Bukefalos 28 år!

Problemlösning??

Sv: Problemlösning??

Ska man?

Vad är det som säger att vår dressyrpolicy är den rätta?
Jag förkastar inte pigg och jämställer det definitivt inte med el. Pigg är snarare att jämföra med kandar/stång på häst. Ett skarpt verktyg förvisso, men används det rätt är det inte taskigt mot hunden. Fast den diskussionen är något uttjatad på buke.

Och innan någon får för sig det, nej jag använder inte pigg på min hund. Finns ingen anledning till det och det är inte tillåtet i Sverige.

Jag likställer inte heller el med pigg och tror inte heller att det skadar om det används på ett mycket mjukt fint sätt egentligen. Ska man jämföra med kandar ser jag kandaret som mycket värre och då har jag själv ridit med det verktyget. Hästen har ju trots allt bettet i sin känsliga mun och inte runt halsen! Jag syftar mer på att är det förbjudet så är det förbjudet och det ska ses som fusk om det används. El tycker jag dock är förkastligt, det finns säkert någon som använder dom här redskapen på ett väldigt "bra" sätt men det bör inte säljas till kreti och pleti varken här eller utomlands. Det är dock en annan diskussion som du säger. Jag säger för övrigt inte att vår dressyrpolicy är den rätta, även om jag hittils tycker att den verkar bäst.
Om det sen beror på att jag är uppvuxen i det här landet eller ej vet jag inte.

Tillägger även jag att jag aldrig ens skulle tänka tanken att använda stackel.
 
Senast ändrad:
Sv: Problemlösning??

Vid sidan av ursprungsämnet: JAG förkastar stackel HELT!!! Den som behöver använda det i sin dressyr - som vissa inom skyddet/IPO't!!! - är i mina ögon helt enkelt inte en nog duktig dressör!

Stackel är skapar för att vara ett obehag/smärtsamt för hunden! Att då använda det för att "tända" en hund eller för att snabbare få ett släppande/en renare bevakning eller vad som helst är bara REN SKIT!!!

Om du "gasat" din hund så mycket att du måste orsaka den smärta för att få den att lyssna så kanske du bör träna mer ren lydnad och mindre skydd/jakt/osv! (Ej riktat till Jadzia utan rent generellt!)

/Ulga
 
Sv: Problemlösning??

Jag håller med dig även här, fast jag tycker faktiskt att det kan likställas med kandar eller många andra redskap inom hästvärlden! Det är ändå rätt märkligt hur folk ofta reagerar starkt när skarpa redskap används på hundar, medan man knappt reagerar om det används på häst. Nu tycker jag iof inte att kandar är fel, men att stackel är det. El tycker jag dock är mycket värre. Stackel är ju tyvärr fortfarande mycket vanligt förekommande vilket är jävligt tråkigt.
 
Sv: Problemlösning??

Och jag undrar fortfarande när det inte är okej att sälja sin hund?
Nu har du ju svängt till att det är tillåtet i princip när som helst

Hade missat den här biten. Jag förstår dock fortfarande inte vad det är som svänger?

Sammanfattningsvis har jag skrivit att jag inte ser positivt på när djur alltmer blir "varor" i sportsliga sammanhang vilket inte enbart gäller IPOt, det har nog inte gått riktigt så långt där än men trenden rör sig ditåt vilket jag ser negativt på. I Sverige är det nog inte riktigt lika vanligt, men i Europa desto vanligare. Du tog upp tjänsteexempel några gånger och där kan jag inte uttala mig alltför mycket då jag vet för lite om den kretsen, mer än att jag vet att det inte alls är lika stort som det sportsliga.

Sedan har jag skrivit att jag aldrig skulle kunna sälja min hund oavsett, och att du och jag tänker annorlunda där då det inte är en overklighet att du skulle kunna sälja Sam om du ansåg att han inte dög. Att sälja sin hund till ett ställe där den får det bra, kanske gärna bättre är naturligtvis inte hemskt på något sätt, jag har ju själv en omplacering och har god kontakt med dom förra ägarna som fortfarande bryr sig om mycket om sin förra hund.

I början var jag otydlig och mina svar lät mer generella, det är väl alla överens om. Men vart svänger det sen? Där hänger jag inte med.
 
Sv: Problemlösning??

Ska man?

Vad är det som säger att vår dressyrpolicy är den rätta?
Jag förkastar inte pigg och jämställer det definitivt inte med el. Pigg är snarare att jämföra med kandar/stång på häst. Ett skarpt verktyg förvisso, men används det rätt är det inte taskigt mot hunden. Fast den diskussionen är något uttjatad på buke.

Och innan någon får för sig det, nej jag använder inte pigg på min hund. Finns ingen anledning till det och det är inte tillåtet i Sverige.

diskussionen om hurvida det är okej att sälja eller inte lämnar jag därhän, för jag kan inte bestämma mig. men däremot har jag svaret på varför vår dressyrpolicy är den rätta (eller ska man säga bästa). det är helt enkelt för att vårt djurskydd är världens mest utvecklade. vi har varit där de är på kontinenten, och vi har gått vidare. kontinenten är helt enkelt långt efter, och nej det var inte bättre förr.

sedan kan man ju fråga sig varför det bara är vanligt att sälja sin kompis inom vissa sporter, men inte inom andra. varför förare inom vissa sporter klarar att hålla igång flera hundar, medan andra inte kan ha mer än en. titta på agilityn!
 
Sv: Problemlösning??

cillamuffins: Ser du ingen skillnad i att hålla hundar igång i agillityn och i IPO't eller Svensk skyddet?!

Agillity = Lydnad, samarbete, hindertyper.

IPO = Lydnad, Spår, Skyddsarbete - bita korrekt, bevaka korrekt, släppa korrekt, lydnad mellan momenten mm

Svens skydd = Lydnad, Spår, Sök, Uppletande och massor av moment i skyddet.

Lite olika typer av hundar dessutom....

Men en intressant fråga är ju om "typ-skillnaden" på hundarna kan vara orsaken till att våra brukshundar ofta ses som icka kompatibla med andra hundar medan samma ras/kön/ålder på agillity sidan släpps ihop med hundar till höger och vänster och ligger i högar bredvid tävlingplanen utan bekymmer!?

/Ulga
 
Sv: Problemlösning??

klart att det är skillnad men eliten bland agilityfolket ser nog lika mycket detaljer med sitt som du ser med IPO't. ett lopp går snabbt, och ska du vinna är det små marginaler i tid.

det senare kanske kan vara en anledning, men är det "ses" eller "är" icke kompatibla? helt upp till vem du frågar enligt mig, eller rättare sagt vilken sport de sysslar med ;).
 
Sv: Problemlösning??

cillamuffins: Visst innefattar ett agillitylopp många moment, men det är ändå bara en gren!
Visst går det att dela in loppet i många detaljer, hindren i olika detaljer i sej men det är dock bara EN (1) gren. Jag säger INTE att det gör det enklare, men det kräver "bara" en plan med hinder.

Skyddet/IPO't kräver möjlighet till lydnadsträning på plan, hinderträning - hopp och A -, bevakningsträning i värn/skul (6st), spårmark, skyddsfigge osv.
Allt kräver mer engagemang av andra utomstående och mer "ytor".

Svenskskyddet slutligen kräver så mycket att det nog är näst intill omöjligt att i alla fall köra upp två hundar samtidigt. Köra en äldre och en på väg upp KANSKE skulle fungera om man inte har barn/familj eller annat som också kräver en viss tid och engagemang.:grin:
Lydnad på plan, sök med olika figgar, spår med olika spårläggare som skall ligga länge, uppletande med olika föremål utplacerade av olika personer, skyddsfigge osv.

Jag var på WM för belgare härom året och skillnaderna var slående! På agillity-sidan kom "små-tejer" - ursäkta uttrycket - med två/tre hundar (mallar/tervar/grönisar) och pratade och skrattade och hundarna snokade omkring och placerades bredvid andra hundar lite "hur som helst".
Efter dem kom äldre killar med en malle i stramt koppel med "alla taggar utåt" och en riktig "här kommer jag"-attityd. Dessa hundar plockades ur bilar/transporter till planen och tillbaka igen. Ingen kontakt med andra hundar förekom alls!

Berodde skillnaderna på hundarna - som i många fall hade näst intill identisk stam - eller förarna eller annat...?

/Ulga
 
Sv: Problemlösning??

Jag kanske missuppfattar dig helt nu Ulga, men menar du att hundar av brukstyp eller som tränar/tävlar IPO/Svenskt generellt har svårare att umgås med andra hundar?
 
Sv: Problemlösning??

till de moment där det krävs figgar så är det klart att det blir bökigt i skyddet. men uppletande, spår och framförallt lydnad går alldeles utmärkt att dela in i pyttemoment och fila på hemma. jag tycker också att man ofta ser agilityn som något "lätt" och kanske inte så allvarligt (för att det är mest tjejer som sysslar med det?) men jag kan lova dig att för eliten är det planering i minsta detalj och många träningstimmar. i andra grenar kan du missa en liten detalj och ta igen det senare, ska du vinna ett aglitylopp måste allt vara helt perfekt.

det senare är en intressant iakttagelse som jag också har gjort. visst är det märkligt! samma ras, men så olika attityd.
 
Sv: Problemlösning??

jag tror hon menar att det är skillnad på förarna. agilitymallar är lika mycket hund av brukstyp som IPO-mallar, särskilt om de har samma stam. varför kan de första utan problem umgås med en mängd andra hundar, medan det är mycket svårare för de andra? varför krävs det i den senare sporten en massa "pondus" för att "styra upp" hundarna, medan småflickor kan hantera ett par tre stycken av samma modell när de används till en annan sport?
 
Sv: Problemlösning??

jag tror hon menar att det är skillnad på förarna. agilitymallar är lika mycket hund av brukstyp som IPO-mallar, särskilt om de har samma stam. varför kan de första utan problem umgås med en mängd andra hundar, medan det är mycket svårare för de andra? varför krävs det i den senare sporten en massa "pondus" för att "styra upp" hundarna, medan småflickor kan hantera ett par tre stycken av samma modell när de används till en annan sport?

Jaså ja nu föll poletten ner. Pondusen behövs för att man drar upp helt andra drifter hos skyddshundarna. Har man två hundar från samma kull där den ena tränas i agility och den andre i tex IPO tror jag definitivt att det blir skillnad i att hantera hundarna i vissa situationer. En malle/schäfer/whatever som man aldrig rört dom bitarna på är nog mer styrbar även om bitarna såklart ska finnas där! Man har bara inte gasat på dom och utvecklat dom.

Man brukar väl säga som så att man kan ha klockren lydnad på sin hund, sen börjar man köra skydd ordentligt och då är det inte sällan många förare får backa i lydnaden ordentligt för att få styr på saker och ting. Hundarna tycker ju oftast att det är sååå förbannat skoj! :)
 
Sv: Problemlösning??

MrsScabtree: Fast bara för att våra skyddstränade hundar är mer på G på en plan med en figge mitt på innebär ju på INTET vis att den hunden vid sidan av planen skulle behöva ha en annan relation till andra hundar är dess agillity-körda kullsyskon!!

Men vi "skyddstränande" har en förmåga att själva ha en massa fördommar om hur våra hundar är/kan var/blir/bör vara osv.

Hur coolt är det att erkänna ett ens 4 åriga IPOIII mallehane gladeligen umgås med andra hanhundar, hundvalpar och andra djur?! ;)
Då låter det ju häftigare att säga "Se till att akta den där hunden från parkeringen när jag kommer för kommer den fram då djä*lar smäller det!" :devil:

Skydd ska vara svårt, extremt komplicerat och helst omöjligt att köra om man inte har all världens tillbehör och attiraljer!

/Ulga
 
Sv: Problemlösning??

Jag tror jag missuppfattade helt igen, jag trodde hela tiden det diskuterades hur olika individer kunde vara olika styrbara trots samma bakgrund..:crazy:
Jag skyller på att det är Torsdag, tur att jag ska vara ledig imorgon.

Det finns tack och lov inte en enda sån människa i vår träningsgrupp. Många av hundarna får leka och umgås, vi firar till och med hundarnas födelsedagar :o och samtliga är jättegoa med valpar. Jag vet inte hur andras hundar är men min tjej är nog världens bästa barnhund, hon är verkligen underbar med ungar och blir alltid gullad med om det är någon skock ungar som är klappsugna . Även hon kan absolut umgås med andra hundar-stora som små, dock inte tikar. Men det har ju knappast med hennes "sportsinriktning" att göra.

Här är det inga machostuk alls vilket är skönt, för sådant finner jag bara skrattretande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
2 984
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 418
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 583
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp