problemproblem hälta

M

M-Meduza

Känns bara som det är problem med hästen nu...

Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han sakta i omgångar.. men då dyker det upp ett nytt problem..... började i ja augusti september förra året... då han inte blev sömstucken i tre hovar men.. någon söm i varje hov låg och tryckte på någon nerv el något. det släppte när vi tog av skorna.. sen blev han bra.. fick nya skor (av en annan hovslagare, den andra kom ut pågrund av att min vanliga ej hade tid o han hade tappat en sko och sliter sönder hovarna så himla fort)
red han lite lungt hela hösten.. han sattes igång.. var igång och då råkade jag ut för en bilolycka..
en kompis red han då åt mig men lagom till att ja kunde börja sitta på han så fick han en broddskada som såg ganska illa ut... det läkte dock ihop bra och jag höll det rent (va snö och kallt ute då med).

för en månad sen började han komma igång med kroppen.. ja kunde börja arbeta han i lite mer samlad form.. vi red långa skritturer över stock och sten i skogen.. klättrade.. körde kortare dressyrpass på banan med mycket halter..

Dock ut massören för ja tyckte han satt fast lite i ena sidan. och mycket riktigt det gjorde han (dock inte mycket).. annars såg han fin ut i ryggen.

han vilade dagen efter.. skrittades sedan dagen efter o dagen efter det tog jag ett kort pass på banan.. kändes ganska fin. släppt i sidan iaf...

Dagen efter skulle ja longera... då va han halt....:crazy: Jag tyckte det såg ut som att det va bak och att han sjönk ihop med ryggen och rumpan så jag trodde han hade sträckt sig (hade bockat och brallat som fan i hagen innan).. väntade några dagar och linade han men han visade då också. Hovarna såg inte fina ut och skorna såg för små ut. det kunde jag se... va då fem veckor sen han skoddes och vi brukar sko han med sex veckors intervaller (oftare när han rids riktigt då han nöter väldigt på skorna)
dagen efter var han svullen i trakterna( heter bakdelen det på hoven? ):angel: riktigt svampig och tjock... då började jag tro att det va där felet va..
massören var ute och tittade och hon kunde också tänka sig att det va hovarnas fel... framhovarna såg inte heller bra ut då hoven började växa över skon (lite). och hon funderade då på om det va därför han hade lite spänningar i halsen om det kunde bidra.. (inte halsen utan mer vid bogbladet).. vi spekulerade hej vilt.. kom fram till attvi skulle ta av skorna.. han skulle ändå skos av en annan hovslagare än den som skodde sist då jag inte var nöjd med honom efter den gången. (dock haft han i över två år). vi longerade han och kom fram till att det satt fram. inte alls bak som jag trodde. :crazy: höger fram. samma ben som broddskadan. han hade lite värme.. lite puls men ingen feber.. efter ett par dagar försvann värmen. han fick nya skor.. va innan skodd med väldigt långa tår och det tyckte inte hovis va bra samt inte massören heller (ja e inte så duktig på sånt men hans hovar har aldrig varit formade så innan).

så nu har vi rätat lite på hovarna... och hovarna ser redan mycket bättre ut. han visar dock liiite hälta. kan inte avgöra om det e vänster el höger...... tyckte att det va vänster.

idag var massören ute och kikade( sist när vi tog av skorna behandlade hon inte) linade han först och det va höger ben.. sen gick han bra några steg sen visade han lite på vänster ben... väldigt lite... inget på rakt spår.. springer mer än gärna.

sen fick han lite massage och han va stelare nu än vad han va första gången när hon va här när han reds.. nu går han ute på sommarbete dygnet runt i en platthage.

vi har en massa teorier.. men samtidigt ingen aning.. han verkar inte ha ont... först tänkte vi hovböld men det trodde inte vet eftersom det inte blviit sämre och han inte reagerat med hovtång osv..

om han har spänningar i kroppen pågrund av den lilla hälta så tyckte vi det borde visa sig imorgon med mer hälta då han blivit uppmjukad i spänningarna?

jag vet inte.. jag vet inte alls.

han har enorm livsglädje och riktigt glad och pigg just nu.. så att han linkar i traven är inget kul..:crazy: vi vill ju ut på mysiga skogsstigar nu när det är vår.

ska ringa atg imorgon o försöka få en tid nu i veckan..

men tips om vad det kan vara osv..... mottages tacksamt då jag gärna har lite i bagaget samt vill lära mig mer om sånt här (haft tur med mina hästar innan inser jag nu)

Kan annars berätta att han är en känslig häst som visar när han har ont. varit halt ett par gånger på dom fyra fem åren jag haft honom och då vägrat gå överhuvudtaget.. nu e han så himla snabb i benen o skuttar och är glad.

skrivfel finns och dumma kommentarer undanbedes..;) tackar.
 
Sv: problemproblem hälta

ledsen att det blev så himla långt... men hoppas någon har tid att läsa och svara... är lite luddigt skrivet men... jaa..
 
Sv: problemproblem hälta

Svårt att säga vad felet kan vara då man inte sett hästen.. Men jag tycker det är en bra idé att ta hästen till en veterinär som kan kolla igenom den ordentligt. Vad jag reagerade lite på var att hästen var halt på böjt spår men inte på rakt, mina erfarenheter av det brukar vara att det är hovlederna som spökar. Du skrev också att hästen varit skodd men långa tår fram - det kan också vara en bidragande orsak till att hovlederna blir dåliga. En tips är att en häst som har problem med hovlederna (om det nu är det dvs) ska hållas korta i tårna fram.

Hoppas du får en tid hos veterinären snart så du kan få reda på vad som spökar på pållen din!

Lycka till!
 
Sv: problemproblem hälta

Svårt att säga vad felet kan vara då man inte sett hästen.. Men jag tycker det är en bra idé att ta hästen till en veterinär som kan kolla igenom den ordentligt. Vad jag reagerade lite på var att hästen var halt på böjt spår men inte på rakt, mina erfarenheter av det brukar vara att det är hovlederna som spökar. Du skrev också att hästen varit skodd men långa tår fram - det kan också vara en bidragande orsak till att hovlederna blir dåliga. En tips är att en häst som har problem med hovlederna (om det nu är det dvs) ska hållas korta i tårna fram.

Hoppas du får en tid hos veterinären snart så du kan få reda på vad som spökar på pållen din!

Lycka till!

han har inte varit skodd med långa tår under lång tid.. utan det är i ca 7 veckor nu.. hovslagaren skodde helt plötsligt annorlunda o va helt konstig i sättet. han måste haft en extremt dålig dag..
ja hästens massör tyckte det borde sitta långt ner med tanke på att han bara visade på böjd.. han har dock hela tiden blivit bättre. ska nu ner och lina honom innan jobbet och sen ringa atg och förklara precis hur läger är.

han har alltid haft problem med hovlederna innan.. och är nu redann skodd med kortare tå.. (kan dock ta lite till nästa gång men det är ju bättre att ta det lite försiktigt)
 
Sv: problemproblem hälta

Hur har det gått?


Hej.. jag ringde atg kliniken och förklarade in i minsta detalj precis hur det var.. (med skoningar hit och dit o hälta på volt men ej böjd spår.. ingen värme ingen puls osv).. men jag tröttnade ganska fort då han i andra änden inte lyssnade ett skit på vad jag sa så jag sa bara "jag vill ha en tid och komma in och undersöka vad som är fel på honom".

hästen fick massage dagen innan och hon tyckte ja skulle lina honom dagen efter och se om han hade blivit haltare vilket han borde ha blivit då mycket av spänningarna hade hon lyckats lirka bort. eller hur man ska säga..

men inte då. jag va upp vid halv sex och va nere o linade han o han visade bara som han gjorde dagen innan.. väääldigt lite...

fick skor fyra dagar innan och har blivit bättre och bättre... på kvällen sen samma dag som ja linade han halv sex så... visade han ingen hälta alls. inte ens på en tio meters volt el vid avsaktningar (då man sett hältan som mest)..

har kontakt med massören och hon tyckte ja skulle börja skritta han korta pass och se hur han reagerar i fem dagar sen lägga in lite trav och känna hur han känns då.. hon tyckte jag skulle spara min tid på atg (nästa onsdag fick jag tid) ifall han blev halt igen.
men jag ska åka in dit hur eller hur. för jag vill ha det bekräftat hur el hur även om han inte är halt längre..

e nästan säker på att det berodde på skoningen och hans långa tår.. för sen hovis "rätade" på hovarna så har han bara blivit bättre och bättre..

ska inte stressa fram (inte för att jag brukar göra det heller) men ska skritta fem dagar nu max en halvtimme. sen trava kort sträcka och se... ska samtidigt lina han något varv varje dag för att verkligen se att han går jämt och med gnista..


hästen har dock aldrig haft sån livsgnista som han har nu..... han och hans kompis shetlandsponnyn rejsar varje dag i hagen och verkar ha det helt underbart... sen att dom sticker för mig varannan dag och in på stallägarens tomt är en annan sak :crazy:

näh men jag hoppas det går vägen.... ska ju iväg och prova ut en ny sadel och allt när jag fått igång han.... inte varit riktigt igång på ett o ett halvt år. först pågrund av mattes lathet sen bilolycka och efter det skador på hästen..

så.. jag hoppas det blir ljusare nu.. hästen behöver ridas nu dessutom då han ser dräktig ut av gräset;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 313
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp