Problemhästar - Konvalescenter...

Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

alltså jag har sånna stora band till henne så jag kan inte förlora henne :crazy: dessa förbannade känslor!!!:D

ägarna vill ha 15 000 för henne som ridhäst, men jag hoppas dom ändrade sig lite när dom fick veta att hon hade sprickor i knät. han sa nu att nu är hon ju helt värdelös så det är väl bara å sätta ett skott i pannan på henne. så det lät lite som "ta henne om du vill ha henne annars får du väl gö vad du vill med henne bara vi slipper ta hem henne"

veterinären sa att de trodde att hon skulle kunna ridas helt normalt efter 6 veckors vila. så vi hoppas på det. om jag får ha kvar henne så får hon gå på bete i 6 veckor och sen åka in på röntgen igen.
så jag hoppas hon kommer att kunna användas som ridhäst sen. jag kan ju inte göra mig av med henne :love:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ja känslorna (som vi travmänniskor int har :angel:) är inte alltid enkla att ha med att göra.

Men visst är det ändå nonchalant att inte kolla upp något som ser konstigt ut när det gäller nära leder... :eek:

(Inte till dig alltså utan förra tränaren)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

ää jag fattar inte.. bara låta det se ut som det gör och sen balansera och köra snabbjobb. sätta hästen på arslet och rappa upp henne för att hon slår över i galopp när hon närmar sig 30.. :crazy:

ja vi har ju inge känslor vi ju :cool:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag har varit ute och kört rundbana i dag...

I bland är man tyvärr mer vimsig än vanligt och jag hade glömt att jag lånat ut hans bett i helgen så jag kom till banan utan. Jag fick låna ett tredelat (som var för stort för honom tyvärr) och det gillade han inte.

Men trots att vi hade ett bett han gick och slogs mot hela tiden höll han sig i skinnet även om jag råkade köra på banavgränsare i dag med och han hoppade inte över skuggorna.

Det går inte så fort men han lyder och det är huvudsaken för oss. Jag vet att han funkar i ryggar men det är ju bra att kunna reglera hästen innan man kommer ut bland andra så han inte gör som den galningen som fällde mig för några veckor sen... :eek:

Men det tror jag inte för han är mycket lydig när det gäller allting även om han blir lite för pigg i rätvarv...

Jag tror ändå att jag ska slänga på sadeln nån dag och prova i lite högre fart. :idea:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ja då har jag gjort det jag skrev att jag tänkte...

På ringside tyckte man det såg snyggt ut i bakvarv, inte så konstigt kanske då han gick i form i mjuk balanserad och rätt långsam trav... :rofl: I galoppsadeln då, Nisse är RIDHÄST! :D

Vi fick lämna käken som jag tänkt prova i stallet då jag fått tag i ett framstycke som inte gick runt nosen på honom ens... :o Pulsmätaren hängde jag i förbygeln (hade tänkt ha den på käken) men flyttade den sen till käkfästet.

Jag red 2 x 1640 m.

Första heatet var han rätt tveksam första 600 för han fattade inte att han FICK springa fortare, vi har ju suttit och fintravat i 2.30-3 min innan. Men sen släppte han på lite och det kändes riktigt stabilt, vi landade på 1.48 men det är rätt ointressant med tanke på att han bänglade bort 500 m.

Andra heatet fick jag frågan om jag ville ligga i rygg på en kompis, han sa att han skulle köra 13,5 fast tvärt om så jag trodde han skulle köra ca. 30-tempo och gjorde ett försök.
Det visade sig inte riktigt rätt då JAG landade på 34,5 med 4 galopper som vi tappade massor av mark på.

I efterhand så var det givetvis urkorkat att försöka men det visar ju att han HADE kunnat gå 30 utan problem om vi nu skulle ha kört det.

Man får ju tänka på att vi inte har nån sidostropp som hjälp när vi kör monté så jag tror det gick riktigt bra.

Med sitt egna var han precis som vanligt så nu hoppas jag att Rouge är snäll och låter mig träna tillsammans med henne nästa vecka! :love::idea: (För vagn då)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ha ha du är rolig du. Jo det är klart att vi ska träna ihop snart. Jag har bara ett litet problem det verkar inte bättre än att fuxen är färdig körd för livet. Han har fått tillbaka sin ledgalla och är böj öm igen.:cry: Jag känner att jag vill inte bråka mer med honom nu.
Men jag får ta en av dom andra istället ... Jag har ju min fyraåring som ska gå lite jobb nu under hösten.
Det roligaste blir ju att köra 2 åringarna tillsammans.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Nu är vi där igen... :eek:

Rakbanejobbet efter montéjobbet blev jag lite fundersam på hur han travade så jag släppte upp honom lite i fart den sista intervallen och det kändes "så där" utan att man kunde sätta fingret på nåt.

Förrförra vecka testade jag banan och fick honom inte att gå rakt en meter plus att han var allmänt konstig. Efteråt syntes det rätt tydligt att han tog stelare kliv med höger fram.

Mina tankar har malt som sjutton sen dess eftersom han faktiskt blivit en trevlig häst att rida. Tänk om det är så att han avlastat vänster bak och blivit halt i höger fram?

Tur eller otur, vad vet jag, jag gillar ju hästen... Hovis har slarvat med skoningen så han har inte landat plant med sin lite fransyska fot och troligen är det därför han blivit halt. Han är ju säkert böjd 10 ggr under de åren jag haft honom och aldrig visat nåt fram.
förrän nu.

Skritt och omskoning och ÅB om drygt två veckor...

Man vet inte om man ska skratta eller gråta men nu när han var så himla härlig att rida var det skönt att vi hittade en anledning till att han galopperade!
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

kl
Jag blir så himla lessen när jag läser den här tråden.. varför måste det va så himla bråttom med hästarna. Hur många sönderkörda 2 åringar (och äldre) har man inte stött på. 2 åringar! De flesta (jag stött på) från stora proffstränare dessutom. Verkligen proffsigt. :mad::cry:

En eloge till er som lägger ner så mycket tid och engagemang på era hästar.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Efter några rakbanejobb då han känts riktigt fin och så en allvarlig diskussion om vad vi ska gösa med Nisse om han fortfarande inte funkade var vi rvungna att ta tjuren vid hornen i dag när det nu blivit mörkt...

Av någon anledning satte jag mig upp med rakbanetömmarna som faktiskt kan vara i längsta laget i bland men jag blev lite lat i snöblasket som kom ner och orkade inte ändra.

Han gick 2 heat där JAG bestämde farten HELA tiden utan att bli tung! Och när han tog stöd på bettet gick det riktigt fint hela vägen genom kurvorna också. Eller ja, han travade som en klocka faktiskt... Inte fortare än strax över 30 men jag VET ju att han kan springa.

med risk för snar sinnesundersökning fortsätter vi alltså på inslagen bana... :idea:

Funderar på om jag kanske kunde ha honom provloppsklar i början av december??? Åtminstone det långsamma?
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ja nu ÄR det ju snart början av december och vad har hänt tror ni? Provloppsklar, hmmmmpf... :angel:

Ja, han fick ju ett sticksår i ena frambenet och fick några veckors konvalescens TILL. :eek:

Men vi har inte tappat så himla mycket, jag har ridit ett montéjobb till på honom och nu har han verkligen fyra hörn. Och så har han gått några rakbanejobb på ett trevligt sätt.

Och en häftig sak, trots att han inte är het i ordets rätta bemärkelse längre har jag ju inte fått bort vecken han har upp från mungipan. Men nu har jag fått hjälp av en kille som jobbar med akupunktur på människa och kommit något på spåren. Vecken är märkbart mindre, i bland helt borta och hästen utstrålar harmoni i ännu större grad än innan.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Det är som en spänd "sträng" som går från mungipan mot kindtänderna, jag trot jag fotat det.
När jag frågat om det har jag fått som förklaring att heta hästar som ligger på kan få det men på min har de ju inte försvunnit trots att han inte ligger på speciellt längre.

Edit: Har snokat i albumen och hittat en bild som han såg ut innan bett-bytet.

Nisse-veck.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

var så god... :D

Om jag lyckas få bort dem vore det för j-a häftigt... :bump:

Ni anar inte vad mycket denna häst har lärt mig... :love::love:

Jag studerade mina djur igår; Wisse har den ( tung & dumhet emellanåt), Alice har den inte ( ganska självklart, sessan lixom:love:) Men Calle ( numera fölmärren) har den åsså, dock inte så synlig men den finns. Hon var juh komplett nerd att köra. Kunde trava 3:e spår i rundbane jobb & vara lika het...
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Vänta du bara... :banana::banana:

Fast han måste få lite bättre springa-fort-ork först... :D

Det märks att han varit ifrån de högre farterna i ett par år...

Men i dag slängde vi sidostroppen och han tar äntligen ordentlig last på VB.

Men han är INTE en utan-käk-häst för han bara försvinner framåt, när öronen försvinner ur sikte börjar vi ha svårt med balansen.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Hej hej alla

Är det någon som känner någon som tar hand om "problemhästar"?

Har en familj som är inackorderade i vårat stall. Deras häst, Stacey -en nordsvensk, håller på o stegrar sig när man ska rida på henne. Tjejen som rider henne är 18år o har mycket erfarenhet MEN är inte lugn o harmonisk i sig själv!

Jag har ridit hästen för ett tag sen och då gjorde hon inget alls. Men man "kan inte" rida ut med henne själv hon vill ha en till häst med.

Hon har varit hos kiropraktorn och blivit behandlad. Men jag tror inte att hon och tjejen som rider henne går ihop. Hon är väldigt hård och kräver o kräver medans Stacey försöker förgäves att förstå!

Stacey är en extrem go häst. Hon vill ha mycket gos o pussar . Hon kan gå lös för hon följer en vart man än går, bara hon får känna personen först. Alltså hon är helt underbar, inte något jag bara skriver.

Snälla är det någon som känner nån som har mycket erfarenheter som kanske vill köpa henne för en liten symbolisk summa så pm:a mig gärna..
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 933
Senast: Gilette
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
215
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp