över den andra hästen senaste veckan då hon blivit stel och ovillig att styras åt höger. Hon har ju en historia som "rygghäst" och i våras hittades felet som var två roterade kotor i halsryggen.

Mycket riktigt hade hon en låsning i nacken och en liten låsning i bogen. Där blev jag lite stolt eftersom hon för några dagar sen var väldigt nedsatt i rörligheten i bogen och att den nu nästan var loss.

Gissa vem som åker till rakbanan på Nyårsafton... :D
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ja aldrig får det gå lätt o smidigt:( ...Fick ett 5 årigt sto i träning för 1 år sen som stått i träning hos 2 olika proffs-tränare sen 2 års ålder.....
Konstaterade luftvägsproblem,sne-musklad o väldigt öm ländrygg/kors=drog vänster bak-halt höger fram,återkommande lindriga korsförlamningar....
nu har vi kommit tillrätta med allt, förutom då de här med Korsförlamningarna som kommer när man minst av allt tror det.Trots förebyggande vård/träning för att undvika detta
tycker synd om lilla stoet-antar hon inom en snar framtid får bli en duktig ridtravare istället;)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ja, någon gång måste man ge upp. Det är bara hopplöst att veta när. :eek:

Stoet jag har hade vilken "normal" människa som helst gett upp med för länge se. :angel: Vi HAR satt upp deadlines och hon har till och med haft tid beställd hos slakteriet (13/1 - 05).
I augusti vann hon lopp men sen började det igen.

Jag brukar kalla henne "Hästen som Gud glömde" :crazy:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Oj, jag kan nog också sälla mig till gänget med problemhästar. I början av min "karriär" hade jag bara såna som andra gett upp med för jag hade inte råd med nångot annat. Inte mycket till tävlingsresultat blev det heller men oj vad man lärde sig.
Men det har varit så många så jag orkar inte skriva ner allt. Mycket har jag nog förträngt också.

Men som någon här skrev, man måste kunna sätta P nånstans. Vissa hästar klarar inte livet som tävlingshäst medan andra kan bli så otroligt mycket bättre med riktig vård, träning och en hel del känsla. Dett gäller nog bara att veta när det är dags att sluta... Det är inte lätt.

Själv har jag misslyckats med många men även fått till en hel del. Mina två bästa hästar genom åren har varit typiska problemhästar som båda i stort sett var utdömda som tävlingshästar innan. Dessa har jag också haft bekymmer med men de har i sina ljusa stunder skänkt oerhört mycket tillbaks. Så man ska nog inte ge upp utan att ha provat i alla fall.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Nu händer det grejer med Nisse!

Andra jobbet efter ET:s genomgång och han känns bättre än någpn gång sen jag köpte honom. Rak och fin i intervallerna och inte alls lika benägen att vräka sig i grejerna som han var innan.

Tyvärr är han väldigt instabil när han möter fordon och hästar som joggar. Får han ett par meter mellanrum funkar det. Som tur är går det jättebra att bli omkörd och han blir inte het på rakan om han har hästar framför heller. Trist nog så bet han sig i tungan i dag igen. Han gör det inte varje gång men de gånger har speedar upp sig i huvudet.

Stoet har slutat hosta och fick sitt första jobb i dag. Aningen sned i nacken men det jobbar vi bort.

Nästa steg är att se till att skaffa en kusk till och köra dem tillsammans. :idea:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

VAd roligt att det börjar lossna! Kämpa på...:)
Man brukar ju få lön för mödan till slut!
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag kan ju passa på att visa ombyggnadsobjektet...

DÅ:

060109.jpg


NU:

Nisse.jpg


Det är svårt att få bilder i samma vinkel men lite skillnad är det allt... :idea:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Nu har vi beslutat att sätta Bundle Of Muscle i avelsboxen istället. Det stackars söndersparkade knäet går tyvärr inte att få ordning på. Det fantastiska är att han kan trava så väldigt lätt och balanserat som han kan med det knäet. Så han travar bra, men törs inte sträcka ut riktigt.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Nu har vi beslutat att sätta Bundle Of Muscle i avelsboxen istället. Det stackars söndersparkade knäet går tyvärr inte att få ordning på. Det fantastiska är att han kan trava så väldigt lätt och balanserat som han kan med det knäet. Så han travar bra, men törs inte sträcka ut riktigt.

Välstammat eller ej, jag skulle aldrig våga avla om jag skulle vilja sälja avkommorna. :crazy:

Jag känner för många som försökt...
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Nä, vi räknar med att få behålla i allafall till avkomman är kvalad.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag måste väl ingå i skaran som skaffar sig mera problem :angel:
Har en nu 5-årig valack som ser ut som om fram och bakdel tillhör två olika hästar (och till det hör diverse problem)
Köptes som 3-åring sent på hösten och då kunde han verkligen inte kuta fortare än 1.25
Helt nöjd är jag inte ännu men startat och tjänat pengar har han :love:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 950
Senast: Gilette
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
215
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp