Bukefalos 28 år!

Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

Casteloro

Trådstartare
Jag har sökt på "Regnskållor" här på buke och hittade väl det jag var ute efter. Det jag dock reagerar på är det här:

http://ridsport.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=85ab2cfd-203b-46a1-bd85-793f38b41215

Där står det bland annat att regnskållor smittar.. Och att hästen ska isoleras osv.

MEN, den veterinär som vi hade ut till skolan (där min systers häst står) informerade ingenting om det här. Det måste väl vara dennes skyldighet, speciellt då hästen står i ett stort stall! Nu har hästarna (skolans ponnier) min systers häst står med också fått samma sak och det kan knappast vara ett sammaträffande. Och det är ett jäkla liv från de andra hästägarna, helt förståligt.

Varför fick min syster ingen information om det här, och vad gör man åt det?

Privatägarnas hästar är alla klippta (tror jag), behöver de vara oroliga då?
 
Sv: Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

Regnskållor orsakas av en bakterie så visst kan det smitta ex genom borstar och händer. Veterinären som var ute hos oss sa inget om att isolera hästen från de andra men att vi skulle vara lite extra noga med att inte använda varandras borstar, täcken o dyl och att vi skulle tvätta händerna "mellan hästarna" så att säga.

Skållorna mår fint i fukt och värme och så som hösten har utvecklats så är det många häromkring (västkusten) som har drabbats av både regnskållor och mugg, så det behöver ju nödvändigtvis inte bero på din systers häst att de andra också har fått skållor. Och visst kan det drabba även klippta hästar, även om det antagligen inte får fäste lika lätt.

//
 
Sv: Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

Regnsållor sprids genom porer, som kan ligga inaktiv länge på torr hud.:(
 
Sv: Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

Tipsar om ett enkelt och billigt botemedel. Fick det utskrivet av vet för 10-12 år sedan. Jodsåpa, stegade iväg till apoteket 96.-. Tackar tackar.
Läste sen innehållsförteckningen och svårare än så här är det inte. En kapsyl konc jodopax + 1 dl såpa. Blanda och tvätta (gnugga in) ordentligt. Upprepa e 3-4 dgr.
Torka hästen ordentligt. Låt hästen stå utan täcke över natten och lägg inte på utetäke om det inte regnar.
Lycka till!
 
Sv: Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

Vanlig grönsåpa? =)
 
Sv: Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

Har fått regnskållor på en av mina hästar, och det med jodopax + såpa lät ju himla enkelt, så jag tänkte prova det. Det ska väl sköljas ur efter att man gnuggat in det? (Dum fråga kanske :o :) )
 
Sv: Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

Jajamän vanlig såpa, gno ordentligt med exvis piggborste, låt det verka i 5-10 min och spola av.
 
Sv: Regnskållor och veterinär som ger bristande information?

...samt TORKA hästen helt torr. Skållor gillar väta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst...
2
Svar
26
· Visningar
2 453
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp