Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,
Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst så har jag hittat massa info på Buke och genom att Googla. Mer info finns sammanfattat nedan. MEN nu undrar jag om det är många som har problem med regnskållor. Det har ju varit en regnig sommar plus att det är relativt kallt och fuktigt ute nu? Har ni förutom tipsen nedan fler tips? Pållen jag rider har bla fått skållor på ryggen så ingen ridning.... Alla tips emottages därför tacksamt. Nu tvättar vi med jodopax och smörjer med penicilinsalva.

Info om Regnskållor:
Orsakas av bakterier
Symptom är krustor i huden, håravfall med hårlösa fläckar som följd och allmänt matt hårrem. Drabbar oftast då det är fuktigt och/eller blött ute.

Vid lindrig symptom brukar det oftast självläka inom ett par månader. Är hästen kraftigt drabbad, så kan allmäntillståndet påverkas.
Regnskållor överförs luftburet av de sporer som frigörs då krustorna blöts upp. Det smittar också via borstar eller exempelvis täcken.

Behandling sker genom att tvätta drabbade områden. Detta skall göras med ett milt desinfekterande medel. När man blött upp krustorna kan man lossa dessa, om de sitter löst och desinfektera huden under dem. Efter tvätt och desinfektion måste man torka ordentligt. All utrustning måste oxå desinfekteras! Läs bla mer på http://ridsport.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=85ab2cfd-203b-46a1-bd85-793f38b41215
Man kan även tvätta m klorhexedinschampo några dagar, ska då bli bättre.
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

I år har vi inte haft några, förrförra vintern hade nordisen skållor, då duschade vi henne med Hexocil schampo (finns på apotek o djur/hästaffärer) och det räckte. Sprayade även lite svag Virkonlösning på de utsatta ställena har jag för mig :)
Hon blev bra efter 1 behandling med schampot och några ggr med Virkon.
Använd bara hästens egna borstar och täcken/schabrak/benskydd, och använd inte dem på någon annan, annars sprider det sig. Andra hästen fick nån liten skålla men den försvann med bara Virkon tror jag.

Vi använde bara ett par täcken (onödigt att "smitta ner" alla) och efteråt tvättade vi dessa i maskin och så tvättade vi alla borstar i Virkon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Å tack för snabbt svar! Det ger iaf lite hopp då! Så trist att pållen fått Regnskållor och speciellt trist på ryggen med tanke på att han inte kan ridas. Tycker även synd om honom som ser så loppbiten ut....
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Vår arab hade problem med regnskållor när vi köpte honom, vi höll på med virkon i all evighet utan att det hjälpte:crazy:

Sen provade jag aspbarkspellets:love: skållorna försvann:D när han hade ätit det i några veckor.


När det var slut hos leverantören ett par veckor så kom de tillbaka:mad: så jag är säker på att det hjälpte!

Kolla här! www.wiromin.se
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

aspbarkspellets? Kan det hjälpa och isf varför? Kollade hemsidan men kan inte hitta infon om aspbarkspellets, var hittar jag den?
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

En bra idé kan vara att klippa hästen på de drabbade områdena. När min häst drabbades för flera år sedan så fick jag inte bukt med det förrän jag rakade hela hästen och gnuggade in jodopax med rotborste, tror jag gjorde det i flera omgångar. Då hade skållorna hunnit att explotionsartat sprida sig till så gott som hela hästen förutom huvud och ben..
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Två av mina hästar drabbades i vintras och båda krävde antibiotikabehandlingar i sju dagar vardera för att bli bra. Det var ingen rolig historia, men det finns ju värre..
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Klipp hästen, tvätta med något desinficernade och använd täcke!

Om du inte låter hästen gå och vara blöt så blir det inga regnskållor heller.... så på med regntäcket!
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Om du inte låter hästen gå och vara blöt så blir det inga regnskållor heller.... så på med regntäcket!

Men ett fodrat regntäcke! Min fick nämligen regnskållor av att gå med ofodrat = blev för tätt.
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Ja det kan bli för klammigt, särskilt om det inte andas så bra.
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Jag har hört precis tvärt om, dvs att det INTE är bra med täcke alltså när de redan fått regnskållor. Sen beror inte regnskållor på att de gått utan täcke, finns ju miljarders hästar som går utan täcke och inte får regnskållor. Hade bakterieinfektionen härjat hade det inte spelat någon roll om han haft regntäcke. Det första "utbrottet" var på skenbenet....
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Bada i Hexocil är det bästa jag provat mot regnskållor. Det är inte ovanligt att man får skållor på hästar med tjock tät päls eftersom de inte torkar till ordentligt o bakterier växer till. När det varit väldigt blöt o fuktig sommar/höst är det inte ovanligt att mina shettisar drabbas. Därför försöker jag klippa mina småttingar o ha tunnt regntäcke på.
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Shettisar förstår jag med tät lång päls. Detta rör sig om ett halvblod :-) Han har iof tät lång päls för sin ras men det går ju inte att jämföra med Shettisars.... Tack för tips!
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Klart det spelar roll. Är väldigt sällsynt att en kortpälsad täckad häst får regnskållor. På tjockpälsade och otäckade är det däremot vanligt. Särskilt såna som man täcker när dom redan är våta..
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Klart det spelar roll. Är väldigt sällsynt att en kortpälsad täckad häst får regnskållor. På tjockpälsade och otäckade är det däremot vanligt. Särskilt såna som man täcker när dom redan är våta..

Vår arab är inte långpälsad:crazy:
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Klart det spelar roll. Är väldigt sällsynt att en kortpälsad täckad häst får regnskållor. På tjockpälsade och otäckade är det däremot vanligt. Särskilt såna som man täcker när dom redan är våta..

Har du statistik över det? :-) Du låter så himla säker! Jag har ridit och skött hästar i 25år (mest halvblod, men tidigare även diverse ponnys) och har aldrig stött på det, då har hästarna varit både täckade och otäckade och med lång och kort päls. Det kan omöjligt vara så att det endast beror på att de går utan täcke som sagt utbrottet började på benet, där hade han inte kunnat ha täcke:rofl:
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Regnskållor är ju en svampinfektion så det handlar också mycket om hästens immunförsvar/allmänkondition.

Har ingen insyn i på vilka hästar/under vilka omständigheter det är vanligast men jag kan säga att min häst var väldigt känslig i allmänhet, och framför allt i huden.
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Jag säger då inte att det enbart beror på det. Men det gör det helt klart värre. Såklart är vissa hästar mer utsatta pga dålig hälsa i almänhet, som ger upphov til diversa hudproblem. Men det som kanske skulle varit EN liten skorpa om hästen hade haft täcke blir en jättestor infektion utan när den får så bra villkår, dvs blött och härligt hela tiden.

Jag har träffat på en del hästar med regnskållor, dom flesta har varit kallblod, ponnyer eller föl. Samtliga otäckade och med lång/tät päls och det bryter ut i samband med regnperioder.

Det är ju fullkomligt logisk. ;)
 
Sv: Probs m Regnskållor pga blöt sommar höst?

Hej,

Jag har letat på Apotekets hemsida efter Klorhedidinshampo som flera Bukare tipsar om men gått bet. Nu har jag hittat och vill tipsa er andra som letar. Shampot heter VetriDerm® K-Hex Shampoo , 250ml kostar 119kr. Ni hittar det på följande länk:
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo Används tydligen med fördel tillsammans med: VetriDerm® Intensive Conditioner som finns på följande länk: http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har sökt på "Regnskållor" här på buke och hittade väl det jag var ute efter. Det jag dock reagerar på är det här...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp