Bukefalos 28 år!

Problemlösning??

Sv: Problemlösning??

Läste igenom tråden en gång till och såg nu att mitt 2:a inlägg lätt kan misstolkas. Jag hoppas iaf att jag förklarat mig bättre nu!
Det första inlägget jag skrev var mer en reflektion, min högst peronliga syn på det hela om hur jag vill sköta det, inte hur det "borde" skötas.
 
Sv: Problemlösning??

Ett litet tillägg… På hästsidan är det helt okej att erkänna för sej själv och andra att man har problem. Man kan anlita tillridare, få hjälp av andra duktiga ryttare eller ta hem en duktig instruktör.
Inom ”hundvärlden” så gäller det att så långt man bara kan att förneka att man inte kan lösa uppkomna situationer på egen hand. Detta gör att många väntar ända tills all rim och reson försvunnit innan de kontaktar en dressör/instruktör. Vilket i sin tur leder till att ägare och hund hamnat i en situation där det inte förekommer någon produktiv kommunikation ALLS!
Om den allmänna inställningen istället hade varit att det var okej att lämna sin hund 2-4 veckor hos en duktig dressör så hade säkert många både två- och fyrbenta individer haft ett betydligt roligare liv. Tänk er en dressör som kunde bryta destruktiva mönster hos hunden och skapa nya rutiner och positiva tankebanor för att sedan ”köra ihop” hund och förare under ett antal dagar så att även föraren ändrar sina beteendemönster så att relationen fungerar. Med uppföljning någon dag i veckan under någon månad och därefter en kontroll var 4-6 vecka under ett halvår!

Fast… Inom hundvärlden finns ingen riktig ekonomi! Ytterst få skulle lägga ner den summa som en hästägare skulle göra för att komma till rätt med sina problem. Lättare då att omplacera eller avliva och skaffa ny hund!!

/Ulga
 
Sv: Problemlösning??

Jag håller verkligen med, FAST jag ser ändå en väldig skillnad på att hantera en hund och rida på en häst och ska man få bukt på en hund som man inte kommer överens med tycker jag att man som ägare måste vara delaktig när man skaffar den hjälpen. Jag är lite allergisk mot när tränare ska "visa" själva för att sedan lämna tillbaka den plötsligt mycket duktiga hunden till ägaren som försöker men inte alls lyckas lika bra. Tänk att lämna en hund på utbildning för att sedan få tillbaka den och själv inte ha lärt sig/förändrats som förare, givetvis kommer då hunden att "ta över" igen när den är med en människa som inte vet hur den ska styra jycken.

Det här med att hundmänniskor sällan erkänner sina fel håller jag verkligen med om. Rider man häst är man mån om att ta lektioner flera dagar i veckan ibland men på hundsidan går man kanske högst en kurs "nån gång". Vad som även är tråkigt är att dessa världar är väldigt inrutade. Man utforskar inte gärna olika metoder och tankesätt hela tiden och håller sig öppen, utan har man fallit in på en stig så är man lite inskränkt och håller sig där. Tråkigt tycker jag då jag anser det utvecklande att försöka ta till sig olika metoder.

(Märks det att jag har tråkigt på jobbet? :angel:)
 
Sv: Problemlösning??

Så när är det inte okej att sälja en hund?

Från början så var det förjävligt att tävlingsförare sålde sina hundar och nu är det plötsligt okej att göra både det ena och det andra. Hur petig ska man behöva vara med köparen för att det ska anses som en gpdkänd försäljning enligt dig?

Jag tror att de flesta tävlingsaktiva behandlar sina hundar bra och ser ingen mening med att nagelfara eventuella köpare. Om hunden tävlas så blir den aktiverad och får jobba och det är vad som är viktigt för mig. Om den får sova i sängen eller tränas på samma vis som jag tränat den är irrelevant och inget jag bryr mig om. Det finns flera sätt att hålla och köra hund på och hunden mår nog alldeles ypperligt oavsett vilket sätt som används. Mycket få vill vara elaka mot sina hundar, inte ens de som kör ren pressing. Sam är tränad på ett helt annat vis i Tyskland än vad vi gör här, men det gjorde de knappast för att vara taskiga mot hunden. En elitförare är dessutom erfaren nog att köpa sig en hund som passar de metoder man vill använda så jag är inte direkt orolig att de köper sig en hund och sedan kör sönder den totalt. Då bekymrar jag mig mer över medelsvensson och deras omplaceringar där inte samma erfarenhet finns.

Inte heller vill jag ha en tidigare ägare i hälarna som har synpunkter på hur jag tränar och håller min hund. Visst är det kul om tidigare ägare hör av sig, men det är faktiskt inte nödvändigt.
 
Sv: Problemlösning??

Det man dock kan fundera lite kring när det gäller meriteringen av just IPO-hundar är att det i stort sett alltid går till så här:
Hunden skickas till en "hundcamp" - träningsanläggning, inte sällan i Tyskland.
Hunden tränas max några veckor och genomför sedan ett BH-prov arrangerat på anläggningen.
En vecka senare kör hunden sitt IPOI - på samma anläggning med samma figge som används i träningen.
Några veckor senare körs hunden i IPOII - på samma plan som den tränas med samma figge som tidigare och OFTA också med samma dommare.
IPOII körs därefter så snart det går och även här sker tävlingen på "hemmaplan" med välkänd figge ofta samma dommare och på spårmarker där hunden tränats under hela vistelsen!
Inte sällan är dommaren även ägare/delägare/vän med den/de som driver anläggningen.

När hunden sedan kommer tillbaka till Sverige - ofta till en förare som inte är särskilt erfaren av hund/tävling/IPO. Och allt blir pannkaka!
Hunden förstår inte föraren/känner inte igen situationen (ny plan, ny figge, ny förare, nya krav mm) och "plötsligt" står föraren, som troligtvis betalat mellan 20.000-40.000 kr, med en hund som trots titeln IPOIII inte kan momenten i IPOI!!!

Jo, man får ju se upp lite om man köper en färdig hund. Kolla på resultaten och var proven gått och vilka domare det varit. Sedan ska man ju inte lura sig att tro att det bara är att kliva ut på plan och tävla bara för att man köpt en meriterad hund. Ekipaget behöver jobba ihop sig först.
 
Sv: Problemlösning??

Fast vad är ett bättre hem?

För mig är ett bra hem gott nog och ett bra hem kan lika gärna vara ett där hunden står i hundgård som ett där den sover i sängen.
 
Sv: Problemlösning??

Varför överdriver du hela tiden? Endera gör du det med vilje eller så har du bara en extrem förmåga att övertolka. Ytterligheterna bara haglar och det kan inte finnas gråzoner över huvud taget, bara svart på vitt.

Jag hänvisar till detta inlägget.

Jag säger att jag har sett trenden med köp och sälj komma innanför gränserna i det här landet allt mer där pengarna styr, för folk kvittar det vart hunden hamnar "bara den tävlas" vilket är kriteriet för att hunden ska "ha det bra". Det är inte för inte det sattes stopp för greyhoundracing tillslut och att tex travet uppmärksammats, och även om det inte är på långa vägar lika illa rör det sig åt det tänket, att djuret är ett redskap som ska brukas och när den är slutkörd gör man sig av med den. Hade det hållt sig vid det "fina" tänket Jadzia målar upp där hundarna bara hamnar hos folk som kan erbjuda hunden bättre hem än hos sina tidigare ägare hade det ju varit en helt annan sak! Då hade jag nog inte ens brytt mig.
 
Sv: Problemlösning??

Jag håller så absolut INTE med dej alls… Är inte ens i närheten av att hålla med dej faktiskt!

När jag som dressör äntligen får samtalet från Herr Svensson som har en hund som äter andra hundar, katter, grannar och jagar vilt så har jag ett tvådelat problem! Dels är det Herr Svensson och dels är det hunden!
Hunden eftersom den gör en massa saker som inte kan accepteras – varken av ägaren, mej eller samhället i stort.
Herr Svensson pga att han tillåtit hunden att göra alla dessa saker utan att styra upp dem! Han kanske dessutom har försökt och på så vis spätt på allt istället för att få kontroll över alltsammans!
Ofta är attityden dessutom att föraren vill mer än han/hon kan och orkar rent praktiskt.

Du anser att jag på någon/några timmar skall hinna lära husse hur han måste agera, samtidigt som jag bör hinna utvärdera hunden så mycket att jag kan göra en rättvis bild av hur dressyren skall planeras.
För att sedan skicka hem husse och hund där problemen med all sannolikhet kanske är lite bättre någon dag för att sedan falla tillbaka till gamla rutiner inom 3-5 dagar!!??

Nej tack!! På så vis kommer jag som dressör att få ta i mer och mer för att styra upp hunden samtidigt som husse nöter på där hemma och ”härdar” hunden genom att tjata, korrigera i fel läge/för lite/för mycket osv.
Det kommer ju bara hunden att få lida av!!

Poängen är nämligen den att hundarna är rätt så enkla att ändra på om man som utomstående får komma in och vända upp och ner på deras liv lite, det är förarna som är tjuriga/ovilliga till förändring/rädda osv.

Om jag istället träffar husse och hunden en timma eller två. Jag får se deras samarbete/brist på samarbete, testar hundens gränser för de ”problembeteenden” den har och får höra vad husse anser är jobbigast, mest frustrerande. Sedan åker husse hem och hunden stannar hos mej!
Jag och hunden känner av varandra lite och jag kör igenom normal vardagslydnad som JAG kräver av mina hundar. Hundar som inte kan de ”moment” jag tycker behövs, får lära sej detta och snabbt lägger jag in störningar i träningen för att få stadga i hunden. Detta tar MAX en vecka!
När jag anser att detta fungerar börjar jag ta itu med exempelvis utfall mot andra hundar. Genom att själv jobba med hunden kan jag lätt se vad/hur lite/hur mycket som krävs för att avbryta ett beteende samt hur jag bäst plussar hunden för rätt beteende!

När hunden varit hos mej i 2-4 veckor känner jag den väl och VET hur jag anser att den skall hanteras/belönas/korrigeras för att fungera optimalt enligt de önskemål husse haft!

När husse så kommer tillbaka så ”kan hunden hantera” en massa saker som tidigare varit konflikt situationer tillsammans med husse. Vi – jag, husse och hunden – kan nu tillsammans gå igenom det jag gjort och husse får känna att hunden kan saker och ting. Han kan rikta in sej på att belöna och plussa hunden och det går SNABBT för hunden att glömma gammalt groll och börja jobba på nya premisser! Vi kan tillsammans provocera fram situationer där hunden tidigare skulle agerat ”felaktigt” och visa husse hur situationen i dagsläget skall bemötas. Jag kan rikta in mej på att enbart instruera husse hur han skall vara/agera/tänka på – eftersom hunden redan kan detta!

Självklart förekommer även här bakslag, MEN jag anser att om samkörningen hund-förare görs ordentligt och uppföljning sker relativt snabbt efter hemresa så är detta det optimala sättet att rädda många hundar och förare från tråkiga/bråkiga liv!!

/Ulga
 
Sv: Problemlösning??

Fast vad är ett bättre hem?

För mig är ett bra hem gott nog och ett bra hem kan lika gärna vara ett där hunden står i hundgård som ett där den sover i sängen.

För mig är ett bra hem ett hem (skrapat på ytan) där hunden få bra mat, ett aktivt liv där den tränas med schyssta metoder, fysisk stimulans och en varm och torr skön plats att sova på.
 
Sv: Problemlösning??

Öh, läste du ens mitt förra inlägg? Du har nämligen i stort sett samma sak som jag själv, så ja förstår verkligen inte vart vi skulle vara oense?

ska man få bukt på en hund som man inte kommer överens med tycker jag att man som ägare måste vara delaktig när man skaffar den hjälpen. Jag är lite allergisk mot när tränare ska "visa" själva för att sedan lämna tillbaka den plötsligt mycket duktiga hunden till ägaren som försöker men inte alls lyckas lika bra. Tänk att lämna en hund på utbildning för att sedan få tillbaka den och själv inte ha lärt sig/förändrats som förare, givetvis kommer då hunden att "ta över" igen när den är med en människa som inte vet hur den ska styra jycken.

Det är ju precis det du själv skriver, förutom att du tillägger att DU sedan arbetar med ägaren. Många skippar ju ägarbiten. Utbildar/uppfostrar hunden och sen är det "klart" utan att ägaren får delta vilket jag är helt emot.

Du anser att jag på någon/några timmar skall hinna lära husse hur han måste agera, samtidigt som jag bör hinna utvärdera hunden så mycket att jag kan göra en rättvis bild av hur dressyren skall planeras.
För att sedan skicka hem husse och hund där problemen med all sannolikhet kanske är lite bättre någon dag för att sedan falla tillbaka till gamla rutiner inom 3-5 dagar!!??

Men kära nån, vart har jag påstått detta?
 
Sv: Problemlösning??

Och även jag hade kunnat tänka mig att skicka en häst på tillridning om jag hade ett problem som var för stort för att kunna lösa själv. Dock hade jag ju gärna lärt mig i efterhand hur jag skulle undvika framtida liknande problem.

Problem och problem... Jag tröttnade på att traggla och inte komma nånvart eftersom det låste sig för både mig och häst. Skickade iväg henne i 2 månader och sen har vi inte haft några problem sen dess:D
Fast jag tycker iofs också att det tråkigaste som finns är att rida in unghästar, så jag skickade iväg henne så fort hon var lite riden i alla gångarter med lite styrsel och fick tillbaka en ganska balanserad häst i iaf 2 gångarter.
 
Sv: Problemlösning??

Du skriver: "Jag tycker att det är förjävligt då att skicka iväg sin "vän" till någon som man inte alltid känner."

Och det är det jag förespråkar...så?

/Ulga
 
Sv: Problemlösning??

Jag vet flera uppfödare som kasserar en eller flera hundar om året av olika anledningar. Det kan vara att hunden gjort sitt i aveln, att den inte riktigt blev vad uppfödaren tänkte sig, ledfel eller tusen anledningar till. För dem är det fullt möjligt att samla hundar på hög, om de kasserade hundarna inte säljs av. Nu kringgås det av många genom att sätta tikar på foder, men det finns också de som inte gör det. Så det du tror är ytterligheter är exempel jag hämtar från verkliga uppfödare. Du behöver nog ut och se dig om lite.

Tävlingsförarna har inte riktigt samma förutsättning för att kunna samla på hög, men för dem kan en färdigtävlad och pensionerad hund räcka för att de ska anse att de samlar på hög. Bättre då att låta hunden gå till en annat hem. Inte heller det är är någon fantasi utan jag känner även här till fler som låter sina pensionerade tjänste- och tävlingshundar flytta därför att det inte finns tid till annat än de aktiva hundarna.
 
Sv: Problemlösning??

Å andra sidan ger det sällan bra resultat att hålla på och hatta hit och dit med olika metoder.
 
Sv: Problemlösning??

Jag förstår inte var du ser överdrifter. Jag plockar exempel som jag sett och tankegångar som jag hört och diskuterat. Du får nog precisera exakt vad som är en överdrift för jag börjar tro att du har svårigheter att förstå vad jag skriver.

Inget av det jag skriver är några ytterligheter. Pressing är en metod som vilken annan och hundgård är inte direkt någon överdrift, så vad är det egentligen du ser?
 
Sv: Problemlösning??

Jag håller med dig. Man kan göra mycket som utomstående tränare. Fler borde vara öppna för det.
 
Sv: Problemlösning??

Vad som är bra mat, schyssta metoder och fysisk stimulans är väldigt subjektivt. Jag litar på att tävlingsfolk vet bäst själva vad som är bra för den hund de köper. Det är knappast så att de vill träna hunden oschysst eller ge den kass mat. Att jag sedan kanske inte gillar maten eller skulle få för mig att använda de metoderna är en helt annan sak. Köparna får fortfarande göra på sitt sätt utan att jag lägger mig i för hunden mår nog lika bra oavsett om den lever det liv jag ser som bra hund eller det liv köparna väljer.

Som tävlingsförare är man mån om sin hund för är man det inte så kommer man ingen vart och därför är det gott nog för mig att köparen är en duktig tävlingsförare. Hur han sedan väljer att hålla hund lägger jag mig inte i. De få riktiga rötägg som finns är ju välkända och lätta att undvika.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundträning Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord? Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
907
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp