Bukefalos 28 år!

Probsalva?

M

Maxmax

Är det någon som har provat Prob super kräm med 48% aloe vera eller någon annan av Probseriens salvor? Jag funderar på att använda det på min eksemhäst. Vill höra om någon provat det.

Är det drygt? Kladdigt? Luktar illa/gott? Dyrt? Vart har ni köpt det?
 
Sv: Probsalva?

Luktar inte gott men lindrar klådan från knotteksemen på mina hästar.
 
Sv: Probsalva?

jag hade Proboljan till shettisen jag hade. Den funkade kanon! smörjde in mankammen och svansroten där hon kliade mest och även precis in under pannluggen! minskade klådan jättebra! och hon hade mycket exem...
 
Sv: Probsalva?

jag har använt mig av oljan förra sommaren, men tänkte i sommar använda salvan.
Fiapialisa skrev att det lukar illa, är det svårt att tvätta bort det för händerna? Tänkte om den är väldigt fet o kladdig eller så? Är den dryg? Vilken av salvorna använde du?
 
Sv: Probsalva?

För vår del var det bortkastade pengar. Luktade tjära och blev bara kladdigt utan att göra något åt klådan.
Enda gången jag har haft en kräm som funkat var ett år när jag använde Equilotion/creme. Men sedan ändrade den sammansättning och hade inte alls samma effekt längre.

Senaste åren har vi kört med Horsol. Det har funkat superbra! Lite otäckt i början med alla hudflagor och det går åt en del pälsglans och piggbostar för att få bort dem (har för första gången en häst med tjock och fluffig man a la islandshäst) men det är det helt klart värt! Enkelt att använda och bra resultat relativt snabbt.
I år testar vi även Dermosol, som också är flytande salicylsyra fast mer utspätt. Lite krångligare att dosera (annan flaska) och för tidigt för att säga om det funkar (använt två gånger hittills). Men jag är hoppfull.
Alltihop går att köpa direkt från distributören N-vet.
 
Sv: Probsalva?

Första sommaren jag använde det = kanonbra resultat! Exemen var mycket lindriga, hästen nöjd, matte nöjd!
Andra sommaren hade det absolut ingen effekt alls. Det märktes absolut ingen som helst skillnad på när jag använde det i jämförelse med när hästen var obehandlad. Jag provade ytterliggare en gång till förra sommaren och märkte absolut ingen som helst skillnad i jämförelse med andra produkter.
 
Sv: Probsalva?

Har inte provat salvan men däremot, Deon, Oljan o schampot. De första två funkar inte alls på min häst men schampot är väldigt bra på att göra helt rent från gamla rester av salvor så det använder jag flitigt.

Har provat Horsol med halvbra resultat. Ska i år testa Svavelblomma och Killitch som innehåller bensylbensoat. Ska även prova att fodra med MSM då en del exem kan komma av svavelbrist.
 
Sv: Probsalva?

Fast med tanke på hur mycket svavel som regnar ner över landet varje år känns det ganska osannolikt.. Men det kanske funkar för en del (inte för varken mej eller min häst). Om inte annat får man en häst som stinker svavel när den fiser.
 
Sv: Probsalva?

Har inte provat salvan men däremot, Deon, Oljan o schampot. De första två funkar inte alls på min häst men schampot är väldigt bra på att göra helt rent från gamla rester av salvor så det använder jag flitigt.

Har provat Horsol med halvbra resultat. Ska i år testa Svavelblomma och Killitch som innehåller bensylbensoat. Ska även prova att fodra med MSM då en del exem kan komma av svavelbrist.

Berätta mer om killitch? Aldrig hört talas om?

Jag provade horsol förra året med, tyckte först det gav liiite effekt, men sen ingenting.

I år kommer jag nog inte testa fyrtiofjorton saker, utan idag var första vårbadet, jag rakade med tårar i ögonen av hela manen, ner till huden (1 mm skär), och hade på Ultrashield. Eksemtäcket åkte på igår, trodde jag hade ett par dagar på mig att tvätta och insektsmedelsbehandla, men skapet var som en handboll och blodigt pga hur sönderbitet det var idag. Knottjävlar. Han kliade sig första gången i förrgår.

Men from nu blir det eksemtäcke på, horsol i mankam och svansrot, bad varannan vecka, fortsatt hålla manen helt nedrakad, och så toppa med annat insektsmedel där det är oskyddat. Och Tar Plaster på skapet och vid armbågar.

Hjälper inte det får vi se, då provar jag endera lite mer (vad som nu finns kvar..), eller så kastar jag in handduken och så får vet blanda kortisonlösning åt honom.
 
Sv: Probsalva?

Låter som om ni som använt salvan inte har varit så nöjda. Då ska jag nog fortsätta med oljan och horsol och equiecream som jag gjorde förra sommaren. Han höll sig rätt fin av det! Sen tvättar jag med äppelcidervinäger ett par gånger i veckan.
 
Sv: Probsalva?

varför rakar du av manen?
Aldrig hört att man gör det i "förebyggande" syfte sådär?

För att han kliar av den annars. Förra året fick jag raka av den när han kliat sönder den så det som återstod var svintotussar. Han blev klart lindrad när manen var borta (jag rakar alltså i princip hudrent, 1 mm skär), antagligen för att det är lättare att med medel/salvor nå ändå ner till huden, jmf med när han har man.

I år hade jag tänkt lyckas rädda manen, men jag tafflade till det och missade svidknottjävlarnas antåg. Så när jag tog in så hade han börjat klia manen. Då valde jag att redan nu förebyggande raka av den, för då kan jag behandla mankammen optimalt, och kanske - förhoppningsvis - hålla honom mer klådfri i år.

Jag vet att en vackert svallande man är helig för vissa, och han ÄR finare i man, men min första prioritet är att hålla honom så klådfri det nånsin är möjligt. Och där rök manen.
 
Sv: Probsalva?

Givetvis hittade jag det här på buke;) Killitch alltså...är ett klådstillande medel med Bensylbensoat. Matti här på buke blandar ju sin egen salva av bensylbensoat och fårtalg men jag kände att jag vill prova Killitch först. Jag beställde det från en affär i England och DEN damen tipsade mig om att hon använde svavelpulver i man o svans för lukten håller tydligen insekterna borta.

Jag hittade svavelpulver (heter svavelblomma) på den lokala färgaffären o min häst hade ju tendens till att börja klia sig men har inte gjort det mer än iaf. Jag pudrar det i man o svans varje dag, färgar inte, min är ju skimmel o pudret är gult men helt färglöst.

Så nu väntar jag på min 1-liters flaska Killitch, har gett 400 inklusive frakt o en annan bukefalist köpte av sin veterinär i Sverige förra året, hon gav 700.

Jag vill heller inte prova massa nyheter som kostar 1000-tals kronor. Min går täckad inne som ute men endast med vanligt flugtäcke från Mark Todd. Han kliar sig mycket mer när jag har Boett täcket på, tror det blir för varmt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: super
·
Kropp & Själ I ett försök att belasta kroppen mindre med saker vi inte behöver ha i den började jag med aluminiumfri deodorant. Jag hade fått...
2
Svar
35
· Visningar
2 270
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 891
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp