Problemponny på ridskola

S

sseelsa

På min dotters ridskola som för övrigt är utmärkt och min dotter stortrivs om det inte vore för denna avkastakung.
Jag har föreslagit att dom skall sälja henne då hon bockar, skenar ,kör ner huvudet ja you name it.Hon har helt enkelt tagit över ledarskapet.
Med vuxen erfaren ryttare går hon ner i form och rids utan problem.
Till saken hör att hon är stor ,stark, viktbärande och tjejerna har inte en chans mot henne.
Ridlärarna vill nu betsla upp med ex pelhamn men är det något att rekomendera när barn rider.Krävs det inte lite kunskap för att kunna rida med sånt?
Jag har nu knorrat lite på ridskolan men vill ha lite kött på benen i min argumentation då min kunskap inför sånt här är begränsat.
Min dotter vill så gärna rida kvar men jag vet inte :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problemponny på ridskola

det låter ju verkligen som om denna stackars ponny inte passar på ridskola! :O
Och att byta bett, ingen bra lösning enligt mig!!! Om ponnyn nu går bra med erfarna ryttare så är det ju tydligt att problemet inte ligger i munnen utan att den helt enkelt inte passar som barnhäst/till "nybörjare".

Tycker absolut ridskolan borde sälja denna häst, man lär sig ingenting på att ramla av och det verkar som om det enda denna ponny kan lära någon är att bli rädd... det kan ju i sin tur leda till att ridskolan tappar ryttare och får dåligt rykte. Ingen ridlärare vill väl att det ska hända olyckor på sina lektioner?

Jag säger INTE att man inte bör ha hästar av olika temeprament på ridskola men en sån här ponny kan bli farlig.

Om ridskolan inte vill sälja ponnyn och du är orolig för din dotter skulle jag rekomendera att du pratar med ridläraren och säger att din dotter inte vågar/vill rida hästen eller att du inte vill att hon ska göra det. det gjorde vi med mig när det fanns en häst på ridskolan jag var VÄLDIGT rädd för, och det funkade. det är värt ett försök. det sista du vill är ju att din dotter ska råka illa ut.

Lycka till!
 
Sv: Problemponny på ridskola

Bra svarat det kan jag anända när jag pratar med ridlärarna. Rida henne får inte dottern för mig och det vet hon och är nöjd med det beslutet. men hästen skrämmer ju slag på dom andra hästarna och så håller det på. Jag börjar tröttna:crazy: men stallet är så bra annars och ligger gångavstånd från oss i underbar miljö
 
Sv: Problemponny på ridskola

Låter som att ponnyn inte trivs på ridskola. Då ska man absolut INTE betsla upp den stackaren... :eek: Farligt för små ryttarna och synd om den stackars ponnyn.
 
Sv: Problemponny på ridskola


Det är klart att ponnyn inte trivs frågan är hur övertygar man ledningen om detta med bra argument. Som alltid är det ju pengar inblandat och att köpa ny häst verkar ju inte vara intressant då jag föreslagit det.
Vill helst att dottern rider kvar men som det sër ut nu så blir det väl inte så
 
Sv: Problemponny på ridskola

Men jag tycker nog det låter lite dramatiskt att sluta på en ridskola bara för EN hästs skull. Olika slags hästar finns ju på alla ridskolor, men alla passar inte i hela verksamheten kanske....och det har inget nu att göra med att hästen kanske inte trivs eller så utan mer att det säkert finns en "buse" även på nästa ställe. Och nästa. Kanske de kan försöka låta ponnyn enbart gå med duktigare ryttare om de nu inte vill sälja den?
 
Sv: Problemponny på ridskola

Problemet är ju att ponnyn skrämmer slag på resten av gänget så det slutar ofta med att flera trillar av ,några skenar och så håller det på. Det brukar vara dom lite större tjejerna som rider henne men vad hjälper det när det blir total kaos. Allt förmycket tid på lektionen går ju åt till detta och försöka få den ryttaren som rider att rama in henne.
Och visst finns det busar på de flesta ställen men det skillnad på busiga hästar och de som tagit över ledarskapet och som jag anser i det här fallet är farlig
 
Sv: Problemponny på ridskola

Problemet är ju att ponnyn skrämmer slag på resten av gänget så det slutar ofta med att flera trillar av ,några skenar och så håller det på. Det brukar vara dom lite större tjejerna som rider henne men vad hjälper det när det blir total kaos. Allt förmycket tid på lektionen går ju åt till detta och försöka få den ryttaren som rider att rama in henne.
Och visst finns det busar på de flesta ställen men det skillnad på busiga hästar och de som tagit över ledarskapet och som jag anser i det här fallet är farlig
Jag tycker att du har ganska bra argument bara i detta att det tar tid från lektionen att ha med en sådan ponny. Rida är ju redan dyrt och tiden så knapp att det gäller att göra det bästa och mesta möjliga av den. Samt att ingen blir ju en bättre ryttare av att "tvingas" rida en häst man inte klarar av. Det bästa vore ju om de kunde dela upp passen mellan ponnierna att denna gick enbart på de mer avancerade ryttarnas lektioner, för varken ponnyn eller ungarna kan må bra om den skall ridas av de som inte kommit så långt och ponnyn lär sig att etablera sina ovanor och ungarna blir skrämda.
Vad säger ridskolan?
Jag tycker att det ingår i god utlärning av ridning att även kunna sälja en häst för hästens bästa eller begränsa dess medverkan i verksamheten. Ungar(och vi vuxna) går ju inte bara på ridskola för att få rida utan även för att få lära oss det andra runt omkring hästeriet- att lära sig sina egna och än mer en hästs begränsningar är ju jätteviktigt.
Har du pratat med de andra barnens föräldrar? Det bästa vore väl om ni pratade ihop er om hur ni och barnen vill att det skall vara. Är ni flera och ledningen ser sig blinda på pengar så lär de ju oroas av att ni då är en mängd som hotar byta ridskola....
 
Sv: Problemponny på ridskola

försök att få fler mammor med dej. du är kunden och man ska ju lyssna på sina kunder och är den ett problem för barnen så tycker jag att dom ska sälja! stå på dej det är inte många som vågar säga vad dom tycker men försök att hitta någon som vill stötta ditt tycke och stå för det! pelham nja inte det bästa kanske för barn som inte kan rida ordentligt men fungerar ponnyn på det så är det deras problem bara inte barnen får skit för att dom tar för hårt i den! lycka till mvh kathrin talamo
 
Sv: Problemponny på ridskola

kl

barnens säkerhet ska ju gå i första hand.
Tycker inte du behöver så mkt mer kött på benen än vad du egentligen redan har.
Prata med de andra föräldrarna och så utser ni ngn som talar med ridskoleledningen att denna häst INTE ska gå med småtjejer utan får hålla sig till grupper där de vuxna erfarna kan hantera henne utan risker.

Skulle dock inte ta detta med ridläraren om denna just bara är lärare där. Oftast har dom inte så mkt befogenheter utan gör bara som de blir tillsagda.
Ridläraren känner kanske att denne inte riktigt " vågar" lägga fram problemet för ledningen så jag skulle vända mig direkt till ansvarig för skolan.

lycka till
 
Sv: Problemponny på ridskola

problemet är att det är en liten ridskola med endast 10 hästar. Ingen vuxen ridning. Alla andra föräldrar släpper bara av sina barn och hämtar dom efter ridlektionens slut. (Icke hästkunniga föräldrar antar jag ) Det brukar bara vara jag som alltid står där och fryser Men jag skall ta upp det med ridlärarna ordentligt.men de gånger jag fösökt slutar med att dom tror att hon lägger snart av och det gör hon också när det blir sommar och varmt. men i det här landet är det ju för det mesta kallt så det bockas från okt till maj sen lägger hon av under sommaren ! Men jag tar nya tag tack för råden
 
Sv: Problemponny på ridskola

Om inte föräldrarna är där så kanske du kan prata med barnen. Kanske inte de minsta men de lite äldre som rider ponnyn och blir avkastad då och då. Att få med sig de som rider ponnyn kan vara bra och kanske att DE tar upp det med någon ansvarig för ridskolan. Och du finns med där som stöd för dem. Det är trotts allt de som rider hästen och händer det nått är det se som åker ut för det. Det finns många oroliga mammor och tyvärr tas de nog inte på allvar allt för ofta.
Om ingen/väldigt få vill rida ponnyn finns ingen anledning att ha kvar den. Tror helt klart att den här ponnyn skulle få det bättre hos en rutinerad privatryttare.

Lycka till!
 
Sv: Problemponny på ridskola

Om inte föräldrarna är där så kanske du kan prata med barnen. Kanske inte de minsta men de lite äldre som rider ponnyn och blir avkastad då och då. Att få med sig de som rider ponnyn kan vara bra och kanske att DE tar upp det med någon ansvarig för ridskolan. Och du finns med där som stöd för dem. Det är trotts allt de som rider hästen och händer det nått är det se som åker ut för det. Det finns många oroliga mammor och tyvärr tas de nog inte på allvar allt för ofta.
Om ingen/väldigt få vill rida ponnyn finns ingen anledning att ha kvar den. Tror helt klart att den här ponnyn skulle få det bättre hos en rutinerad privatryttare.

Lycka till!

Det känns lite som att gå bakom ryggen på dom som jobbar på gården. och tjejerna känns för små de flesta är runt 10-14 och trivseln är väldigt hög . nä! jag får ta det med hon som bestämmer när rätt tillfälle dyker upp.
Sälja ponnyn eller så slutar dottern det finns fler ställen
 
Sv: Problemponny på ridskola

Jag har inte läst alla inlägg, men till trådskaparen låter det som att hästen funkar bra med vana ryttare.
Så i princip behöver ridskolan kanske inte göra sig av med hästen, men tänka på vem som rider den så att det inte blir såhär.
Mycket oansvarigt av ridskolan att låta detta ske. Följderna kan bli svåra skador för eleverna och även skapa rädsla vilket gör att elever slutar med ridningen.
Jag tycker att du ska prata med ägaren av ridskolan helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 751
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 545
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 854
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp