"Problemhäst"

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _Nikita_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 488
N

_Nikita_

\"Problemhäst\"

Hallå allihopa!

Nu behöver jag massor av tips å tankar från er!

Såhär ligger det till:
Jag ska börja hjälpa till med en travare, rätt ung. Det här stoet har alltid varit ganska "bråkigt" vad jag vet men jag tror det beror på bristande motion och kärlek osv. Nu har det dock blivit värre (och det är väl därför jag nu kommer in i bilden :idea:) Detta beror bl.a. på strul med ägarna och helt onödiga olyckor. Hon har inte blivit varken körd eller riden på länge, fastän hon egentligen tränas för banan. Så, hursomhelst, nu vill ägaren att jag ska hjälpa till och "sätta igång" henne så att han såsmåningom kan börja köra igen.
Jag tycker dock att man absolut inte bara ska hoppa upp på en sån här häst, och inte f*n tänker jag göra det heller..vore nog en fara för mitt eget liv :crazy:

Så nu behöver jag lite tips om lite olika förtroende och ledarskapsövningar från marken!

Har nog tankar om att prova 7 games iallafall men jag behöver alltså massor av andra ideér för jag har en känsla av att denna hästs förtroende för människor har fått sig några törnar...

Behöver all hjälp jag kan få, gärna oxå personliga tankar och ideér osv! :bow:

Ha det bra!! :banana:

Re: \"Problemhäst\"

JAg skulle först o främst kolla upp henne fysiskt, både leder, skelett o muskler innan jag började "leka"

Jag tror att du måste beskriva vad du menar med "bråkig" lite mer utförligt om du ska få några konkreta råd och tips.

På vilket sätt "bråkar" hon ?, Vid vilka tillfällen ? osv...osv....

Som martha skrev är det första du,( eller rättare sagt ägarna), måste göra att kolla upp hästen innan du börjar sätta igång henne överhuvudtaget.

Ja hon ska självklart kollas upp så att det inte ligger något fysiskt bakom..

Med "bråkig" menas egentligen att den här hästen har tappat förtroendet för människor, jag har inte all bakgrundsfakta än men en tidigare ägare har t.ex. kommit full till stallet flera ggr och det har medfört flera olyckor, som att stoet har fått ström i sig, fastnat med sulkyn i stallet och fått panik osv. Alltså helt onödiga olyckor.

Som det ser ut nu (vad jag vet) så blir hon varken riden eller körd, och kan inte längre bli ledd till hagen utan man måste sätta trådar från stallet och släppa henne.

Så jag vet inte, kanske borde man ta hjälp av nån tränare men jag har inte riktigt råd med det och har inte alls pratat om det med ägarna..

Men det ska kanske tilläggas att det här inte är nån "elak" häst(om det nu finns några såna) alltså hon gör inte jävulskap med mening utan hon är bara fruktansvärt osäker!

Hoppas ni förstår bättre vad jag menar nu, så ni kan fylla på med hjälp och ideér!

Ha det bra!

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 912
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka